گلستان به عنوان استانی جوان، برای برون‌رفت از توسعه‎‎نیافتگی، نیازمند تکیه به سرمایه سبزجوانی است تا بتواند مسیرهای جدید و روشنی را برای آینده خود ترسیم کند.

جوانان گلستانی در حصار بی‎اعتمادی سیستم‎های اداری

به گزارش گلستان24،نقش‎آفرینی جوانان و اثبات توانمندی آنان در جامعه‎ای همچون گلستان به سادگی نیست و باید برای اثبات توانمندی و ایجاد اعتماد به جامعه بیش از گذشته تلاش کرد.    

هر چند برخی تلاش‎ها برای ایجاد این اعتمادسازی انجام گرفته، اما در این مسیر هنوز سیستم‎های خشک اداری و مدیرانی نه چندان توسعه‌یافته، مهم‎ترین موانع برای بهره‎مندی از این سرمایه اجتماعی به شمار می‎روند.  

در گزارش پیشین با موضوع «بررسی نقش جوانان در توسعه و یا نقش تزئینی»، علاوه بر بررسی بخش‎هایی از جایگاه نقش‎آفرینی جوانان استان و مشاوران این قشر در حوزه استانداری و فرمانداری‌ها، برگزاری همایشی تحت عنوان «توسعه گلستان با ایده‎های جوانان» دست‌مایه‌ای شد تا با تکیه بر ادبیات مدیران این خطه شمالی، جایگاه این قشر را در این استان شمالی مورد بررسی قرار دهیم.

هر چند این موضوع نباید از یادمان برود که مسئولیت اصلی حوزه جوانان در استان بر عهده اداره‌کل ورزش و جوانان استان قرار دارد و کم‌کاری‌های این حوزه را در موضوع جوانان، نباید به پای دیگر حوزه‌های مرتبط با این قشر نوشت.

چنانچه نگاهی منصفانه به کارنامه عملکردی حوزه مشاوران جوان در سطح کشور دوخته شود، به نظر می‎رسد، گلستان شرایط خاص و مطلوبی دارد و تاکنون توانسته فعالیت خود را به عنوان یک برند قابل توجه به کشور تحمیل کند.

* نمره قبولی حوزه جوانان استانداری گلستان در قیاس با کشور

در سیستم نه چندان فعال دولتی گلستان، نمره تلاش‎های مشاور جوان استاندار گلستان که با تکیه بر تجربیات گذشته اما دستانی خالی، تحرک مناسبی در عرصه طرح و عرضه توانمندی جوانان به مسئولان استان ایجاد کرده، قابل قبول است.

 اما با این وجود باید پذیرفت جوانان اعم از دختر و پسر، سرمایه‌های ملی یک سرزمین محسوب می‌شوند و باید با ظرافت و برنامه از این فرصت در مسیر رشد و توسعه کشور و در مقیاسی کوچک‌تر استان بهره برد، اما نوع رفتار با این قشر قلق‌ و شیوه خاص خود را دارد و تلاش در این عرصه هم تنها کار یک بخش کوچک چون حوزه مشاوره استانداری یا فرمانداری در استان نیست.

طبیعی است در این مسیر نباید با اسم جوان بازی کرد و روحیه لطیف و شکننده این بخش از جامعه را به چالش کشید، بلکه باید با آنها صادق بود و از آنها خواست که خودشان در این مسیر نقش خود را پیدا و تعیین کنند و سپس برای بازدهی بهتر، آنها را به سمت حرکت‎های بهتر و موثرتر رهنمون ساخت.

در بررسی اجمالی، همایش «ایده‌های خلاقانه جوانان برای توسعه گلستان»، ضمن مرور بر نوع نگاه به جوانان در این استان شمالی، بیان شد که این نگاه نباید تزئینی باشد و باید برای تلاش جوانانی که صادقانه فکر می‌کنند و افکار خود را تحت عنوان ایده به این همایش و دستگاه‌‌های اجرایی عرضه می‌کنند، ارزش قائل شد و در چارچوب ساختار مشخصی، نتایج را چه در بعد توجه و چه در مرحله اجرا به سمت مطلوبی رهنمون ساخت.

اینکه تولید فکر و ایده به عنوان یک هدف غائی و ارزشمند آن هم توسط یک مجموعه دولتی مورد توجه قرار گیرد، موضوعی بدیع، جالب و ارزشمند است، اما باید مراقب بود، جمع این بارقه امید و شور در جوانی که با نگاه به آینده به مسیر پیش‎رو می‎نگرد، بر اثر اشتباه، بی‎تفاوتی و حتی فراموشی داعیان استفاده از این قابلیت، دچار خلل نشود.

*نگاه مثبت به توانایی جوانان هنوز نهادینه نشده است

جمع کردن جوانان و دادن امید به آنان کار دشواری است که بخش متولی تاکنون آن را به درستی انجام داده، اما باید پذیرفت یک دست صدا ندارد و باید همه ارکان دولتی اعم از استانداری و مدیران استان این زنجیره را تکمیل کنند تا کار به جایی درست رهنمون شود.

در این بین موانع کم نیست و بیشتر هم به نگرشی باز می‎گردد که در میان مسئولان و حتی خود جوانان وجود دارد، این موضوع حتی در به‎کارگیری ایده‎ها نیز خودنمایی می‎کند، به عنوان مثال اگر افکار و طرح‌های نو و خلاق مبتنی بر توسعه در بخش‌های مختلف اقتصادی و خدماتی استان به کار گرفته شود، مهم‎ترین پازل مفقوده نبود اعتبار و حمایت از این ایده‎هاست.

بدبینی به حمایت دولتی‎‎ها، انتقاد و منفی‎بافی نیست، بلکه قضاوت بر اساس سابقه رفتار دیرینه‎ای است که در سیستم‎های دولتی تاکنون وجود داشته، سیستم‎هایی که اعتقاد و نوع نگرش به چنین موضوع‎هایی در آنها معطوف و قائم به مدیران وقت بوده و پس از برخی تغییرات مدیریتی دوباره همان آش است و همان کاسه.

این مشکل تنها ریشه در یک دولت ندارد، بلکه از دولت‌های گذشته وجود داشته و منشاء آن ریشه فرهنگی است، چنانچه موضوع با اهمیتی همچون جوانان هنوز در جامعه نهادینه نشده و توجه به آنها به عنوان یک برنامه کاری در سرلوحه امور اجرایی نیست.

*امیدواری کم‎رنگ به حمایت دولتی‎ها از ایده‎های جوانان گلستانی

استاندار گلستان با اشاره به اینکه گندم و خاویار گلستان از کیفی‎ترین محصولات هستند، تصریح کرد: با ارائه ایده در حوزه برندهای استان می‎توانیم به پیشرفت‌های خوبی دست یابیم، چرا که نمی‎توانیم گلستان را تبدیل به پایتخت نان سازیم، تولید نان در انواع و اقسام خوش بسیار تنوع دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسن صادقلو، ایده‎سازی جوانان را موجب رفع برخی از مشکلات استان در مسیر توسعه قلمداد کرد و افزود: هر جوان یک ایده دانش‎بنیان براساس برند استان داشته باشد و این مسئله با تقویم زمانی تبدیل به یک کتاب شود که بتوانیم با بهره‎گیری از آن برای توسعه گام‎های ارزشمندی را برداریم.

وی گفت: جوانان و مشاوران جوان هر شهرستان می‎توانند ایده‎های علمی و عملی خود را عنوان کنند.

وی با تاکید بر اینکه در شروع کار استانداری گلستان، نخستین تفاهم‌نامه خود را با معاونت علمی رئیس‌جمهور منعقد کردم، ابراز داشت: این امر به این دلیل مورد توجه قرار دارد که جامعه ما جز از مسیر راه‎های علمی نمی‎تواند به توسعه دست یابد.

این مسئول گلستانی یادآور شد: با انعقاد این تفاهم‌نامه هر ایده دانش‎بنیان که پروپوزال خود را ارائه دهد، این معاونت برای اجرایی شدن ایده کمک خواهد کرد که هر کدام از آنها می‎تواند یک حرفه و خدمات را ایجاد کند.

*تکلیف نامشخص جوانان دانش‎آموخته استان مجازی در گلستان  

اگر چه بخش‌های دیگر سخنان عالی‌ترین مقام اجرایی استان در بین جوانان امیدوارکننده است و وی در پی آن است تا خاطر ایده‌پردازان جوان را با طرح تفاهم‌نامه در زمینه‌های دانش‌بنیان آسوده سازد، اما با وجود نگاه مثبت به این تفاهم‌نامه، برآیند اقداماتی که طی سالیان گذشته بر حوزه کاری جوانان استان حادث شده، باور این که چنین بخشی بتواند سهم مناسبی برای اجرای ایده‌‌ها بپردازد را دچار تردید می‌کند. 

امیدواری کم‎رنگ به حمایت دولتی‎ها با توجه به ساختار نه چندان چابک آن، فقدان سرمایه اولیه برای پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه و حتی خطر نکردن سرمایه‌گذارانی که ممکن است وجود داشته باشند، تردیدهایی را نسبت به آینده این ایده‎پردازی‎ها ایجاد می‎کند، آن‌چنان که در حالت خوش‎بینانه هم تئوری حل مشکلات به واسطه یک تفاهم‌نامه آن‌چنان خوش‌بینانه نیست.

سخنان امیدبخش استاندار گلستان و حتی طرح برخی مباحث خلاقانه از سوی وی، شنونده را به این تامل وادار می‌کند که بیندیشد، چه عواملی تاکنون موجب شده که گلستانی که چنین ظرفیت‌هایی در شیلات، کشاورزی و گردشگری خود دارد، هنوز نتوانسته با کمی خلاقیت، توجه دولت و سرمایه‌گذاری، جایگاه مناسبی در کشور دست ‌و پا کند.

*انتظارات فراتر از وظایف حوزه مشاوران جوان است

حتی ممکن است مخاطبان بپرسند که تکلیف آموزش نیروهای جوان تحصیل‌کرده‌ای که در اوایل شروع به کار استاندار گلستان، تحت عنوان طرح استان مجازی مورد آموزش‌های فن‌آوری اطلاعات قرار گرفته‌اند، چه شد؟.

موضوعی است که حداقل در سال‌های گذشته مصداق‌های روشنی دارد، سرمایه‌گذارانی که به دلیل نبود فرهنگ مناسب مذاکره و فقدان همکاری مناسب و نبود تعامل بین دستگاهی در تسهیل مقررات، گلستان را به مقصد دیگر استان‌های کشور ترک کرده‌اند. 

به نظر می‌رسد ابتدا باید طرح‌های خلاقانه‌ای برای معرفی چهره واقعی استان به کشور ترسیم کرد و سپس به دنبال آن بود که چگونه می‌توان با خلاقیت زمینه توسعه را مهیا ساخت.

 همچنین مشاور جوان استاندار گلستان با اشاره به انتظارت بالا از حوزه مشاوره جوانان استان بیان کرد: دلیل حساسیت بر عملکرد حوزه جوانان در استانداری و فرمانداری، فقدان شناخت از وظایف این مجموعه و تلقی حوزه کاری این مجموعه فراتر از وظایفی است که بر عهده‎اش قرار دارد.

علی نصیبی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان اذعان کرد: در حالی که این استان تلاش‌های قابل قبولی در این حوزه انجام داده اما هنوز حوزه کاری جوانان در کشور به شکل نظام‎مند نهادینه نشده و حتی نیمی از استانداری‎های سطح کشور بخشی به نام مشاور جوان ندارند.

وی تاکید کرد: به ضرس قاطع می‎گویم، استان گلستان به لحاظ عملکردی و برنامه‌ای در حوزه جوانان در زمره سه استان برتر کشور قرار دارد که این رتبه محصول حمایت شخص استاندار و همه دوستانی است که در حوزه فرمانداری‎ها و ادارات به طور جدی در این بخش تلاش می‎کنند.

*نیمی از استانداران کشور مشاور جوانان ندارند

نصیبی با اشاره به حساسیت فعالیت در حوزه جوانان و گستردگی امور در این حوزه اضافه کرد: هنوز با مطلوب فاصله داریم اما موضوع جوانان و به سرمنزل مقصود رساندن این بخش، تنها کار یک بخش کوچکی چون حوزه مشاوره جوان نیست، بلکه همه مدیران استان و حتی خود جوانان باید برای تکمیل این پازل و زنجیره تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: از روز اول که کار به بنده سپرده شد، شبکه‎ای از مشاوران جوان غیردولتی و جوانان شاغل در ادارات دولتی، در قالب کارگروه‎های تخصصی و شوراها سازماندهی شد.

