مصاحبه خواندنی با علی اسماعیلی

علی اسماعیلی هستم ، متولد 1365 در شهر خان ببین، از سال 1378 وارد حوزه علمیه شدم و در حال حاضر مشغول تحصیل در سطح دو حوزه در مدرسه علمیه منتظریه (عج) گنبدکاووس هستم.

طلبه جوان و وبلاگ نویس استان گلستان

مصاحبه اختصاصی گلستان 24با حجه الاسلام علی اسماعیلی طلبه فعال فضای مجازی استان گلستان

 لطفا در ابتدا خودتون و وبلاگتون را به طور مختصر معرفی کنید؟

    بسم الله الرحمن الرحیم، علی اسماعیلی هستم ، متولد 1365 در شهر خان ببین، از سال 1378 وارد حوزه علمیه شدم و در حال حاضر مشغول تحصیل در سطح دو حوزه در مدرسه علمیه منتظریه (عج) گنبدکاووس هستم.

چرا اسم وبلاگ خود را مدینه فاضله گذاشتید ؟

   آرزوی همه مردم جهان رسیدن به "مدینه فاضله" یا آرمانشهر است که در آن دیگر حرفی از جنگ و ظلم و ستم و نا امنی و جهالت نیست و این امر محقق نمی شود جز با ظهور منجی عالم بشیرت حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه و به پا کردن دولت مهر ، مودت ، دوستی ، عدالت و جامعه آرمانی و این امر با توجه به روایات ائمه علیهم السلام دور از دسترس نیست. در واقع وبلاگ "مدینه فاضله" یکی از آروزهای بزرگ من است که سعی می کند سهم کوچکی در راه برپایی آن جامعه آرمانی به دست حضرت ولی عصر عج الله باشد.

ali esmaili (2)

بجز مدینه فاضبله مدیریت چند سایت دیگر را نیر برعهده دارید توضیحی درباره بقیه وب سایتها بدهید؟

 معمولا احساس کنم در بعضی موضوعات جای بعضی وب ها خالیست، وبلاگ یا سایت در مورد آن موضوع راه اندازی میکنم ، البته با بسیاری از وبلاگ ها و سایت ها در ارتباط و همکاری هستم زیرا علاقه دارم همه بتوانند در بحث فرهنگی به یکدیگر کمک کنند و در کنارهم باشند نه در مقابل هم.
وبلاگ ها و سایت هایی که خودم بصورت مستقیم کار میکنم به شرح زیر است:

 مدینه فاضله
وبلاگ حکیم میرفندرسکی: حکیم میرفندرسکی، فیلسوف، حکیم، شاعر قرن یازدهم هجری در منطقه فندرسک است که متاسفانه آثار زیادی از ایشان باقی نمانده و من سعی کردم آنچه از ایشان وجود دارد را در قالب وبلاگ جمع آوری کنم تا همه با فضائل این عالم بزرگوار آشنا شوند. البته مقام معظم رهبری هم سخن جالبی در مورد این حکیم دارند که بیشتر باعث شد من به ساخت این وبلاگ تشویق شوم. مقام معظم رهبری : اگر شما امروز بخواهید میرفندرسکی را به دنیا معرفی کنید با کدام کتاب و نوشته او و با کدام مبنای علمی و نظر علمی واضح و روشن، او را معرفی خواهید کرد؟ شاید هم هیچ کس در دنیا میرفندرسکی را نشناسد. البته من خودم از بچگی به مناسبت داستانی که در "خزاین" نراقی خوانده بودم مرید میرفندرسکی ام و ارادتی به آن مرحوم دارم.هیچ عیبی هم نمی بینم که برای میرفندرسکی جداگانه کار شود. بالاخره در این زمینه هر کار بتوانید بکنید، خدا ان شاءالله به شما جزای خیر خواهد داد.
وبلاگ هیئت رزمندگان اسلام شهر خان ببین
وبلاگ بهشت رضا: البته به علت مشغله کاری خیلی وقته بروز نشده
وبلاگ ریحانه بهشتی: البته به علت مشغله کاری خیلی وقته بروز نشده
وبلاگ بخشداری فندرسک
وبلاگ اولین روحانی شهید استان گلستان
وبلاگ بصیرت اسلامی: این وبلاگ که در مورد اتفاقاط جهان اسلام بویژه مسئله داعش و غیره راه اندازی شده بود متاسفانه با سیاست های کوردلانه سایتی که میزبانی وبلاگ را به عهده داشت حذف شد و لینک آن بسرعت به یک فروشگاه فروش شارژ تلفن همراه واگذار شد. و بنده به علت مشغله هایی که داشتم نتوانستم پیگیر این عمل زشت ایشان بشوم.
سایت پایگاه خبری آبشار شهر خان ببین: به علت وسعت منطقه بزرگ فندرسک و همچنین وجود پتانسیل های موجود در منطقه و متاسفانه بایکت خبری این منطقه از طرف بعضی رسانه ها و محروم ماندن این منطقه، این پایگاه راه اندازی شد تا بتواند فندرسک و جاذبه ها و پتانسیل های آن را به همگان بشناساند و خوشبختانه مورد استقبال مردم منطقه و روستاها و شهرخان ببی قرار گرفت و این خود نقطه قوتی برای ما شد.
سایت مدرسه علمیه منتظریه(عج) گنبدکاووس
سایت کاروان پیاده روی نور کربلای معلی شهر خان ببین: کاروان پیاده کربلا شهر خان ببین مدت پنج سال بود که راه اندازی شده است اما در طول این مدت دریغ از یک گزارش کوچک از این حرکت بزرگ فرهنگی مذهبی در رادیو و تلویزیون. به همین دلیل تصمیم گرفتیم سایتی به منظور پوشش این حرکت بزرگ راه اندازی کنیم.

از چه سالی وبلاگ نویسی رو شروع کردید و چرا ؟

از شهریور ماه 1390 بود که استارت اولیه وبلاگ نویسی من با وبلاگ "مدینه فاضله" شروع شد. احساس می کردم که نیاز است در فضای مجازی ورود پیدا کنم تا یه نوعی مبلغ دین در فضای مجازی باشم.


نظر خودتان را درخصوص خان ببین بفرمایید؟
خان ببین شهری قدیمی بوده به نام فندرسک که شامل بلوک رامیان نیز بوده از مغرب به پل سرخ محله یا سرخان محله (در شرق علی آباد و جداکننده این دو منطقه ازهم) و از مشرق به تنگراه (محل پلیس راه کنونی تنگراه) مشرف می شد و از سمت مشرق نیز به اراضی گوگلان و در سمت شمال اراضی ایمیر محدود می شده و در جنوب به ناحیه کوهسار و تمام رشته جنگل ها تا شهر نوده خاندوز و دامنه های خوش ییلاق منتهی می شد. این شهر قدیمی سرزمین عالمان و بزرگانی بوده و جاذبه های طبیعی و کم نظیری در اطراف این شهر وجود دارد. به عنوان مثال ما در هیچ کجای جهان هفت آبشار بالای 15 متر در یک مجموعه نداریم و یا غار دیو سپید که در شاهنامه فردوسی به آن اشاره شده و همچنین آخرین نمونه سمندر ایرانی و...
همه اینها باعث شده تا فندرسک و خان ببین شهر رویایی من باشد و به آن افتخار کنم. خان ببین سالهاست که بحق واقعی خود یعنی استقلال از شهرستان رامیان نرسیده است زیرا خان ببین چه از لحاظ وسعت و چه از لحاظ جمعیت و تنوع قومی و قبیله ای و موقعیت آب و هوایی شرایط لازم برای ارتقاء به شهرستانی را دارا است و مسولین امر بنا به دلایلی نمی خواهند خان ببین شهرستان شود و روز بروز در حال کوچک کردن این منطقه و گرفتن امکانات این شهر هستند تا آن را شهری کوچک و حقیر نشان دهند.

ali esmaili (1)

چرا خان ببین فعالین مجازی خوب و مطرحی دارد؟
  من به جرأت می توانم بگویم به علت زیر سلطه بودن این شهر و عدم استفاده از جوانان مستعد خان ببین در شهرستان و استان، باعث شده تا این جوانان استعدادها و دغدغه های درونی خود را از روزنه ای کوچک به نام فضای مجازی و در قالب فضای وب به عرصه ظهور بگذارند و رشد چشم گیری داشته باشند. شما تصور کنید زمانیکه روی یک فنر فشار باشد از جای خود حرکت نمی کند و کوچک می شود اما به محض اینکه راهی برای رهایی پیدا میکند تاچه اندازه به پرواز در می آید. که ما امروزه شاهد وبلاگ معبرسایبری فندرسک هستیم که یکی از دغدغه های کوچک یک جوان فندرسکی است که به حق و جایگاه اصلی خود در جامعه نرسیده است و از این طریق توانسته استعدادهای خود را به همگان معرفی کرده تاجایی که در آن طرف مرز هم معبرسایبری فندرسک حرفی برای گفتن دارد. البته عده ای از مسولین منطقه نمی خواهند که جوان فندرسکی به جایی برسد و صدایی از او شنیده شود و بارها شاهد تهدیدات مکرر و چوب لای چرخ گذاشتن ها بوده ایم که.... بگذریم.

از اینکه از خان ببین به گنبد رفتید راضی هستید؟
  من برای تحصیل مجبور بودم به شهرستان گنبد نقل مکان کنم و اوایل زیاد مشتاق به جدایی از خان ببین نبودم زیرا احساس می کردم کارهای ناتمام بسیاری در خان ببین دارم که مهمترین آن شناسایی و تشویق و جذب جوانان منطقه فندرسک در امور فرهنگی است. اما از حضور در شهرستان گنبد و تحصیل در مدرسه علمیه منتظریه (عج) راضی هستم زیرا این مدرسه علمیه چندسالی است که با حضور مدیریت جوان حضرت حجة الاسلام ابراهیمی روند رو به رشدی به خود گرفته و دارای سطح علمی مناسبی شده و در سالهای آینده حرف های زیادی در سطح کشور برای گفتن دارد و خوشحالم که در این مدرسه هستم زیرا همه در این مدرسه دغدغه دین و فرهنگ دارند و به جد پیگیر ارتقاء سطح فرهنگی جامعه هستند.اویل حضورم در گنبد با تعدای از طلاب حوزه بصورت خودجوش پنجشنبه هر هفته به قصد برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء و بیان احکام و روایات به روستاهای محرم بخش مرکزی گنبد می رفتیم که از گنبد تقریبا چهل کیلومتر فاصله داشتند، برنامه خوب و تاثیرگذاری بود و باعث می شد تجربه های زیادی پیدا کنم.
در حال حاضر امام جماعت مسجد المهدی این شهر را به عهده گرفته ام که یکی از فعالترین مساجد گنبد در بحث فرهنگی و جذب جوان است و باعث افتخار است که در جمع این عزیزان هستم.

از مسئولان شهری و کشوری در خصوص کمک به جوانان فعال در فضای مجازی چه انتظاری دارید؟

 معمولا جوانانی که در فضای مجازی فعالیت می کنند، بصورت خودجوش دست به فعالیت میزنند و از قشر دانشجو و محصل هستند که به علت توان مالی کم، حتی شاید در شارژ اینترنت ماهیانه خود به مشکل بخورند حال چه برسد به اینکه هاست و....خریداری کنند. حتی در چندین مورد شاهد بوده ام که بعضی از فعالین مجازی به علت کمبود امکانات رایانه خود را فروخته اند و کلاً از فضای مجازی کنار رفته اند.
به نظر بنده باید جوانانی که استعداد و فعالیت خود در فضای مجازی را نشان داده اند شناسایی شده و پشتیبانی و حمایت شوند. شاید در ظاهر توقع بالایی باشد اما با این رشد تورم و گرانی های موجود خرید وسایل سخت افزاری و نرم افزاری بسیار مشکل و شاید دور از دسترس شده باشد. بنده اعتقاد دارم اگر آمریکا و اسراییل 10 عدد بمب مخرب به سمت جوانان ما ارسال می کنند ما باید 20 عدد بمب مخرب تر به سمت آنان نشانه برویم، بنده مخالف خنثی سازی هستم بلکه موافق تولید صلاحی برعلیه آن هستم تا مقابله به مثل شود. حال به نظر شما کشورهای غربی و دشمنان نظام با چه امکاناتی به سمت جوانان ما حمله کرده اند و ما با چه امکاناتی باید پاسخگو باشیم؟
شاید برای تقریب به ذهن بتوانم از معبرسایبری فندرسک که یکی از پربازدیدترین و پرمحتوا ترین وبلاگ های کشوری است مثال بزنم که بارها برای شارژ اینترنت خود به مشکل خورده و یا بارها رایانه خود را فروخته تا بتواند هزینه اینترنت و یا هاست خود را تامین کند.
به نظر بنده در این تورم ناملایم باید فکری برای فعالین فضای مجازی خود بکنیم هرچند در تهران و دیگر شهرها کمک های خوبی می شود اما شهرستانهای کوچک همه می ترسند یا نمی خواهند هزینه کنند.

ali esmaili (4)

مطالب وبلاگتان تولیدی است یا خیر؟
وبلاگ مدینه فاضله در اوایل کار خود کپی پیست بود اما چند وقتی هست که سعی می کنم تولیدی باشد و یا اگر مطلبی هم کپی هست به جهت روشنگری و یا حمایت از آن مطلب باشد.
 
آیا از وبلاگتان به عنوان منبر مجازی استفاده می کنید؟
  بله حتماً گهگداری مطالبی ذکر می شود و انشاء الله در آینده برنامه های ویژه ای جهت تبلیغ مجازی مد نظر دارم. ولی بیشتر سعی میکنم مسائل مبتلابه جامعه باشد.

نام مستعار شما در فضای مجازی چیست؟
  از نام "فتیان" خوشم می آید و به من روحیه میدهد و این نام را از آیه 13 سوره کهف برداشت کرده ام:
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى
ما خبرشان را به راستی برای تو حکايت می کنيم : آنها جوانمردانی ، بودندکه به پروردگارشان ايمان آورده بودند و ما نيز بر هدايتشان افزوديم.
این آیه در توصیف اصهاب کهف است و آنان را به جوان مردان تعبیر کرده است. "فتی" به معنی جوان یا جوانمرد است و فتیان جمع جوانمردان است و به نظر بنده همه فعالین فضای مجازی که در این راه از خود گذشتگی دارند مصداق فتیان هستند.


آیا در این فضا خاطره ای هم دارید ؟ یک خاطره تلخ و یک خاطره شیرین؟
خاطره تلخ که بگذریم گاهی سکوت خود جواب بزرگی دارد و خاطرات بد شاید باعث دلسردی دیگران شود. اما خاطره شیرین بسیار و شاید مهم ترین آن آشنایی با فعالان فرهنگی در جای جای ایران اسلامی است. یکی از خاطرات شیرین که همیشه تکرار می شود شناختن من و یا محمد با نام معبر سایبری فندرسک است. من با محمد نویسنده معبرسایبری فندرسک برادر و دوقلو هستیم و هرجا که میروم من را با محمد اشتباه می گیرند و از بنده به عنوان نویسنده معبرسایبری فندرسک یاد می کنند، البته باعث افتخاره و این نشان میده معبر تا چه اندازه راه خود را درست طی کرده که همه اون رو می شناسند.

آیا در فضای مجازی جز در وبلاگ نویسی در دیگر فضاهای موجود هم فعالیت دارید؟ مثلا فیس بوک، شبکه های اجتماعی داخلی و یا خارجی؟

درکل از چت کردن خوشم نمی آید چون احساس می کنم جز اتلاف وقت و هدر عمر هیچ ثمر دیگری ندارد و یک سر بی درد و بیکار می خواهد که در گروه های مختلف عضو بشوی و چت کنی حال چه برسد که آن شبکه اجتماعی فیلترهم باشد که اصلاً به سمتش نمیروم چون اعتقاد دارم اگر چیز خوبی بود فیلتر نمی شد.
مدتی در تلگرام عضو دو سه گروه فعالین فضای مجازی شدم اما نه وقتشو داشتم نه حوصلشو و البته احساس کردم با ورود بعضی از خانم ها به گروه ها امکان عادی شدن روابط نامحرمان ولو در حیطه کاری وجود دارد از آن خارج شدم.
البته در لاین فعالیت می کنم و گهگداری مطلب و یا تذکرات و یا اخباری را میگذارم که بازخوردهای خوبی هم دارد.

من اعتقاد دارم این شبکه های اجتماعی باید مدیریت بشوند وگرنه در آینده آثار مخرب آن را شاهد خواهیم بود و سعی دارم طرح و برنامه ای جامع برای مدیریت شبکه های اجتماعی و گروه های مختلف چت پایه ریزی کنم.

وارد شدن طلاب در فضای مجازی چقدر ضروری است و می تواند در سم زایی فضا به جامعه کمک کند؟

  ما در عصر امروزی دارای دو فضا هستیم، فضای حقیقی و فضای مجازی ؛ خب دوستان و طلاب محترم همانطور که در فضای حقیقی فعالیت دارند و به تبلیغ دین می پردازند باید در فضای مجازی هم حضور داشته باشند و چه بسا که کار در فضای مجازی کار بسیار سنگین تر و حساس تر است زیرا شبهات زیادتر و بروزتری وجود دارد و امروزه می توان به جرات گفت درصد بسیاری از شبهات از طریق فضای مجازی به جوانان ما القاء می شود که اگر در همانجا پاسخگویی و رفع شبهه نشود آسیب هایی برای جامعه اسلامی به بار خواهد گذاشت. 

ali esmaili (3)

آیا پیشنهادی برای حضور مثبت تر طلاب در این فضا دارید؟

بنده خودم طرحی را دنبال می کنم که هر طلبه یک منبر مجازی هم داشته باشد و معمولا در هر مدرسه علمیه ای که وارد می شوم تعدادی از طلاب را به وبلاگ نویسی آشنا و تشویق می کنم.
در حال حاضر به علت مشغله کاری و نبود امکانات اولیه و زیرساخت های لازم نتوانستم طرح خودم را به مدیریت حوزه های علمیه تحویل بدهم اما در آینده ای نزدیک اینکار را خواهم کرد و برای طلاب استان گلستان طرح منبر مجازی را برگزار خواهم کرد.

وظیفه ما در قبال رهبری چیست؟
  میگویند انتظار یکجا نشستن نیست بلکه یک فعل و عمل است؛ مثلا در شب که خورشید نیست ما نمی توانیم بنشینیم و بگوییم اشکال ندارد تا صبح صبر میکنم تا خورشید بیاید نه این کار دور از عقل است؛ اما انسان عاقل با اینکه در انتظار خورشید است بلند می شود و شمع و چراغی را روشن می کند و در پرتو آن نور به حیات خود ادامه می دهد و برای حفاظت از آن شمع هرکاری را می کند تا راه را گم نکند. امروز این شمع روشن است و آن هم وجود نازنین رهبر انقلاب است. عده ای اشتباه می کنند و گمان می کنند که رهبر به ما نیاز دارد نه این اشتباه است زیرا ما هستیم که به ایشان احتیاج داریم زیرا ایشان همان شمع در فراق خورشید هستند و اگر این شمع نباشد ما راه از بیراه را تشخیص نخواهیم داد و منحرف شده و در چاه فتنه سقوط می کنیم و ما برای حفظ بقای خود باید از این شمع نگهداری کنیم همانطور که مردم آگاه و با بصیرت ما در 9دی این کار را به خوبی نشان دادند.
من خودم این شعر را همیشه برلب دارم:
ماهمان نسل جوانیم که ثابت کردیم    در ره عشق جگر دارتر از صد مردیم
هرزمان بوی خمینی بسر افتد مارا      دور سید علی خامنه ای می گردیم

اولین چیزی که با بیان کلمات زیر در ذهن شما تداعی می شود چیست؟


داعش:               اسلام آمریکایی ، خوی حیوانی
بصیرت:              بصیرت اصلی را باید شهدا بیاموزیم
آمریکا:                  هیچ غلطی نمی تواند بکند
کربلا:                   عشق
حسین:            گر تو نبودی سخن از عشق نبود
زینب:              کوه صبر
عاشورا:                 درس زندگی
طلبه:                 سرباز پادگان انتظار
مدینه فاضبه:         خیلی دوستدارم به اون برسم
بال ملائک:               جایگاه همه فعالین عرصه دین و فرهنگ
منبر:            چراغ هدایت
ماهواره: آفت زندگی ها، بی حیایی بی غیرتی یک شی اضافه
گلستان: جای بدی نیست اما انگار شرق استان جزئی از استان گلستان نیست
خان ببین: حالش خوب نیست چون خیلی ها دوست ندارند خان ببین و خان ببینی دیده شود

با تشکر بابت وقتی که در اختیار گذاشتید حرف پایانی اگر دارید بفرمایید؟
تشکر و قدر دانی دارم از همه عزیزانی که در عرصه دین و فرهنگ باهمه کمبودها تلاش می کنند و امیدوارم تلاش هاشون رو بیشتر بکنند و به دیگر عزیزان هم کمک و یاری کنند و اتحاد و همدلی خود را حفظ کنند که وحدت کلمه رمز پیروزی است. فعالان مجازی سعی کنند کنارهم باشند نه در مقابل هم. خیلی علاقه دارم روزی همه فعالان فضای مجازی استان را باهم ببینم تا همه باهم آشنا بشوند و به یکدیگر کمک کنند چون بچه های استان اثبات کردند که در فضای مجازی حرفهای زیادی برای گفتن دارند و نمونه اش را در نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی در تهران دیدیم که استان گلستان تنها استانی بود که نماینده و غرفه زیاد داشت.
شعار همیشگی من: اگر آمریکا و اسراییل ده گلوله به طرف ما شلیک می کنند ما نباید فقط و فقط به فکر خنثی کردن باشیم بلکه باید آنها را گلوله باران کنیم.ومن الله التوفیق...

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    خیلی خوبه که طلبه های اینچنینی توی فضای مجازی فعالیت می کنند

  • golestan
    0

    حاج اقا مدرنیته شدی ا

    با اینهمه وبلاگ

  • رامیان
    5

    حاج آقا تو دیگه چرا قسم حضرت عباس رو باور کنیم یا دم خروس دم از اسلام زدن و این همه ناسیونالیستی جور درنمیاد اگه رامیان یه بلوک از فندرسکه!!!پس لابوس که تو سرزمین جاوید گفتن هم لابد خان به بین هست نه رامیان!!!

    • خان ببینی
      0

      عزیزم این مطلب که رامیان جزوی از بلوک فندرسک است را خود استاد بای در کتابش آورده شما دیگر چه می گویید
      نسونالیستی دیگه چیه که توهین می کنید
      نمیدونم چرا شما رامیانی ها خودتونو از همه برتر و سرتر میدونید مثل ... ها

آخرین اخبار