از سبک انفجارهای اخیر عربستان نیز برمی‌آید که می‌تواند کار تکفیری‌ها باشد.

چرا جده و مدینه طعمه انتحاری‌های داعش شدند؟ + تصاویر
به گزارش گلستان24، مهاجم انتحاری هنگام اذان مغرب خود را به یکی از قرارگاه‌های امنیتی در نزدیک مسجد النبی(ص) رساند و در آن جا خود را منفجر کرد، این اتفاق سبب وحشت نمازگزاران شد. در این انفجار چند نیروی امنیتی کشته و چند نفر دیگر نیز زخمی شدند و خودروهای مرکز امنیتی نیز طعمه حریق شد.
 
 انفجارهای انتحاری در مدینه، قطیف و جده عربستان واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت و شمار زیادی از کشورها آن‌ها را محکوم کردند.
 
چرا جده و مدینه طعمه انتحاری‌های داعش شدند؟ + تصاویر
 
از سبک انفجارهای اخیر عربستان نیز برمی‌آید که می‌تواند کار تکفیری‌ها باشد:
 
الف. انفجارها به شکل انتحاری صورت گرفته که سبک مورد استفاده همیشگی تکفیری‌هاست؛
 
ب. انفجار جده در مقابل کنسولگری آمریکا صورت گرفته که سلفی‌ها عموما از تقابل خود با رسالت‌گرایی آن کشور و تمدن غرب سخن می‌گویند، هر چند که عملکردشان در بسیاری مواقع مورد استفاده همین غربی‌ها بوده است.
 
ج. انفجارهای قطیف و مدینة‌النبی (ص) هم‌زمان صورت گرفته است. قطیف شهری شیعه‌نشین است که تکفیری‌ها کشتار آنها را بر خود لازم می‌دانند. همچنین آنها که جریان تکفیری را می‌شناسند، خوب می‌دانند که این جریان اصولا با ساختن مرقد برای بزرگان دینی مخالف است و برخی سران فکری این جریان از تخریب مرقد رسول‌الله (ص) هم سخن گفته‌اند. بنابراین انجام عملیات در نزدیکی حرم پیامبر اسلام (ص)، با افکار تکفیری هماهنگ است. نکته دیگر آنکه، در گستره تفکرات اسلامی، تکفیری‌های سلفی تنها گروهی هستند که چنین می‌اندیشند. باقی تفکرات اسلامی از شیعه و سنی، همگی بر احترام به مرقد مطهر رسول اکرم (ص) و تکریم آن، تاکید دارند.
 
چرا جده و مدینه طعمه انتحاری‌های داعش شدند؟ + تصاویر
عامل انتحاری شهر جده
 
 
 مفتی وهابی خطاب به تروریست‌های داعش: اگر شما مجاهدین صادقی هستید، به ایران حمله کنید اگر مرد هستید به عربستان حمله نکنید، چون همه مردمش مسلمانند.
 
سعودی‌ها که پس از حمله داعش به موصل و شهرهای عراق، آنها را مجاهدان راه اسلام می‌دانستند اکنون غافلگیر شده و نمی‌دانند چه موضعی باید اتخاذ کنند. برخی از آنها ادعا کرده‌اند که ارتش عراق به عمد راه داعش را باز گذاشته تا به سمت اردن و عربستان بروند.
 
انس حسن، تحلیلگر سعودی مدعی شده که علت حمله داعش به عربستان، اختلاف نظر میان عربستان و آمریکا بر سر اهداف داعش در عراق است. وی نوشته است که مقامات سعودی اصرار دارند حاکمان کشور آینده سنی‌نشین در عراق را آنها باید تعیین کنند و چنانچه کشور جدید تحت نظر قطر یا ترکیه باشد، عربستان دیگر کمکی به پروژه تقسیم عراق نخواهد کرد. اما آمریکا نقش ایران و مصر را مهم می‌داند و نمی‌خواهد درگیر شود و در حال حاضر تنها می‌تواند به نوری مالکی فشار بیاورد که کنار رفته و دولت مرکزی عراق سرنگون شود. 
 
چرا جده و مدینه طعمه انتحاری‌های داعش شدند؟ + تصاویر
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم انفجارهای انتحاری در مناطق مختلف عربستان از جمله عملیات تروریستی در نزدیکی مسجد النبی و نیز منطقه قطیف را محکوم کرد.
 
بهرام قاسمی ضمن ابراز همدری با خانواده‌های قربانیان این حوادث گفت: همانگونه که بارها از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است، تروریسم در هر شکل آن و در هر نقطه از جهان به شدت محکوم است و باید با جدیت تمام توسط تمامی کشورها با منابع، علل و عوامل آن برخورد قاطع به عمل آید.
 
امارات متحده عربی ضمن محکومیت این حملات، ثبات عربستان را ثبات امارات دانست. عبدالله بن زاید وزیر خارجه این کشور، گفت: ثبات عربستان، رکن اصلی ثبات امارات و خلیج فارس است.
بحرین، دیگر متحد منطقه‌ای امارات هم در پیامی به ریاض، ضمن تبریک عید فطر به پادشاه عربستان، انفجارهای تروریستی در شهرهای مختلف را محکوم کرد. دولت اردن هم بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که در کنار عربستان می‌ایستد. در این بیانیه انفجارهای تروریستی روز دوشنبه به شدت محکوم شده‌اند. اتحادیه عرب هم ساعتی بعد از انفجار در نزدیکی مسجد نبوی، اعلام کرد که این گروه انفجارهای عربستان را به شدت محکوم می‌کند. 
 
چرا جده و مدینه طعمه انتحاری‌های داعش شدند؟ + تصاویر
 
 در نگاه تروریست ها هیچ مکانی حرمت ندارد اگر چه این مکان حتی مسجد النبی (ص) در مدینه منوره باشد.
 
مفتی مصر هم که در برابر انفجار مرگبار در الکراده عراق که جان بیش از 140 نفر را گرفت سکوت کرده بود، به انفجارهای عربستان واکنش نشان داد و این حملات را جنایتی پست و اقدامی غیرقابل تصور توصیف کرد!!! 
 
سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای که به مناسبت انفجارها در عربستان منتشر کرد، گفت که باید با تلاش‌های عربستان سعودی در مبارزه با تروریسم همکاری کرد. این سازمان همچنین تأکید کرده است که باید ریشه اقتصادی و فکری تروریسم را قطع کرد.
 
حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای حملات تروریستی در عربستان سعودی را محکوم کرد و مبارزه جدی با تروریسم را خواستار شد.
 
در بیانیه حزب‌الله آمده است: بمب‌گذاری در نزدیکی مسجد نبوی نشان می‌دهد تروریست‌ها چطور دین و مقدسات مسلمانان را سبک می‌شمارند. جنایات وحشیانه در ترکیه، عراق، بنگلادش، لبنان و دیگر کشورها ثابت می‌کند این وبای همه‌گیر نیازمند درمان جدی و همبستگی سیاسی و مردمی آشکار جهت ریشه کنی این غده بدخیم است.
 
برت مک گورک نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف تحت رهبری این کشور در واکنش به انفجارهای عربستان در توئیتر نوشت: نیروهای امنیتی عربستان سعودی هم در خط مقدم مقابله با تازیانه تروریسم هستند!!! به قربانیان حملات گزارش‌ده در مدینه و قطیف تسلیت می‌گویم.
 
چرا جده و مدینه طعمه انتحاری‌های داعش شدند؟ + تصاویر
عامل انتحاری شهر مدینه
 
علل دیگر تمایل داعش به ترساندن سعودی‌ها
 
سران گروه تروریستی داعش، به ویژه ابوبکر البغدادی وابسته به وهابی‌ها هستند، اما پس از آنکه سعودی‌ها کنترل تکفیری‌های جبهه‌النصره سوریه را به دست گرفتند، رقابت بر سر جانشینی اسامه بن لادن و خلافت بر سرزمین‌های خیالی اسلامی شدت گرفت و داعش و النصره با یکدیگر درگیر شدند. ایمن الظواهری، سرکرده القاعده نیز از سعودی‌ها جانب‌داری کرد و از ابوبکر البغدادی خواست، تحت امر جبهه‌النصره و سعودی‌ها باشد، اما سرکرده داعش که خود را خلیفه دولت اسلامی عراق و شام می‌داند زیر بار نرفت و عربستان کمک‌هایش به داعش در سوریه را کاهش داد و فقط به پشتیبانی از یگان‌های داعش در عراق پرداخت.
 
چرا جده و مدینه طعمه انتحاری‌های داعش شدند؟ + تصاویر
 
در عراق نیز، افسران سابق گارد ریاست جمهوری صدام که فرماندهی عملیات نظامی ترویست‌های داعش را بر عهده دارند، سعودی‌ها را از جمله خائنین به صدام و حزب بعث می‌دانند و با وجود برخورداری از کمک‌های آنها، مترصد فرصتی برای انتقام هستند. تروریست‌های داعش با تسلط احتمالی بر خط مرزی عربستان، می‌توانند دارایی‌ها و تجهیزات بیشتری به چنگ آورده و به پایتخت خود موصل منتقل کنند. ضمن این که، از نظر سیاسی و رسانه‌ای نیز، وابستگی خود به سعودی‌ها را رد کرده و خود را مستقل نشان می‌دهند.
 
چرا جده و مدینه طعمه انتحاری‌های داعش شدند؟ + تصاویر
 
عراق و عربستان بیش از 800 کیلومتر مرز مشترک دارند که قسمت بیشتر آن مرزهای استان الانبار است که با پشتیبانی سعودی‌ها تبدیل به مقر داعش شد تا نقطه اعزام تکفیری‌ها به سوریه باشد. اما اکنون دست پروده‌های وهابیت و بازماندگان حزب بعث 112 کیلومتر از مرزهای عربستان را در اختیار گرفته‌اند و حتی احتمال می‌رود، اردن نیز به سرزمین‌های تحت خلافت داعش افزوده شود.
 
ابوبکر البغدادی که خود را وارث و جانشین شایسته اسامه بن لادن می‌داند، از دید تروریست‌ها خلیفه تمام سرزمین‌های اسلامی است.
 
چرا جده و مدینه طعمه انتحاری‌های داعش شدند؟ + تصاویر
 
تروریسم در هرکجا که رخ نماید محکوم است، این موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران بوده و هست؛ چه این پدیده شوم در شهرهای عربستان سعودی رخ دهد و چه چون روزهای قبل، در بغداد بیش از 200 نفر را طعمه خود سازد و قریب به 5 سال کشوری همچون سوریه را به‌ کام دردناک‌ترین وقایع فرو برد.
 
 
گزارش از حمیدرضا قربانی

ارسال نظر

آخرین اخبار