در راستای سفر سفرای کشورهای شرکت کننده در نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین به گلستان، از گنبد قابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان بازدید صورت گرفت.

بازدید سفرای کشورهای آسیای میانه از بلندترین برج آجری جهان در گنبد کاووس

به گزارش گلستان24، در این بازدید سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان،عراق و هند حضور داشتند و با ویژگی های معماری و اهمیت تاریخی برج قابوس به عنوان یادمان شهر گنبدکاووس و سازنده آن قابوس بن وشمگیر، مشهورترین پادشاه آل زیار آشنا شدند.

گفتنی است در این بازدید معاون فرماندار، شهردار، رییس شورای اسلامی شهر گنبد و تعدای از مسئولان شهرستان حضور داشتند.

کارشناسان میراث فرهنگی نیز با تشریح مشخصات بنای برج قابوس به اهمیت آن در معماری اسلامی پرداختند

سفرای کشورهای مختلف در ادامه حضور خود در شهر گنبدکاووس از موزه فرش این شهرستان هم که در جوار این برج احداث شده است، بازدید کردند.

در این بازدید مسوول موزه فرش گنبدکاووس با تشریح ویژگی های فرش ترکمن که در این موزه انواع مختلف آن گردآوری شده است، آنها را با تاریخ و ویژگی های بافت فرش ترکمن و نقوش مختلف آن و نیز خاستگاه این نقوش آشنا کرد

برج قابوس یکی از بناهای شاخص و ممتاز در معماری دوره اسلامی است که در سال 397 هجری قمری( 1007- 1006میلادی) به فرمان قابوس بن وشمگیر مشهورترین پادشاه آل زیار ساخته شده و اکنون بیش از هزار سال قدمت دارد.

 

این بنای آجری 62.66 متر ارتفاع دارد و بلندترین برج آجری جهان محسوب می شود که علاوه بر ثبت ملی، در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) نیز به ثبت رسیده است.

نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین از 24 شهریورماه در استان گلستان آغاز به کار کرده و در آن سفرا و نمایندگانی از کشورهای مختلف، 194 نفر از هنرمندان سراسر کشور (110هنرمند استان گلستان، 84 هنرمند از سایر استان ها) حضور دارند

برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی، جاذبه های گردشگری استان های کشور، سوغات استان ها و اجرای مراسم آیینی و موسیقی اقوام از برنامه های این جشنواره است.

نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین تا روز جمعه 27 شهریور ماه برای علاقه مندان قابل بازدید است

/سرو

ارسال نظر

آخرین اخبار