آخرین اخبار حمله به رهبر شیعیان نیجریه

ارتش نیجریه با حمله به محل‌های حضور شیعیان این کشور در شهر زاریا، ده‌ها تن از جمله اعضای ارشد جنبش اسلامی نیجریه را به شهادت رساند.

روز خونین زاریا؛ شهادت همسر، پسر و معاون شیخ زکزاکی/رهبر شیعیان نیجریه بازداشت شد + عکس

در حمله بامداد امروز یکشنبه نیروهای ارتش نیجریه به منزل شخصی شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه در منطقه «گیسلو» در شهر «زاریا» در ایالت «کادونا» چندین نفر از نزدیکان شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند.

 به گزارش گلستان24، جنبش اسلامی نیجریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در جریان حمله نیروهای ارتش این کشور به محل اقامت شیخ زکزاکی، چندین عضو ارشد این جنبش از جمله شیخ محمد توری، دکتر مصطفی سعید، ابراهیم عثمان و جمی گلیما به شهادت رسیده‌اند.

همچنین «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی و سید علی پسر وی نیز در میان ده‌ها شهید حملاتی هستند که از شب گذشته صورت گرفته و امروز نیز ادامه یافت.

شیخ زکزاکی جمعا 4 پسر داشت که سه نفر از آن‌ها سال گذشته در جریان حمله ارتش به راهپیمایی روز قدس شهید شدند و تنها پسر باقی‌مانده وی یعنی علی نیز امروز شهید شده است.

شاهدان عینی در شهر زاریا پیش از این به گروه بین‌الملل فارس گفته بودند که که «شیخ محمود محمد توری» و دکتر «مصطفی»، به ترتیب معاون و پزشک شیخ زکزاکی در این حمله جان خود را از دست داده‌اند.

شیخ محمد محمود توری

ارتش نیجریه از دیشب به سه محل، یعنی حسینیه بقیه الله، خانه شیخ زکزاکی و دارالرحمه شهر زاریا حمله کرده است.

یک فرد حاضر در منطقه به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت که ارتش نیجریه اقدام به آتش‌زدن منزل شیخ زکزاکی کرده و با تخریب بخش زیادی از خانه، شماری از افراد همراه شیخ را کشته و شیخ زکزاکی را بازداشت کرده است.

ابراهیم موسی سخنگوی جنبش اسلامی اعلام کرده است که در حال حاضر از محل حضور شیخ زکزاکی و وضعیت سلامت او خبری در دست نیست. با این حال، خبرگزاری رویترز به نقل از «شیهو عمر» کمیسیونر پلیس منطقه تائید کرده است که شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه توسط ارتش بازداشت شده است.

در جریان درگیری‌های شب گذشته دستکم 10 نفر از حامیان شیخ زکزاکی که برای جلوگیری از ورود نیروهای نظامی اطراف محل اقامت وی حلقه انسانی تشکیل داده بودند، به ضرب گلوله نظامیان شهید شده‌اند.

گفته می‌شود که بر اثر این حمله که با پرتاب مواد منفجره نیز همراه بوده، بخشی از ساختمان محل اقامت شیخ زکزاکی تخریب شده است.

بنا بر اعلام سخنگوی جنبش اسلامی، نیروهای ارتش حتی افراد زخمی را نیز هدف گلوله قرار داده و آن‌ها را به شهادت رسانده‌اند.

این جنبش ادعای ارتش مبنی بر تلاش این گروه برای ترور فرمانده ارتش را نیز از اساس رد کرده و آن را «دروغی آشکار» توصیف کرده است. سخنگوی شیعیان نیجریه دولت این کشور را مسئول کامل اتفاقات دو روز گذشته دانسته و اقدامات نظامیان علیه اقلیت شیعه در این کشور را به شدت محکوم کرده است.

اعتراض مردم به محاصره خانه شیخ زکزاکی

 

 

یک منبع آگاه از رخدادهای نیجریه نیز به گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس گفت: ارتش نیجریه در حمله به منزل شیخ زکزاکی از نیروهایی استفاده کرده که به وهابیت در این کشور نزدیک هستند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: نیروهایی که امروز به خانه زکزاکی حمله کردند از هواداران وهابیت در این کشور هستند که عضو ارتش هستند.

او در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه نکرد اما مدعی شد این حملات به صورت خودسرانه از جانب نظامیان ارتش نیجریه که حامی وهابیت هستند انجام می‌شود.

تظاهرات در اعتراض به اقدامات ارتش

در همین حال شمار زیادی از مردم شیعه در این کشور در اعتراض به اقدامات ارتش علیه شیعیان راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.

منابع نیجریایی می‌گویند بیش از 100 نفر در درگیری‌های چند روز اخیر به دست ارتش کشته شده‌اند و مردم در برخی نقاط مانند ایالت «باوچی» (Bauchi)، «یوبی» (Yobe) و «کادونا» (Kaduna) تظاهرات کردند.

 

نیروها به فرماندهی رئیس ستاد ارتش نیجریه پس از وارد شدن به حسینیه، به روی عزاداران آتش گشودند. گفته می‌شود کاروان حامل رئیس ستاد ارتش نیجریه از این محل در حال گذر بود که بدلیل ازدحام جمعیت، کاروان نظامیان همراه وی از حرکت بازایستادند. شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه در حال سخنرانی در مراسم بزرگداشت جان باختگان حمله تروریستی اخیر بوکوحرام بود که مورد حمله نظامیان قرار گرفتند.

 

تکرار کشتار شیعیان نیجریه و بازداشت شیخ زکزاکی + تصاویر

 

پس از این واقعه، نیروهای ارتش با حمله به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی تلاش کردند او را بازداشت کند اما شیعیان و نزدیکان او با حلقه زدن اطراف منزلش، مانع این کار شده‌اند. بهانه ارتش، متهم کردن شیخ زکزاکی به تلاش برای ترور رئیس ستاد مشترک ارتش نیجریه است و حالا رسانه‌ها از بازداشت وی خبر می‌دهند. هارون بیناوی فعال سیاسی در نیجریه می‌گوید: شیخ را به نشر خشونت متهم کرده‌اند.

این اتهام به شیخ زکزاکی در حالی مطرح شده است که شیعیان نیجریه بیش از 37 سال است که بدون هیچ‌گونه سابقه خشونت و درگیری در این کشور بصورت مسالمت‌آمیز در حال فعالیت هستند.

در همین حال، پس از تیراندازی نیروهای ارتش در اطراف منزل شیخ زکزاکی که به بازداشت شیخ منجر شد، گفته می‌شود شیخ «محمد توری» نفر دوم جنبش اسلامی نیجریه و «ابراهیم عثمان» سخنگوی این جنبش در این حملات ارتش به شهادت رسیدند. همچنین فرزند شیخ زکزاکی هم بنابر گزارش‌های اولیه منابع محلی در میان شهداست.

 

شیخ زکزاکی کیست و تشیع در نیجریه چه سابقه‌ای دارد + تصاویر

 

به گزارش مشرق، شبکه العالم گزارش داد نیروهای امنیتی نیجریه تعدادی از اجساد و مجروحان را به مکان‌های نامعلوم منتقل کرده‌اند. یک شاهد عینی گفته است در حمله اول به منزل شیخ ابراهیم که دیشب انجام شد حدود پنجاه نفر کشته شدند اما آمار حمله دوم به منزل وی و حسینیه شیخ ابراهیم زکزاکی مشخص نشده است. شاهدان می‌گویند تیراندازی بدون هیچ هشدار قبلی یا علتی شروع شد و علت این تجاوز نیز به طرح‌های آمریکا برای فشار بر شیعیان این کشور و ایجاد جنگ داخلی در نیجریه برمی‌گردد. نیجریه بزرگترین تولید کننده نفت در قاره آفریقاست.

کشتار شیعیان مظلوم نیجریه در گذشته و در قریب به اتفاق مراسم مذهبی آنان در محرم و سایر مناسبت‌ها نیز رخ داده است. در مراسم عاشورای سال گذشته نیز نیروهای ارتش این کشور شیعیان عزادار حسینی را به رگبار بستند و بیش از 100 تن را به خاک و خون کشیدند.

 
 
تصاویر کشتار شیعیان نیجریه در عاشورای سال گذشته

 

همزمان با اعتراضات مردمی به حمله ارتش نیجریه به رهبر شیعیان این کشور، منابع مطلع می‌گویند احتمالا دکتر «مصطفی» پزشک «شیخ زکزاکی» نیز در این حملات به شهادت رسیده است. منابع مطلع هنوز شهادت دکتر مصطفی را تایید نکرده‌اند، هر چند که برخی منابع دیگر گفته‌اند که او نیز شهید شده است. همچنین علی پسر شیخ زکزاکی نیز در بین شهداست. سه پسر دیگر شیخ زکزاکی در راهپیمایی قدس سال گذشته به ضرب گلوله نظامیان به شهادت رسیده‌ بودند.

