الحیات اضافه کرد: حضور اخیر سردار قاسم سلیمانی در عراق را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد؛ پیام حضور سلیمانی برای آمریکا‌یی‌ها این است که منطقه در دست ایران است. رهبر عالی ایران هم این پیام را به شیوه خاص خود، از طریق کم‌اهمیت جلوه دادن مسئله توافق با غرب بیان کرد و لزوم تمرکز بر ایجاد تشکیلات بسیج در عراق، سوریه، لبنان و غزه را مورد تاکید قرار داد.

سردار سلیمانی در حال له کردن داعش است

 خبرگزاری رویترز به نقل از یک گزارش سازمان ملل نوشت، ناظران آن سازمان «انتشار عکس‌های قاسم سلیمانی در عراق»، را احتمالا شاهدی بر حضور فرمانده نیروی قدس در عراق می‌دانند که در این صورت ناقض تحریم‌های بین‌المللی است. رویتر می‌نویسد: قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه‌پاسداران جمهوری اسلامی، از سال ۲۰۰۷ میلادی در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. آنچه علاوه بر انسداد دارایی، منع سفر بین‌المللی را نیز برای او همراه می‌آورد. به جز شورای امنیت سازمان ملل، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز آقای سلیمانی را به اتهام دست داشتن نیروهای قدس در خشونت‌های سوریه، تحریم کرده است.

این اظهارات در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل و جبهه غربی مدعی دوستی با ملت عراق و سوریه هیچ کار موثری برای دفاع از مردم مظلوم و در معرض جنایت‌های تروریست‌ها در این دو کشور نکرد بلکه برخی اعضای شورای امنیت ارتباط کارفرمایی با تروریست‌ها دارند. در مقابل حضور سرلشگر سلیمانی در عراق موجب بسیج ظرفیت‌های مردمی علیه تروریست‌های داعش و شکست‌های سهمگین تروریست‌ها شد. احتمالا همین موضوع موجب خشم و ترس رژیم‌هایی‌ نظیر آمریکا و انگلیس شده است.

نشریه آمریکایی نیوزویک اخیرا در تیتر صفحه اول خود نوشت «او (سلیمانی) ابتدا با ما جنگید و اکنون در حال له کردن داعش است... سلیمانی مغز نظامی متفکر ایران در عراق است. فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است که - به تایید بسیاری از نظامیان - فرماندهی عالی و دارای توان مدیریت راهبردی بالا است، اغلب در ماموریت‌های مخفیانه شرکت می‌کند. او در ماموریت جدید خود در برابر دوربین‌ها ظاهر شد و ماه سپتامبر گذشته در منطقه عملیاتی آمرلی در کنار عراقی‌ها عکس گرفت. عکسی که حامل پیامی آشکار برای غرب بود که تهران تمام و کمال در صحنه حضور دارد.»

در همین حال به گزارش آسوشیتدپرس ژنرال جیمزتری فرمانده ارشد عملیات ائتلاف آمریکا علیه داعش اعلام کرد: شبه نظامیان داعش ابتکار عمل را در عراق از دست داده و در موقعیت دفاعی قرار گرفته‌اند آنها اکنون امکان بسیار کمتری برای مانور دادن در خاک عراق دارند.

پیام سردار سلیمانی به آمریکایی ها چیست؟

روزنامه سعودی‌الحیات ضمن انتشار این ارزیابی نوشت: اختلاف‌ها در مذاکرات حول دو محور اساسی نفوذ منطقه‌ای ایران و برنامه هسته‌ای این کشور دور می‌زند. ایران از هیچ فرصتی برای قرار گرفتن در موقعیت برتر رقابت منطقه‌ای نمی‌گذرد و تازه‌ترین نمونه آن، رقابت با ائتلاف غرب برای مقابله با داعش در منطقه است، به طوری که تهران تلاش می‌کند صرفنظر از رضایت و یا نارضایتی غربی‌ها، شایستگی خود را به هر حال به رخ رقبا بکشد.

الحیات اضافه کرد: حضور اخیر سردار قاسم سلیمانی در عراق را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد؛ پیام حضور سلیمانی برای آمریکا‌یی‌ها این است که منطقه در دست ایران است. رهبر عالی ایران هم این پیام را به شیوه خاص خود، از طریق کم‌اهمیت جلوه دادن مسئله توافق با غرب بیان کرد و لزوم تمرکز بر ایجاد تشکیلات بسیج در عراق، سوریه، لبنان و غزه را مورد تاکید قرار داد.

gasem

در همین حال صادق خرازی معاون وزارت خارجه‌ در دولت اصلاحات گفت: حرکت سردار سلیمانی در عراق زمینه‌ساز اقتدار ایران در عرصه‌های منطقه‌ای خواهد شد.

سیدصادق خرازی در گفت‌وگو با نامه‌نیوز و در پاسخ به سوالی در مورد نقش سردار سلیمانی در عراق گفت: حضور سلیمانی و نقش او در عراق اقتدار جمهوری اسلامی را می‌رساند و بیانگر این معناست که ما در کشور بخشی داریم که می‌تواند فراتر از مرزهای ایران حرفی برای گفتن داشته باشد. این خود نشان از اقتدار سیاست خارجی ایران در منطقه و جهان است.

نماینده سابق ایران در سازمان ملل در مورد پخش تصاویر سردار سلیمانی در میان رزمندگان عراقی و شبهاتی که در این مورد وجود دارد خاطرنشان کرد: این مسئله و این حضور به هیچ عنوان شبهه‌ناک نیست و اگر بخواهیم اینگونه فکر کنیم باید در مملکت را ببندیم، گوشه خانه بنشینیم و آبگوشت بخوریم و کاری به جهان نداشته باشیم.

سفیر سابق ایران در فرانسه افزود: فعالیت‌های قاسم سلیمانی، آبروی منطقه‌ای، تحکیم و اقتدار جمهوری اسلامی را به دنبال دارد.

ارسال نظر

آخرین اخبار