وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هفته جاری از شیوع بیماری سالک در 17 استان کشور خبر داد و گفت: بیماری سالک به دلیل گسترش کشت صیفی جات در برخی شهرها و نیز نابسامانی وضعیت نخاله های ساختمانی افزایش یافته است.

بیماری سالک، تهدیدی جدی برای سلامت مردم گلستان

به گزارش گلستان 24، دکتر سیدحسن هاشمی این اظهارات را روز یکشنبه در حاشیه همایش ملی سلامت و در واکنش به پرسش خبرنگاری مبنی بر مضر بودن یا نبودن قانون حمایت از سگ های ولگرد برای سلامت مردم، عنوان کرد.

هاشمی گفت: این مساله (قانون حمایت از سگ های ولگرد) جزو وظایف شهرداری ها، سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست است و مشکل ما در شرایط کنونی شیوع بیماری سالک در 17 استان کشور است.

وی تاکید کرد: هم اینک گرفتار موش ها هستیم اجازه دهید بلایی سر موش ها بیاوریم تا حاشیه و مشکل جدیدی را ایجاد نکنند و گربه ها و سگ ها را به سازمان های دیگر بسپاریم.

هاشمی ادامه داد: وجود موش ها در فاصله 500 متری مناطق مسکونی مشکل ساز است؛ تعداد موش های منتقل کننده سالک به دلیل افزایش کاشت صیفی جات از جمله گوجه فرنگی در برخی شهرها و نابسامانی نخاله های ساختمانی افزایش یافته است.

اظهارات وزیر بهداشت در حالی مطرح می شود که گلستان از جمله استان های در معرض تهدید جدی بیماری سالک است و منابع غیررسمی به شیوع این بیماری در برخی نقاط استان اشاره دارند.

همچنین پیش تر از گرگان مرکز استان گلستان به عنوان شهر موشها یاد شده بود و این جانور موذی و ناقل بیشتر بیماری های خطرناک، به وفور در سطح شهر بویژه در فصل گرما مشاهده می شود.

به نظر می رسد اظهارات اخیر وزیر بهداشت نیز همچون تذکرهای قبلی کارشناسان ذیربط در استان گلستان مورد کم توجهی قرار گرفته و کمتر مسوول و دستگاهی به مشکلات موجود در حوزه سلامت این خطه شمالی کشور واکنش نشان داده است.

لیشمانیوز یا سالک یکی از بیماری های انگلی شایع در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بوده و تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب می شود، انواع این بیماری بصورت ضایعات پوستی ( سالک ) و احشایی ( کالازار ) بروز می کند.

هرچند در سال های اخیر شاهد کاهش بروز بیماری سالک در این منطقه بوده ایم، اما گفته می شود که استان گلستان رتبه هفتم ابتلا به این بیماری را در کشور دارد.

سالک یک بیماری پوستی است که به وسیله گزش پشه خاکی آلوده به انگل به انسان منتقل شده و ایجاد زخم پوستی می کند و ممکن است تا بیش از یک سال درمان آن طول بکشد و محل آن پس از بهبودی تا پایان عمر باقی می ماند.

طبق برخی آمارها سالانه 20 هزار نفر در کشور به بیماری سالک مبتلا می شوند، این بیماری در گلستان بیشتر در شرق استان شایع است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در این رابطه طی روزهای آینده گزارش هایی را منتشر خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار