با اینکه تمام شب را خوابیده‌اید صبح کسل و خسته هستید مثل اینکه تمام شب کابوس دیده‌اید، همه این‌ها بستگی به نحوه خوابیدنتان دارد.

چگونه بخوابیم تا صبح راحت بیدار شویم؟!

به گزارش گلستان24، این واقعیت را باید بپذیریم که ما زاده عادت‌هایمان هستیم به‌خصوص وقتی به خواب می‌رویم نمی‌دانیم که چه اتفاقی برای بدنمان می‌افتد. ولی در این مطلب نکاتی هست که هنگام چرت زدن می‌توانیم به کار ببریم تا خواب خودمان را بهتر و عمیق‌تر کنیم.


بهترین حالت خواب، حالت به پشت خوابیدن است
اگر شما عادت دارید به پشت بخوابید این حالت بهترین و سالم‌ترین حالت خوابیدن است. صورت شما به سمت بالاست و کل وزن شما به‌صورت کاملاً مساوی در ستون فقرات شما تقسیم‌شده. برخلاف زمانی که شما صورت خود را به بالشت فرومی‌برید، به پشت خوابیدن باعث می‌شود که جاذبه زمین صورت و قفسه سینه شما را به سمت پایین کشیده و این حالت بهترین راه خوابیدن برای کسانی هست که از رفلاکس اسید معده رنج می‌برند. وقتی سر شما کمی بالاتر قرار دارد معده شما زیر مری قرار می‌گیرد و احتمال اینکه اسید و مواد غذایی داخل معده به سمت بالا بیاید خیلی کمتر است.

 


اما کسانی که خروپف می‌کنند مراقب باشند که به پشت خوابیدن بدترین حالت خوابیدن برایشان است.  اگر شما از تنگی نفس در خواب (یا همان آپنه در خواب) رنج می‌برید، به پشت خوابیدن باعث می‌شود گلو و شکم شما براثر جاذبه زمین به سمت پایین کشیده شود و نفس کشیدن را سخت‌تر می‌کند.  دکتر اندرو وست وود استادیار مغز و اعصاب  بالینی از دانشگاه کلمبیا در این مورد پیشنهاد می‌کند که اگر کسانی که خروپف می‌کنند به بغل دراز بکشند و حتی  یک بالشت و یا همسر خودشان را در آغوش بگیرند خروپف و تنگی نفس نخواهند داشت.

بنابراین به پشت خوابیدن بهترین حالت خوابیدن است و جایزه آن علاوه بر خواب راحت‌تر، چین‌وچروک کمتر صورت است. مگر اینکه شما مشکل تنفسی داشته باشید که راه‌حل آن‌هم کاملاً ساده است با بغل گرفتن همسرتان و به پهلو خوابیدن خواب عاشقانه‌تر و آرام‌تری دارید.

 


دومین حالت خوب خواب، خوابیدن به پهلو چپ است
اگر عادت به پهلو خوابیدن دارید متخصصان پیشنهاد می‌دهند به پهلوی چپ بخوابید.  زیرا خوابیدن به پهلو راست مانع از حداکثر گردش خون در بدن می‌شود و به خاطر فشار روی رگ‌های خونی بدن مدام  در طول شب تغییر حالت می‌دهد تا به خاطر عدم گردش خون کافی فشار کمتری تحمل کند. به همین خاطر باوجود خوابیدن همچنان احساس خستگی می‌کنید. درحالی‌که با خوابیدن به پهلو چپ بدن راحت‌تر کار گردش خون از قلب را انجام می‌دهد. دکتر کریستوفر وینتر مدیر بخش مغز و اعصاب و خواب‌درمانی شارلوتس به تمام مریضانش تأکید می‌کند که قلب، بسیار بهتر و راحت‌تر کار پمپاژ و گردش خون را انجام می‌دهد وقتی فشار کمتری را تحمل کند. اما اگر عادت به خوابیدن به پهلو چپ ندارید و ناخودآگاه به پهلو راست می‌چرخید بهتر است که یک بالشت نرم و مسطح بین زانوهایتان بگذارید. این کار باعث می‌شود که باسن و مفاصل بدن هم‌تراز باشند و وزن به‌صورت کاملاً برابر در سطح بدن تقسیم شود این توزیع وزن باعث می‌شود فشار کمتری به قلب وارد شود و خواب به‌مراتب آرام‌تری خواهید داشت.feet-in-bed

 


بدترین حالت خوابیدن، خوابیدن به روی شکم است
متأسفانه خوابیدن روی شکم و سر را به بالشت فروکردن ایدئال‌ترین حالت خواب برای خیلی‌هاست، اما متخصصان معتقدند که این راحت‌ترین کار برای شروع یک صبح دردناک است. با این حالت خوابیدن شکم به سمت پایین کشیده می‌شود و انحنای ستون فقرات بسپار آسیب می‌بیند. سر به‌صورت ۹۰ درجه روی بالشت فرو می‌رود و علاوه بر اینکه نفس کشیدن سخت‌تر می‌شود و کابوس‌های شبانه زیاد می‌شوند فشار زیادی به گردن وارد می‌شود.  برای کمتر کردن آسیب این عادت بد بهتر است بالشت‌های نرم و پفی و پر خودمان را با یک بالشت نازک‌تر و مسطح‌تر عوض کنیم. این کار باعث می‌شود گردن ما بیش‌ازحد بالا قرار نگیرد و ستون فقرات کمتر آسیب ببیند. علاوه بر این با قرار دادن دو بالشت نازک زیر لگن مانع از فشار زیاد به قوس کمر شوید این کار تقسیم وزن را در بدن هم‌تراز می‌کند و ستون فقرات با بقیه اعضای بدن هم‌سطح می‌شود.

منبع: زنجفیل

 

ارسال نظر

آخرین اخبار