سلسله مباحث فساد در فضای مجازی

یکی از گوشه هایی که تهاجم فرهنگی آن را نشانه گرفته است باورها، اعتقادات، رسم و رسومات، آداب دینی، احترام به بزرگتر و... است.

لطیفه هایی برای قبح شکنی و تخریب بنیان خانواده ها

به گزارش گلستان 24، یکی از گوشه هایی که تهاجم فرهنگی آن را نشانه گرفته است باورها، اعتقادات،  رسم و رسومات، آداب دینی، احترام به بزرگتر و... است. وقتی بتوانند اعتقاد یک جوان را تغییر بدهند یا نسبت به یک اصل مهم در فرهنگ اسلامی ضعیف کنند، به راحتی می توانند ظاهر و نگرش او به کشورش و دینش را تغییر دهند.

اما دشمن زرنگ تر از این حرف هاست و در طول سال های بعد از انقلاب به این نکته رسیده است که این جوانان را به راحتی و از شیوه مستقیم نمی توان سست اراده کرد. یکی از کارهایی که دشمن در این زمینه انجام داده و می دهد استفاده از جوک و گنجاندن مفاهیم مورد نظرش در قالب یک لطیفه کادو پیچ شده است.

جوک هایی که این روزها در فضای مجازی و به خصوص در شبکه های اجتماعی منتشر می شوند و خیلی ها بدون اطلاع از مفهوم و هدف این جوک ها، دست به دست می چرخانند و برای یکدیگر ارسال می کنند.

مفاهیمی که در این جوک ها وجود دارد بسیار خطرناک است و اعتقادات و باورهایمان را نشانه گرفته است. لطیفه هایی که به راحتی در آنها احترام به پدر و مادر مورد تمسخر قرار می گیرد و دروغ چیز ساده و پیش پا افتاده ای می شود.

پدر موجودی است که مدام فرزندانش را تحقیر می کند و این برای فرزندان عادی است، مادر موجودی مزاحم است که تنها کارش چک کردن گوشی موبایل و سر زده وارد اتاق فرزندان شدن است، پاس کاری در ادارات و راه نیانداختن کار مردم امری عادی در ایران تلقی می شود، استاد نماد انسانی سخت گیر و بی منطق می شود و...

خیلی از این پیام ها یک شخصیت را نشانه می گیرند. مثلاً درست زمانی که شخصیت مهمی به انقلابی گری و حمایت از ولایت از فقیه اهمیت می دهد، سیل جوک هایی درباره اش در فضای مجازی منتشر گسیل می شود که یا مربوط به طول عمرش است، یا لهجه اش یا ظاهرش و ده ها پارامتر دیگر که باعث می شود ابهت این فرد از بین برود و مردم فراموش بکنند که دشمن جدی است و جنگ نرم وجود دارد.

درست زمانی که یک مرجع  یا عالمی شروع می کند به حمایت از انقلاب،درباره اش جوک می سازند و معروفش می کنند و عده ای هم ندانسته حرف آنها را تکرار می کنند.

و یا جوک هایی که روابط جنس مونث و مذکر را خیلی عادی جلوه می دهند و مدام واژه دوست دختر و دوست پسر را تکرار می کنند. ادب چیزی فراموش شده در این پیام هاست، الفاظ رکیک به راحتی استفاده می شود و احترام به بزرگترها لگد مال! پدربزرگ و مادر بزرگ ها قدیمی و از رده خارج اند اما مداد سوسمار نشان نوستالوژیک و داشتننش باعث افزایش کلاس و مرتبه در میان دوستان است!

یقین بدانیم که این جوک ها با اهداف دقیقی طاحی می شوند و برای طراحی هر موضوعی زمان زیادی صرف می شود تا تاثیرش را بر روی ضمیر ناخودآگاه ذهن ها بگذارد.

 

ارسال نظر

  • گلستان بلاگ
    0

    سلام. طاعات وعبادات قبول.
    مطلب شما در سایت گلستان بلاگ انتشار یافت
    برای نشر سریعتر مطالب خود به ما بپیوندید.و مطالب خود را از طریق ورود به سایت و انتخاب گزینه ارسال مطالب برای ما ارسال کنید
    http://golestanblog.ir/%D9%84%D8%B7%DB%8C%D9%81%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%A8%D8%AD-%D8%B4%DA%A9%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%A8-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AE/
    موید باشید
    یاعلی. التماس دعا

آخرین اخبار