مشاور استاندار گلستان در حوزه جوانان با اشاره به وظایف حوزه مشاوران جوان در استان یادآور شد: وظیفه اصلی حوزه مشاوران که به عنوان هدف مشهود خودنمایی می‎کند، ایجاد بستر برای ارائه ایده‌ها و راهکارهای خلاقانه جوانان در مسایل مختلف استان است.

نصیبی ادامه داد: هدف دیگر این مجموعه که به شکل نامرئی است، توانمندی‎سازی جوانان و پرورش جوانان فعال و با دغدغه برای فردای استان و تربیت آنان به عنوان مدیران جوان آینده استان است.

 وی یادآور شد: تزریق چنین هدفی در جامعه اداری مشکل است و البته در مدیریت میانی ممکن است با مخالفت‎هایی مواجه باشیم اما با پیگیری‌های انجام شده، ظرفیت‌های مشاوره‎ای برای مدیران و مسئولان استان تبیین شده است.

*تربیت جوانان برای مدیریت آینده هدف پنهان حوزه مشاوران جوان گلستان

نصیبی با اشاره به نظام‌مند شدن وظایف مشاوران جوان در حوزه‌های مختلف کاری گفت: مشاوران جوان فرمانداری‎ها و ادارات استان بر اساس آیتم‎های مشخص انتخاب می‎شوند و برای مشاوران جوان فرمانداری‎ها 31 وظیفه و برای مشاوران ادارات کل 29 وظیفه تعریف شده است و بر اساس شرح وظایف مشخص حرکت می‎کنند.

وی ادامه داد: کمیته ارزیابی قوی و صاحب‌نظر از فعالان غیردولتی تشکیل شده که بر اساس شاخص‎هایی مشخص، مشاوران جوان فرمانداری‎ها را ارزیابی می‎کند.

این فعال اجتماعی و فرهنگی ادامه داد: در بحث مشاوران جوان ادارات نیز یک اتاق فکر مشتمل بر چهار نفر انتخابی و چهار نفر انتصابی و به همراه یک‌دیگر در جهت توانمندسازی جوانان شاغل در سیستم‎های دولتی برنامه‎ریزی می‎کنند.

نصیبی با تاکید بر برگزاری همایش توسعه استان بر مبنای ایده جوانان، آن را بر مبنای اهداف وجودی این حوزه قلمداد کرد و افزود: این همایش بر اساس مشارکت و هم‌گرایی هدف‎مند دستگاه‎های مختلف اجرایی استان برگزار شد و چند هدف را مدنظر قرار داده است.

وی تصریح کرد: در این همایش به دنبال آن بودیم که توانمندی‌های جوانان استان را به مدیران معرفی کنیم، گفتمان توسعه را بین جوانان استان فراگیرتر کنیم و با توجه به آنکه جوانان امروز افرادی صاحب‌نظر، متخصص و با انگیزه‎ای هستند نقش این مجموعه را در مسیر توسعه استان معرفی کرده و جلوه‌گر سازیم.

*استاندار گلستان به جوانان اعتقاد دارد و آنان را فرصت می‌داند

نصیبی با تشکر از حمایت‌های استاندار گلستان ادامه داد: استاندار گلستان با وجود کسالتش در همایش ایده‌ها حضور پیدا کرد و حتی پس از جلسه هم با جوانان نشست و اظهار کرد: وقت گذاشتن برای جوانان فرصت است و ارزش دارد.

مباحثی از سخنان مشاور استاندار گلستان، به ویژه در حوزه تربیت مدیران برای فردای استان، قابل نقد است و مجال را به گزارشی دیگر خواهیم سپرد.

با وجود تلاش‌های مثبتی که تاکنون انجام گرفته، باید طرح و نقشه مشخصی برای اعتمادسازی و نقش‎آفرینی جوانان از سوی دستگاه متولی استان طراحی شود و تکلیف گلستان در ایستگاه جوانی مشخص شود، تا جوانان این اقلیم بدانند اکنون در چه جایگاهی قرار دارند و کجا باید بروند، کاری که بسیار مشکل اما شدنی است.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار