چند سالی است که متأسفانه در جشنواره فیلم فجر شاهد حضور بازیگران با پوشش های نامتعارف و بعضا عجیب هستیم که به شوق قدم گذاشتن روی فرش قرمز از ماه ها قبل لباس هایشان را طراحی می کنند. این لباس ها نه تنها با فرهنگ ایرانی- اسلامی ما هیچ تناسبی ندارند بلکه می توان گفت مصداقی از تبرج و خودنمایی و لباس شهرت است.

از دعوت بازیگران به فرش قرمز ایرانی به صرف لباس های نامتعارف تا درخشش چهره مشهور با حجاب کامل و ساده

 به گزارش گلستان24، هر سال در سراسر دنیا جشنواره های فیلم بسیاری برگزار می شود که بعضی از آن ها از نظر هنری بسیاری معتبر و شناخته شده است. در کشور ما هم جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مهمترین جشنواره سینمایی است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون هر سال همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تهران برگزار می شود. البته چند سالی است که در طول اجرای این جشنواره تغییراتی اتفاق افتاده که از نظر کارشناسان و حتی مردم عادی مطلوب به نظر نمی رسد. تغیراتی که بعضاً تقلید صرف و کورکورانه از کسانی است که فرهنگشان در تقابل کامل با فرهنگ ما قرار دارد.

 

جشنواره فجر

 

 

فرش قرمز

فرش قرمز یا Red carpet فرشی است برای مشخص کردن مسیری که سران کشورها و مقامات سیاسی باید در مراسم رسمی و تشریفاتی طی کنند. در دهه‌های اخیر پهن کردن فرش قرمز برای افراد مهم غیر حکومتی و ستاره‌های دنیای هنر نیز مرسوم شده ‌است. به طور کل رنگ قرمز نماد شکوه و جلال است.

پهن کردن این فرش برای عبور بازیگران در جشنواره علاوه بر اینکه یک کار تشریفاتی محسوب می شود و به نوعی جشنواره را رسمی می کند این فرصت را برای عکاسان و خبرنگاران فراهم می کند که از هنرمند مورد نظر گزارش تهیه کنند. هنرمندان نیز از این مجال برای گرفتن انواع و اقسام ژست های هنری و رسمی استفاده می کنند.

 

جشنواره فجر

 

 

این مسأله در غرب جا افتاده ولی در فرهنگ اسلامی ما که از ریشه با مسأله تبرج و خود نمایی و تجمل مخالف است راه رفتن بر روی فرش قرمز هیچ جایگاهی ندارد. اما متأسفانه چند سالی است که این اتفاق با هدفی نامعلوم در جشنواره فیلم فجر اتفاق افتاده است.

 

لباس های نامتعارف برای جشنواره

رویای قدم گذاشتن روی فرش قرمز خصوصاً برای بازیگران جوان موجب شده که بعضی از آن ها با نزدیک شدن به زمان جشنواره، لباس هایی را صرفاً برای این برنامه طراحی کنند. در سایر کشورها معمولا لباس بازیگران توسط برندهای معروف و با ویژگی های خاص و برای تبلیغ برند طراحی می شود. اما در ایران طراحی لباس و پوشیدن لباس های عجیب هر سال به نسبت سال های گذشته وضعی بدتر و اغراق آمیزتری پیدا می کند. طراحی این لباس ها به حدی نامتعارف است که صدای مردم و حتی خود بازیگران نیز درآمده و بسیاری از افراد به پوشش های عجیب این بازیگران واکنش نشان دادند.

 

جشنواره فجر

 

 

اما تعدادی از آن ها از این نوع پوشش خود دفاع کرده و با افتخار آن را اوج هنر طراح لباسشان خواندند.

به همین دلیل بسیاری از افراد نام جشنواره فیلم فجر را برداشته و آن را جشنواره مد و لباس فجر می خوانند چرا که تیپ و لباس بازیگران در طول جشنواره مهم تر از کیفیت فیلم هایی است که در آن شرکت کرده اند.

 

جشنواره فجر

 

رفتارهای نامتعارف

علاوه بر پوشش های نامتعارف اخیراً انجام حرکت های نامناسب در نشست های خبری به نوعی سرگرمی و تفریح برای بعضی از بازیگران تبدیل شده است. آن ها بدون در نظر گرفتن شرایط و ضوابط و افراد حاضر در این نشست ها رفتارها و حرکات عجیب و غریبی از خود در می آورند وکسی نمی داند که این کار را با چه هدفی انجام می دهند. برای جلب توجه و یا ژست متفاوت بودن؟

 

می شود جور دیگری متفاوت بود

در میان تیپ های بسیار متفاوت و بعضاً عجیب و غریبی که بازیگران و افراد معروف در طول مدت جشنواره و نمایش گذاشتند، بودند کسانی که مثل همیشه با وقار و متانت ظاهر شدند و در عین شیک بودن نشان دادند که تنها با پوشیدن باس های عجیب انسان متفاوت نمی شود بلکه گاهی می توان ساده و پوشیده، اما متفاوت بود.

 

جشنواره فجر

منبع: باحجاب

ارسال نظر

آخرین اخبار