 

شیخ زکزاکی کیست و تشیع در نیجریه چه سابقه‌ای دارد + تصاویر

سه پسر شیخ زکزاکی که در راهپیمایی روز قدس سال 2014 توسط ارتش نیجریه به شهادت رسیدند

 

شیعیان صلح‌طلب و مظلوم نیجریه به بهانه طرح آمریکایی مبارزه با تروریسم در نیجریه که برای مبارزه با تروریست‌های بوکوحرام به اجرا درآمده است، بطور مداوم مورد حمله نیروهای ارتش این کشور قرار گرفته‌اند. شیعیان نیجریه که تا کنون کوچکترین سابقه خشونت در این کشور را ندارند تا کنون بیش از تروریست‌های بوکوحرام قربانی طرح‌های آمریکایی مبارزه با تروریسم در این کشور شده‌اند. (گزارش مشرق از بوکوحرام و اقدامات تروریستی آن در نیجریه)

شیخ زکزاکی کیست و تشیع در نیجریه چه سابقه‌ای دارد؟

نیجریه در غرب آفریقا واقع شده است و با 170 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقاست و با 60 درصد، اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند که هفت درصد آنان شیعیان 12 امامی هستند. روند گرایش به تشیع 12 امامی در این کشور در سال‌های اخیر سرعتی چشمگیر پیدا کرده است و همین عامل توطئه‌های فرقه‌ای برای ایجاد جنگ داخلی در میان مذاهب اسلامی شده است. گروهک بوکوحرام شاخه غرب آفریقا القاعده از جمله گروه‌های تروریستی مورد حمایت پنهان سفارت‌خانه آمریکا در این کشور است که با همین هدف و اهداف اقتصادی-سیاسی دیگر به شرایط امروز خود رسیده است. نیجریه بزرگترین تولید کننده نفت آفریقاست و پتانسیل تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای در این قاره را دارا بوده است. به همین دلیل، گروه‌های شورشی با هدف تضعیف حاکمیت این کشور و بروز هرج و مرج در آن، همواره مورد حمایت قدرت‌های غربی هستند.

شیخ زکزاکی بازداشت شد/ شیعیان نیجریه به خاک و خون کشیده‌ شدند + تصاویر

 

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور است. اکثر جمعیت 10 تا 12 میلیونی شیعیان نیجریه به واسطه این عالم شیعه به این مذهب گرویده‌اند. شیخ زکزاکی از محبان امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است؛ این علاقه و ارادت به همین ترتیب به شیعیان نیجریه هم منتقل شده است و در اکثر اجتماعات آنان، تصاویر امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب همواره به چشم می‌خورد. این ارادت و علاقه به حدی است که آنان را گاهی «خمینیون» می‌خوانند.

 

شیخ زکزاکی کیست و تشیع در نیجریه چه سابقه‌ای دارد + تصاویر

 

شیخ زکزاکی گرچه رهبر شیعیان نیجریه است، اما شخصیتی فرامذهبی دارد. هم اهل سنت و هم مسیحیان نیجریه وی را به عنوان شخصیتی مذهبی پذیرفته و از نظرات وی استفاده می‌کنند و احترام ویژه‌ای هم برای او قائل هستند. شیخ زکزاکی از جمله متأثرین انقلاب اسلامی است که دوران طلبگی‌اش به دوران پیروزی انقلاب همزمان شد و دنبال کردن روند این پیروزی به رهبری امام خمینی و تحولات متعاقب آن، وی را بسیار مشتاق شخصیت امام و انقلاب کرد. وی در اولین سالگرد پیروزی انقلاب به ایران سفر کرد و از حرکت ملت ایران برای استقلال و داشتن کشوری اسلامی الهام گرفت.

 

شیخ زکزاکی کیست و تشیع در نیجریه چه سابقه‌ای دارد + تصاویر

 

شیخ زکزاکی در «انجمن اسلامی سوره نیجریه» برای تقریب مذاهب هم بسیار می‌کوشید. اما جدایی بین اهل سنت و شیعیان را حکومت کمونیست این کشور در دهه 90 آغاز کرد. اهل سنت نیجریه غالبا پیرو مذهب مالکی هستند. شیخ زکزاکی دروس این مذهب را نیز گذرانده است و در هر دو حوزه تشیع و تسنن اشراف و تسلط کامل دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار