تازه‌ترین گزارش منتشر شده در روز دوشنبه توسط دو سازمان فعال در تحقیقات مربوط به فساد در ارگان‌های دولتی از شیوع گسترده فساد در تمامی ایالت‌های این کشور خبر می‌دهند.

روایتی مستند از فساد گسترده در تمام ایالت‌های آمریکا

به گزارش گلستان24، تازه‌ترین گزارش منتشر شده موسوم به «شاخص صداقت ایالت‌ها» که دو موسسه غیردولتی آمریکاییِ فعال در زمینه روزنامه‌نگاری تحقیقی ارائه کرده از شیوع فساد گسترده در تمامی ایالت‌های آمریکا خبر می‌دهد.

گزارش شاحص صداقت ایالات آمریکا را «موسسه صداقت دولتی» و سازمان «صداقت جهانی» منتشر کرده است.

فساد گسترده

سازمان صداقت جهانی، سازمانی مستقل و غیرانتفاعی با تمرکز بر رصد روندهای فساد در سرتاسر جهان است.

«موسسه صداقت دولتی» هم موسسه‌ای غیرانتفاعی در آمریکا است که هدفش را «افشای موارد سوءاستفاده از قدرت، فساد، قصور نهادهای دولتی و خصوصی در انجام وظایف محوله» اعلام می‌کند. «موسسه صداقت دولتی» در سال 2014 جایزه پولیتزر در زمینه روزنامه‌نگاری تحقیقی را دریافت کرد.

در گزارش منتشر شده روز دوشنبه، روزنامه‌نگاران هر یک از ایالت‌های آمریکا، این ایالات را از لحاظ 245 شاخص که به 13 طبقه زیر تقسیم‌بندی شدند، مورد بررسی قرار دادند:  دسترسی عمومی به اطلاعات، منابع مالی سیاسی، نظارت بر انتخابات، مسئولیت‌پذیری قوه مجریه، مسئولیت‌پذیری قوه مقننه، مسئولیت‌پذیری قوه قضائیه، فرایندهای بودجه ایالات، مدیریت خدمات شهری، تدارکات، ممیزی درونی، افشای لابی‌گری، مدیریت بودجه مستمری‌بگیران و سازمان‌های مجری اخلاقیات. 

سپس، تمامی 50 ایالت آمریکا روی مقیاسی 100 نمره‌ای نمره‌گذاری شدند. نمرات کمتر از 59 برای هر ایالت در حکم نمره مردود حساب می‌شوند.

طبق گزارش وب‌سایت مرکز صداقت دولتی هیچ یک از ایالت‌های آمریکا نتوانسته‌اند نمره‌ای بالاتر از C دریافت کنند. 11 ایالت مردود اعلام شده و 36 ایالت نمره D کسب کردند.

ایالت آلاسکا با کسب نمره 76، بالاترین نمره در میان تمامی ایالت‌ها را کسب کرد. ایالت میشیگان، با نمره 50.5 کمترین نمره را به خود اختصاص داد.

«پائولا فرانزس»، کارشناس مسائل اخلاقی دولت‌های محلی و ایالتی در دانشگاه ستون هال این نتایج را «مأیوس‌کننده» خواند، اما اضافه کرد که آنها تعجب‌آور نیستند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» وی با بیان اینکه بسیاری از ایالت‌‌ها اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با مسائل مالی هستند گفت که در چنین شرایطی اختصاص بودجه برای نظارت بر مسائل اخلاق معمولاً در آخرین رده اهمیت قرار دارد.

پیشرفتی در روند کاستن از فساد، نسبت به سال 2012 که این گزارش برای اولین بار منتشر شد، مشاهده نشده است.

در گزارش روز دوشنبه تصریح شده دست‌کم، 12 ایالت آمریکا شاهد ایراد اتهام، محکومیت و یا استعفای سران قوه مقننه یا مقامات دولتی در سطح کابینه، به دلایل رسوایی‌های مرتبط با فساد بوده‌اند.

ایالت نیویورک، آمارهای نگران‌کننده‌ای در این زمینه دارد. گزارش «شاخص صداقت ایالت‌ها» با استناد به آمارهای سازمان «اتحاد شهروندان» نوشته 12 قانونگذار نیوویورک، از سال 2012 به دلیل مسائل کیفری یا اخلاقی مناصبشان را ترک کرده‌اند.

انتهای پیام/فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار