پس از سه سال اِشغال شهر «موصل» به دست داعش، مردم این شهر اولین رمضان پس از داعش را تجربه می‌کنند.

حال و هوای «موصل» در اولین رمضانِ پس از «داعش»+عکس

به گزارش گلستان 24، عملیات بزرگ آزادسازی شهر «موصل»، مرکز استان نینوی، در شمال عراق درحالی همچنان ادامه دارد که بخش اعظم این شهر از اشغال «داعش» آزاد شده است؛ شهری که دهم ژوئن سال 2014 میلادی با حمله غافلگیر کننده این گروه تروریستی تکفیری و خیانت‌های داخلی یک شبه سقوط کرد و به اشغال داعش درآمد.

 اولین رمضانِ پس از داعش

..«ماه رمضان امسال شور و لذت خاصی دارد، چون از ظلم و ستم داعش نجات پیدا کردیم» .. این جمله و جملاتی مشابه آن، بخشی از سخنان اهالی محله‌ها و کوی‌های آزاد شده شهر موصل است.

نبود امکانات مهم نیست

به گفته اهالی اگرچه وضعیت بسیاری از محله‌ها از حیث بازگشت اهالی و بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ و استفاده از خدمات شهری و زیرساختی و فعالیت‌های اقتصادی و رونق کسب و کار در مقایسه با سال قبل و سال‌های پیش از آن که شهر در تصرف داعش بود، شرایط مناسب و خوبی ندارد، اما رهایی از داعش و بازگشت آزادی و امنیت و آرامش به شهر نه تنها موجب شده، این کاستی‌ها و نواقص به چشم نیایند، بلکه لذت بخش باشد.

صرف نظر از کاستی‌ها و نواقصی که به آن اشاره شد، اهالی از بالا بودن قیمت‌ها و گرانی برخی از کالاها و محصولات غذایی با توجه به خسارات سنگین مادی و مالی که از داعش متحمل شدند و قدرت خرید آنها را به میزان قابل توجهی کاهش داده و در نبود حمایت‌های مالی و مادی دولت، ابراز نگرانی می‌کنند.

کمک به هم‌نوعان

بسیاری از دکانداران و مغازه‌های ارائه دهنده محصولات و کالاهای اساسی به ویژه مواد غذایی پر مصرف و اساسی مورد مصرف اهالی در ماه رمضان در حرکتی خودجوش با کاهش قیمت‌ کالاهای اساسی تلاش می‌کنند، شرایط خرید را برای تمام اقشار محله‌های خود فراهم کنند.

آنها به خوبی می‌دانند، بازگشت اهالی و از سرگرفته شدن روال عادی زندگی به شهر، به ویژه بازسازی خرابی‌ها، بار دیگر رونق کسب و کار و فعالیت سودمند اقتصادی را به شهر باز خواهد گرداند، لذا تاکید می‌کنند، باید با کمک به یکدیگر و همکاری و چشم پوشی از خواسته‌ها و چشم داشت‌های شخصی این مرحله سخت را سپری کنیم.

داعش، ماه رمضان، موصل

سه سال زندگی تحت حاکمیت داعش درس‌های بسیاری به مردم موصل داده است. به گفته اهالی، آنها طی این مدت در زندان و دنیایی از ممنوعیت‌ها و محرومیت‌ها زندگی می‌کردند.

به همین دلیل با لبخند و خوشحالی یاد آور می‌شوند، «همین که بتوانیم، هرچه دوست داریم و دلمان می‌خواهد، را خریداری کنیم و برای خانواده‌هایمان ببریم، حتی اگر قدرت خریدمان کاهش یافته باشد، خوب است».

ممنوعیت تمام آداب و رسوم مردمی

اهالی موصل با تاکید بر اینکه این شهر دارای آداب و رسوم دیرینه محلی و سنتی در ماه مبارک رمضان است، خاطر نشان می‌کنند، قید و بندهای وضع شده از سوی داعش بر این آداب و رسوم مردمی و سنتی و ممنوع کردن بسیاری از آنها جان اهالی را به لب آورده بود.

تصاویری که قدمت تاریخی بازی محلی و سنتی محبیس در عراق را نشان می‌دهد

بازی «محبیس» (یا همان گل یا پوچ) البته به شکلی متفاوت‌تر از آنچه در کشور ما زمانی رایج بود، یکی از این عادات قدیمی اهالی موصل است که معمول است، جوانان موصلی پس از افطار با حضور در قهوه خانه‌ها آن را بازی می‌کردند و توسط داعش ممنوع شده بود.

رسوم ماه رمضان در موصل

اهالی موصل نقل می‌کنند که داعش آنها را از تمام آداب و رسوم سنتی و محلی ویژه ماه رمضان مانند آذین بندی و روشن کردن فانوس‌های ویژه این ماه و چراغانی کردن سر در منازل و بازارها و محله‌ها و انجام دید و بازدیدهای شبانه پس از افطار که در بسیاری از مواقع تا پاسی از نیمه شب ادامه داشت و در آنها از مهمانان با انواع شیرینی و خرما و شربت پذیرایی می‌شد، حتی برگزاری جشن‌های مذهبی، منع کرده بود.  

به گفته موصلی‌ها، این ایده آل‌ترین شرایط متصور برای اهالی بود که ممکن بود، در برخی مناطق و محله‌ها به دلیل اعدام‌ها و بازداشت‌ها و محاکمه‌ها و مجازات‌هایی که در ملاء عام به بهانه اجرای حد شرع اجرا می‌شد، اصلا شاهد آن نباشیم.

اهالی موصل نقل می‌کنند که داعش چنان شرایط خفقان‌آوری ایجاد و محدودیت‌ها و قوانین سختگیرانه‌ای وضع کرده بود که مردم از ترس و وحشت از رفتن به مساجد و ادای فریضه نماز و مشارکت در نمازهای جماعت خودداری می‌کردند.

داعش روزه داری را برای تمام موصلی‌ها که بالاتر از 14 سال داشتند، اجباری و الزامی کرده بود و متخلفان در ملاء‌ عام مجازات می‌شدند. داعش همچنین رسم دیرینه شلیک توپ در زمان افطار را نیز ممنوع کرد.

آداب و رسوم ماه رمضان در موصل

آداب و رسوم ماه رمضان در موصل پیشینه‌ای دیرینه و قدیمی دارد، از جمله اینکه از چند هفته قبل زنان موصلی با تمیز کردن و آراستن خانه به استقبال این ماه مبارک می‌روند.

معروف‌ترین خوراک‌ها و غذاهایی که سفره‌های افطار و سحری و مهمانی‌های روزه داران موصلی را طی ماه مبارک رمضان رنگین می‌کند، به طور معمول انواع شیرینی‌ها مانند باقلوا، شیرینی شکری، رشته‌ای، انواع ترشی‌ها می‌باشد که این شهر به آن معروف است، همچنین باید به انواع شربت‌ها از جمله شربت معروف به «زبیب» که از انگور به دست می‌آید و مخصوص این شهر است، انواع رطب و خرما، نان‌های مخصوص که برای تازه ماندن در ظروف بزرگ گلی نگهداری می‌شوند، انواع پیراشکی‌ها و نان‌های گوشتی که زنان موصلی به تهیه آنها شهرت دارند، نیز اشاره کرد.

همچنین در این ماه در هر محله‌ای افرادی مسئولیت نقاره زنی جهت بیدار کردن اهالی محل برای سحری و همچنین اعلام زمان اذان صبح را برعهده می‌گیرند که به اذعان اهالی تمام این رسوم طی سه سال حاکمیت داعش بر موصل ممنوع شده بود.

حال پس از سه سال اهالی موصل اولین رمضان خود را به دور از داعش و قید و بندها و تعصباتش سپری می‌کنند و به آینده برای بازسازی موصل و باز گرداندن رونق اقتصادی و رشد و شکوفایی آن در همه عرصه‌ها امیدوارند.

در ادامه حال و هوای اهالی موصل در ماه رمضان جاری مشاهده می‌کنید:

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار