احداث بندر سبز در ساحل گمیشان

مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان گفت: به دلیل مسدود شدن دو کانال خزینی و چاپقلی، خشک شدن خلیج گرگان را تهدید می کند.

خلیج گرگان در آستانه خشک شدن قرار دارد
به گزارش گلستان24، الله‌یار اسعدی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان امروز (23 اسفند) در نشست خبری مدیران شورای حمل و نقل استان با موضوع خدمات نوروزی سال 96 با بیان اینکه استان 131 کیلومتر ساحل دارد، گفت: بنادر گز و ترکمن در ایام نوروز برای خدمات دهی به مسافران و گردشگران آماده خدمات رسانی هستند.

 

وی با اشاره به تعلل سرمایه گذار در احداث بندر تجاری خواجه نفس افزود: قرار بود بندری تجاری در ساحل خواجه نفس احداث شود اما سرمایه گذار برای دریافت مجوزها از سازمان بنادر اقدام نکرده و فقط در حد مکاتبات بوده و اقدام عملی که بخواهد مطالعات را ارائه دهد، انجام نداده است.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با بیان اینکه گلستان در شرق دریای خزر واقع شده است، اظهار کرد: این منطقه که خلیج گرگان واقع شده، رسوبات دریای خزر انباشته می شود.

 

وی ادامه داد: کانال های خزینی و چاپقلی مسدود شده و سازمان بنادر هم بر اساس پیش بینی ها، احتمال خشک شدن خلیج را متصور است، با این حال مطالعات اولیه برای لایروبی این کانال ها را انجام داد.

 

اسعدی بیان کرد: بعد از پیگیری های انجام شده، دو جلسه با حضور استانداران مازندران و گلستان با معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و پس از آن کمیته نجات خلیج گرگان شکل گرفت تا اعتباراتی فراتر از اعتبارات استانی برای این خلیج در نظر گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به مطالعات احداث بندر سبز در ساحل گمیشان هم گفت: سازمان بنادر مکانی را در گمیشان به عنوان بندرسبز خزری مکان یابی کرده که مطالعات صفر این مکان انجام شد و مطالعات فاز یک هم در حال اتمام است. بعد از اتمام این مطالعات می توان شرایط ساخت این بندر برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری انجام داد.

 

استقبال شهروندان و مسافران از گردشگری دریایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با بیان اینکه در این ایام سازمان بنادرودریانوردی تمهیدات لازم را برای سفرهای نوروزی دریایی پیش بینی کرده است، گفت: جلسات کمیته ها به صورت مستمر برای بازدید از اسکله ها در شهرستان های گز و ترکمن تشکیل شد و همچنین از شناورهای تفریحی در این شهرستان ها بازدید به عمل آمد تا حداقل های ایمنی را برای انجام سفرهای دریایی داشته باشند.

 

وی افزود: در همین راستا 350 عدد جلیقه نجات و 60 عدد حلقه نجات بین تعاونی ها توزیع شده و همچنین جلسات توجیهی با تعاونی ها و ملوانان و متصدیان قایق های تفریحی صورت گرفته تا گردشگری ایمن را در دریا داشته باشیم.

 

اسعدی با اشاره به فعالیت پنج شرکت تعاونی در شهرستان های بندرگز و بندرترکمن در بحث خدمات حمل و نقل دریایی گفت: در عیدی که گذشت به 46 هزار نفر گردشگر خدمات سفرهای گردشگری نوروزی دادیم؛ همچنین از ابتدای سال  95 تا به امروز 321 هزار نفر در عید و تابستان از خدمات گردشگری دریایی استفاده کردند.

 

 

پایان پیام/

منبع : شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار