تأمین تجهیزات از سایر استان‌ها

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: تلاش برای یافتن ۱۳ معدنچی ادامه دارد و یافتن ۶ پیکر جدید صحت ندارد.

ادامه تلاش‌ها برای یافتن ۱۳ معدنچی

به گزارش گلستان24 ، حوالی ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه انفجار در معدن آزادشهر گلستان باعث شد که تعدادی از کارگران در معدن گرفتار شوند.

جزئیات حادثه هم از این قرار بوده که تعدادی از معدنکاران برای حمل زغال سنگ از طریق واگن‌های حمل داخل معدن رفتند.

در زمان حمل، ظاهرا واگن به دلیل مشکل در باتری واگن خاموش می شود که کارگران معدن نسبت به تعویض باتری اقدام می کنند. اما گفته می شود در زمان روشن کردن واگن با وقوع جرقه متاسفانه یک انفجار رخ می دهد.

در این حادثه حدود ۷۶ نفر زخمی و تاکنون ۲۵ نفر هم کشته شده اند. عملیات آواربرداری برای رسیدن به اعماق معدن در حال انجام است و پیش بینی شده که تعداد کشته ها به ۳۵ نفر هم می رسد. از این ۲۵ نفر تعداد ۲۱ جسد از معدن بیرون کشیده شده اما اجساد چهار نفر هنوز در معدن بوده و تیم های امدادی موفق به خروج پیکر آن‌ها از معدن نشده اند.

تلاش برای یافتن ۱۳ معدنچی ادامه دارد/تکذیب یافتن ۶ پیکر دیگر

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: تلاش برای یافتن ۱۳ معدنچی ادامه دارد و یافتن ۶ پیکر جدید صحت ندارد.

رضا مروتی اظهار کرد: در چند روز گذشته شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تلاش کرده اخبار صحیح و موثق در خصوص معدن زمستان یورت را در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار دهد و باید توجه داشت که مرجع صحیح تمامی اخبار معدن زغال‌سنگ آزادشهر، شورای هماهنگی مدیریت بحران است.

جانشین شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: دیروز و امروز اخبار مختلفی در خصوص محبوس شدن ۲۶ نفر و یا بیرون آوردن ۶ پیکر دیگر منتشرشده که به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد.

ریزش معدن در گلستان

یک پیکر شناسایی شده هنوز خارج نشده

وی افزود: تاکنون پیکر ۲۱ معدنچی جان‌باخته از تونل خارج‌شده و یک پیکر شناسایی‌شده دیگر هم وجود دارد که هنوز موفق به خارج کردن آن نشده‌ایم.

حجم آوار در معدن زیاد است/ تأمین تجهیزات از سایر استان‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان گلستان گفت: حجم آوار در معدن زمستان یورت زیاد است و تجهیزات موردنیاز را از سایر استان‌ها تأمین کرده‌ایم.

صادق علی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تمام تجهیزات و امکانات موردنیاز برای امداد و نجات و آواربرداری را از سایر استان‌ها تأمین کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که ظاهراً لوکوموتیو پنج تنی از گیلان به محل حادثه آورده شده که قابل‌استفاده نیست و کارشناسان معتقدند استفاده از آن در تونل خطر انفجار را به همراه دارد، بیان کرد: پیش از ظهر جمعه لوکوموتیو پنج تنی به محل حادثه رسیده است اما این بدان معنا نیست که هم‌اکنون قرار است از آن استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: به اقتضاء شرایط تصمیم می‌گیریم از کدام‌یک از تجهیزات استفاده کنیم؛ باید تمام شرایط را پیش‌بینی کنیم، نمی‌توانیم وقتی به تجهیزات نیاز پیدا کردیم آن لحظه اعلام نیاز کنیم و منتظر بمانیم تا چندین ساعت بعد از استانی دیگر تأمین شود.

مقدم ادامه داد: هم‌اکنون با حجم زیادی از آوار در تونل مواجه هستیم و درعین‌حال تونل بارها ریزش داشته است.

 ۲ ریزش جدید در تونل

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان از تلاش نیروهای امدادی برای برداشت ۱۴۰ متر آوار در معدن زمستان یورت خبر داد.

محمود ربیعی تصریح کرد: از شامگاه گذشته تاکنون دو بار دیگر تونل ریزش داشته است و همین امر کار را با تاخیر همراه کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان خاطرنشان کرد: حساسیت کار بالاست و در عین حال باید ایمنی کارگران و تیم های امدادی هم تامین شود تا دوباره فاجعه ای رخ ندهد.

به گفته وی هم اکنون باید ۱۳۰ تا ۱۴۰ متر از آوار برداشت شود و امیدواریم شاهد ریزش مجدد نباشیم چرا که هر ریزش کار را با کندی مواجه می کند.

وی بیان کرد: تا دیروز شاهد تجمع افراد غیر فنی در منطقه بودیم که خوشبختانه امروز از شدت تجمع کاسته شده و هم اکنون کمبودی از نظر امکانات و تجهیزات نداریم.

اعزام تجهیزات و خبرگان امداد معدنی به آزادشهر

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان از اعزام آخرین تجهیزات برای امداد معدنی و خبرگان این زمینه به معدن زمستان یورت آزادشهر خبر داد.

صادقعلی مقدم با اشاره به ادامه روند اقدامات در معدن زمستان یورت آزادشهر، اظهار کرد: بهترین خبرگان کشور در حوزه معدن و آخرین تجهیزات در زمینه امداد معدنی به معدن زغال سنگ آزادشهر آمده است.

وی افزود: در فاز اول عملیات، پیکر ۲۱ معدنکار از تونل خارج شد و البته یک پیکر دیگر شناسایی شده اما به دلیل عدم ایمنی هنوز از معدن خارج نشده است.

مقدم تصریح کرد: با توجه به اینکه انفجار در انتهای تونل صورت گرفته با ایمن سازی در حال پیشروی هستیم.

حبس ۱۴ کارگر در معدن

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان این که ۱۴ کارگر در معدن حبس شده اند، گفت: از ابتدای عملیات تاکنون مرگ ۲۱ نفر تایید شده است.

اسماعیل نجار  ظهر جمعه با حضور در محل حادثه انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر، فعالیت امدادی رسانی را کاری تخصصی دانست و با بیان این که باید افراد مختصص در این زمینه وارد شوند، اولویت کار را نجات جان افراد حبس شده در معدن اعلام کرد.

وی با تاکید بر این که تلاش می کنیم جان‎باخته دیگری نداشته باشیم، گفت: تاکنون ۲۱ نفر از کارگران جان خود را از دست دادند.

وی با بیان این که در مجموع این حادثه ۳۵ نفر گرفتار شده اعلام کرد که ۱۴ نفر آنها در تونل حبس شده است.

معاون وزیر کشور با بیان این که عملیات امدادرسانی به صورت شبانه روزی انجام می شود، گفت: سازماندهی خوبی در محل شکل گرفته و دو زیر هم با دستور رئیس جمهور مامور رسیدگی به حادثه شده اند.

۶ اکیپ ۱۰ نفره آواربرداری از معدن یورت آزادشهر را انجام می دهند

معاون اقتصادی استاندار گلستان گفت: ۶ اکیپ ۱۰ نفره آواربرداری از معدن زمستان یورت آزادشهر را انجام می دهند.

 محمود ربیعی صبح جمعه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: از روز پنجشنبه ۶ اکیپ ۱۰ نفره از معادن زغال‌سنگ البرز شرقی، طبس، سوادکوه، کرمان و سایر بخش‌هایی که می‌توانستند به‌عنوان عوامل فنی در محل انفجار مستقر شدند.

وی افزود: این افراد در شیفت های سه‌ساعته وارد تونل می‌شوند و کار آواربرداری را انجام می‌دهند.

مسئولان گلستانی اجازه ورود افراد متخصص به داخل معدن را نمی دهند

درحالی‌که کارشناسان مختلف معدن از استان‌های کرمان، خراسان شمالی و مازندران به آزادشهر رفته مسئولان گلستانی اجازه ورود به عملیات را به آن‌ها نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از وقوع حادثه انفجار در معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر کارشناسان معدن از استان‌های مختلف در ساعات اولیه عازم محل حادثه شدند.

درحالی‌که این کارشناسان تجهیزات لازم را همراه دارند، ولی ساعت‌ها است پشت ورودی معدن ایستاده‌اند.

آن‌ها می‌گویند مدیریت حادثه بسیار ضعیف است و به ما هم اجازه ورود نمی‌دهند.

حادثه معدن آزادشهر ناشی از نبود ایمنی است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره حادثه معدن آزادشهر گفت: این حادثه به مربوط به نبود ایمنی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار غلامرضا جلالی شامگاه پنجشنبه در اولین همایش ملی نقش پایگاه‌های بسیج دانش‌بنیان در دستیابی به اهداف استراتژیک صنعت برق کشور در محل باشگاه برق ساری، درباره حادثه معدن آزادشهر گفت: این حادثه مربوط به ایمنی است از سوئی ادارات کار و صنعت و معدن مکلف به انجام مقررات ایمنی هستند.

وی اظهار داشت: اما در حادثه پلاسکو و حتی آتش‌سوزی‌های صنعت نفت و پتروشیمی مشکل از لایه ایمنی و عدم رعایت مقررات و ضوابط است و در بررسی‌ها نه به خرابکار رسیدیم و نه اینکه دشمنی ورود کرد.

ورود لوکوموتیو جدید به معدن

در سومین روز حادثه انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر یک دستگاه لوکوموتیو جدید وارد منطقه و پیکر دو کارگر هم در رامیان تشییع شد.

یک دستگاه لوکوموتیو و یک دستگاه جرثقیل به منظور تسهیل در اقدامات امدادی و آواربرداری به محل حادثه اعزام شد تا روند آواربرداری هر چه سریع‌تر انجام شود.

پس از ورود جرثقیل به دلیل جابجایی تجیهزات صدا و سیما پخش زنده حادثه قطع شد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی مراسم تشییع و دفن پیکر دو معدنچی فوت شده در حادثه انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر صبح جمعه در آرامستان شهرستان رامیان برگزار شد.

همچنین کارگران شهرداری علی آبادکتول، بابرگزاری مجلس یادبود ابراز همدردی خود را باخانواده های جانباختگان معدن ذغال سنگ زمستان یورت آزادشهر اعلام کردند.

استانداری گلستان عمدی بودن حادثه معدن را تکذیب کرد

استانداری گلستان در اطلاعیه ای اظهارات یک نماینده مجلس در نقل قول از استاندار بر عمدی بودن انفجار معدن آزادشهر را تکذیب کرد.

روابط عمومی استانداری گلستان اظهارات یک نماینده مجلس در نقل قول از استاندار این استان مبنی بر عمدی بودن انفجار معدن آزادشهر را تکذیب کرد.

در این اطلاعیه آمده است، به اظهارات غیر کارشناسی نباید توجهی کرد و مسائل فنی باید از زبان اهل فن مطرح شود.

منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار