کندس و ولیک دو میوه شگفت انگیز جنگلی در شمال کشور است که همه ساله در فصل پائیز برداشت می شود.

 پاییز کردکوی، فصل برداشت میوه های شگفت انگیز جنگلی + تصاویر

به گزارش گلستان24، کندس و ولیک از میوه های درختان خودروی جنگل های دامنه جنوبی البرز است که در اوایل پائیز برداشت می شود.

از نیمه دوم مهرماه جنگل های بالده، طاق بند، دئو، سوزدار و ارتفاعات درازنو و جنگلهای خود رویش حاشیه ای مزارع در بالاجاده فصلی برای برداشت میوه های خدادادی و خود رویش ” کاندس(کندس)، ولک (ولیک)، هلی و طاق دانه ” می باشد.

شاید تهیه این محصولات از جنگل کار هر کسی نباشد چیدن این محصولات بسیار سخت و به لحاظ کوچکی میوه و تیغ دار بودن درختان سختیهای خود را دارد.

در گذشته بیشتر برای جمع آوری و تهیه این محصولات از سوی اهالی روستا و روستاهای اطراف اقدام میشد و برای پخت حلوا از طاق دانه و ترشی از هلی و میوه از کاندس و ولیک استفاده می کردند.

در دهه های 60 و 70 به صورت دست فروش در جلوی مدارس این محصولات به فروش می رسید و از سوی دانش آموزان روستایی استقبال خوبی هم می شد.

بنا به تحقیقات محققین، این میوه ها در مناطق استپی می روید. میوه کندس از حدود 3 هزار سال پیش در جنوب دریای خزر و در مناطق، گلستان، گیلان و مازندران می روئید.

برحسب این تحقیقات گیاه شناسان، کندس میوه ای سخت و اسیدی است و دو گونه وحشی و معمولی دارد که گیاه شناسان منشا آن را در ایران و در جنگلهای شمال کشور می دانند.

“کندس وحشی” که به قطر 2 و نیم سانت و درختی پا کوتاه و پهن برگ است. برگ درخت آن پیش از خزان قرمز می شود و این میوه توسط زنبورها بارور می شود.

کندس را تا خوب نرسیده می چینند و در انبار نگهداری می کنند تا برسد. البته کندس را هم بصورت شور و هم بصورت ترشی مصرف می کنند.

برگ و میوه و دانه کندس برای مبتلایان به ترشی معده بسیار مفید است و درد دهان و گلو را می توان با جوشانده برگ آن درمان کرد.

برگ کندس بند آورنده خون هم هست و برای آبسه مناسب است، دانه آن هم حاوی اسید هیدرو سیاتیک است.

سیاه ولیک خوردنی است و سرخ ولیک خواص دارویی دارد. ولیک حاوی اکسالیک اسید است و ساقه های جوان آن حاوی گلو کوید و عامل تلخ کننده آن کراتگین است.

میوه آن حاوی سیتریک، کراتگوس اسید و روغن چرب و ضد گلوکز و فروکتوز است در هسته آن ماده آمیگرالین و امولین وجود دارد. ماده کراتگوس لاکتون که در هسته آن وجود دارد مفرح قلبی است.

ریشه خشک شده این میوه برای رفع ناراحتی گوارشی و اسهال و مقوی معده است.

همچنین دانشمندان ثابت کردند که از پوست درخت ولیک بعنوان تب بر استفاده می شود.

دم کرده گل ولیک و یا گرد گل خشک شده آن به مقدار 5 تا 8 گرم در روز برای رفع ضعف قلب و ورم آئورت و اختلالات عصبی بسیار مفید است. البته این میوه برای بانوان باردار کمتر توصیه می شود.

و همچنین: قطره کراتاگوس که پائین آورنده فشار خون است و پودر اوئاکرات و انواع کپسول و قطره داروهای صنعتی است که از میوه ولیک تهیه شده است.

نویسنده: عبدالرسول جوادی بالاجاده

انتهای پیام/ رادکانا

ارسال نظر

آخرین اخبار