عصبانیت دولتمردان آمریکایی از «عماد» ایرانی؛

رئیس جمهور آمریکا، نماینده آمریکا در سازمان ملل، سخنگوی کاخ سفید و سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده ازجمله مقامات این کشور بودند که علیه آزمایش موشک ایرانی عماد سخن گفتند.

گلایه اوباما از «رفتار بد» ایران!/ حق اقدام علیه ایران محفوظ است

به گزارش گلستان24، آزمایش موشک ایرانی «عماد» در هفته گذشته، مقامات آمریکایی را بیش از دیگر کشورهای غربی به واکنش واداشت.

سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا، برای موضع‌گیری درباره این موشک ایرانی هفته پرکاری را داشتند. در نهایت هم اوباما در آخر هفته خود وارد میدان شد و ناراحتی‌اش از دستیابی ایران به چنین موشکی را ابراز کرد.

 

 

موشک عماد که ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است، روز یکشنبه هفته گذشته با موفقیت آزمایش شد.

برد موشک عماد ۱۷۰۰ کیلومتر ، وزن کلاهک آن تا ۷۵۰ کیلوگرم و ضریب خطای آن کمتر از پنج متر است. این موشک نخستین موشک دوربرد ایران با "قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف" است.

از میان کشورهای عضو 5+1 تنها مقامات آمریکایی، به صورت فعال و سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، تنها در یک جمله علیه این موشک موضع گرفتند اما برخلاف آمریکا، مقامات چین، روسیه، آلمان و انگلیس علاقه چندانی برای ابراز نظر در این زمینه نداشتند.

برخی موضع‌گیری‌های برون مرزی علیه موشک عماد را مرور می‌کنیم:

 

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا: فشار بر ایران ادامه می‌یابد

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۲۴ مهرماه در واکنش به آزمایش موشکی ایران گفته است، به رغم توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، واشینگتن از طریق جامعه بین المللی به اعمال فشار بر تهران ادامه خواهد داد: «واشینگتن با کمک جامعه بین المللی به اعمال فشار بر حکومت ایران ادامه خواهد داد.»

به گزارش خبرگزاری آسوشتدپرس، باراک اوباما که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، در خصوص آزمایش موشکی اخیر ایران گفته است که توافق هسته‌ای قرار است یک مساله مشخص را حل کند، و آن این است که مطمئن شویم که این کشور به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و این (توافق) بهترین راه حل برای این مساله است.

وی اضافه کرده است: این توافق به طور کامل طیف گسترده‌ای از مسایل بزرگی که ما بر سر آنها با هم اختلاف داریم را حل و فصل نمی‌کند.

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرد: «ما می‌بایست از طریق جامعه بین المللی به اعمال فشار بر آنها (ایران) ادامه دهیم.»

اوباما تاکید کرده است: از طریق کانال دوجانبه و مذاکرات به مقام‌های ایران یادآوری خواهیم کرد که "رفتار بد" در منطقه و جهان هزینه خواهد داشت.

 

 

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد: آمریکا عمیقا نگران است

 

«واشنگتن از شورای امنیت خواهد خواست واکنشی متناسب با این اقدام ایران اتخاذ کند.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۴ مهرماه در بیانیه‌ای مدعی شد موشک میان‌بردی که ایران اخیرا آزمایش کرده است قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد و «نقض آشکار» قطعنامه سازمان ملل است.

سامانتا پاور گفته است: پس از بررسی اطلاعات به دست آمده، ایالات متحده آمریکا تایید می‌کند که موشک بالستیک آزمایش شده از سوی ایران در روز ۱۰ اکتبر- ۱۸ مهرماه- «اساسا قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی افزود که این آزمایش نقض قطعنامه شورای امنیت است که انجام چنین کاری را ممنوع کرده است.

پاور گفت: «ممنوعیت‌های شورای امنیت درباره فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران همچون تحریم‌های نظامی، بر سر جای خود باقی هستند و ما برای پاسخ مناسب شورای امنیت، به این شورا فشار وارد خواهیم کرد.»

به نوشته بی بی سی، بر اساس قطعنامه‌ ۲۲۳۱ شورای امنیت که بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی تصویب شد، تحریم‌های مربوط به موشک‌های بالستیک ایران تا هشت سال و محدودیت در خرید و فروش تسلیحات متعارف تا پنج سال ادامه خواهد داشت. اما چنین محدودیتی در برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق هسته‌ای ایران به صورت الزام‌آور قید نشده است.

رومَن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه:  پیام نگران‌کننده

روز پنجشنبه ۲۳ مهر گفت: «آزمایش موشکی ایران نقض آشکار قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت است و پیامی نگران کننده به جامعه بین‌المللی می‌فرستد». 

 

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: «حق اقدام را برای خودمان محفوظ می‌دانیم.»

مارک تونر، در کنفرانس خبری روز جمعه در پاسخ به سوال یک خبرنگار که آیا واشنگتن در نقطه‌ای قرار دارد که از اقدامات یکجانبه‌ای نظیر تحریم یا اقدامات دیگر استفاده کند گفت: «ما به فشار بر شورای امنیت، در آن سطح، جهت انجام اقدامات متناسب ادامه خواهیم داد.»

تونر در ادامه گفت: «همان‌طور که در سوالتان مطرح کردید ما این سازوکارهای دو جانبه برای تحریم را داریم. من نمی‌توانم چیزی را اعلام کنم یا بگویم که ما فوراً اقدام خواهیم کرد، اما مطمئناً این حق را برای خودمان محفوظ می‌دانیم.»

قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد که آغازگر چهارمین دور تحریم‌ها علیه ایران با طرح ادعاهای بی‌پایه درباره برنامه هسته‌ای این کشور بود سال 2010 به تصویب رسید.

این شورا اخیراً قطعنامه‌ای جدیدتر به شماره 2231 برای تأیید «برجام» به تصویب رسانده که هنوز اجرایی نشده است. قطعنامه 2231 تمامی قطعنامه‌های قبلی این شورا علیه ایران را لغو می‌کند.

 

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعای کشورهای غربی، مبنی بر وجود جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کند.

 

 

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید: نقض قطعنامه است

 

وی روز سه شنبه گفت: نشانه های قوی وجود دارد که آزمایش اخیر یک موشک دور برد دقیق در ایران، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

 

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، ۲۱ مهر ماه در عین حال افزوده است، چنین موضوعی «متاسفانه چیز جدیدی نیست».

 

او افزوده است: «پیشتر نیز شاهد بودیم که ایران تقریبا به شکل پشت ‌سر هم، نگرانی‌های جهانی در مورد برنامه موشک‌های بالستیک خود را زیر پا گذاشته است».

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید ایالات متحده قصد دارد موضوع را با سازمان ملل در میان بگذارد.

 

به نوشته رسانه‌های غربی، مقام های آمریکایی تاکید کرده اند که این آزمایش تاثیری بر توافق اخیر هسته ای نخواهد داشت.

 

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به رسانه انگلیسی بی بی سی گفت:‌ «این آزمایش ها دایم انجام می شود، سازنده نیست، بله حرکتی معنی دار است اما در ارتباط با برجام (برنامه جامع مشترک اقدام) یا اجرای آن چیزی را عوض نمی کند.»

 

 

تیترهای ضدایرانی در رسانه‌های فارسی زبان غرب:

   

 

   

 

   

 

   

 

 

   

جام

 

ارسال نظر

  • گلستان بلاگ
    0

    سلام . ضمن تسلیت فرا رسیدن محرم الحرام.
    باتشکر از مطلب خوب شما.این مطلب در گلستان بلاگ منتشر شد.
    http://golestanblog.ir/%DA%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%88%D8%A8%D8%A7%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D9%82-%D8%A7%D9%82/
    منتظر مطالب بعدی شما هستیم.
    یاعلی. التماس دعا

آخرین اخبار