در آستانه گرامی داشت سی و نهمین سالگرد قیام 5 آذر مردم گرگان در سال 1357، نشستی به منظور واکاوی این قیام با هدف معرفی بیشتر آن به جامعه با حضور تنی چند از مسئولان فرهنگی دستگاه ها و شاهدان و تاریخ نگار این قیام برگزار شد.

واکاوی قیام 5 آذر 57مردم گرگان

به گزارش گلستان۲۴؛در این نشست که در محل سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی در گرگان برگزار شد، رییس شورای هماهنگی گلستان با تجلیل از شهدا و جانبازان قیام 5 آذر گرگان، گفت: قیام مردم گرگان پیوست فاخر قیام 15 خرداد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی دارد و هرگز فراموش شدنی نیست.
حجت الاسلام احمدرضا احمدی با گلایه از اینکه اهمیت قیام 5 آذر مردم گرگان مانند قیام مردم قم و 15 خرداد ورامین اطلاع رسانی نشده است، افزود: باید در معرفی این قیام به سه عنصر مردمی بودن، دینی بودن و تبعیت از رهبری توجه شود.
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان پیشنهاد کرد که اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران برای برجسته سازی قیام 5 آذر مردم گرگان پیگیر تامین اعتبارات و امکانات از مرکز باشد.
تاریخ نگار واقعه قیام 5 آذر مردم گرگان و دشت نیز از شهدای این واقعه به عنوان نخستین مدافعان حرم در انقلاب اسلامی نام برد و گفت: این شهدا برای دفاع از حرمت و شان امام رضا (ع) آمدند و درهفتمین روز بزرگداشت شهدای 29 آبان 57 مشهد، تظاهرات کردند.
غلامرضا خارکویی با اشاره به تاکید رهبرمعظم انقلاب در 15 آذر 95 بر معرفی این قیام به نسل جوان، افزود: ضرورت دارد از شهدا و جانبازان قیام 5 آذر گرگان در مناسبت های مختلف همچون هفته بسیج بیشتر از گذشته یاد شود.
وی بر تشکیل ستاد ویژه برای بزرگداشت چهلمین سالگرد قیام 5 آذر مردم گرگان، تدارک دیدار با رهبری، تولیدات فرهنگی به منظور معرفی و آشنایی جامعه با این قیام تاکید کرد.
در این نشست رمضانعلی جعفری از جانبازان قیام 5 آذر مردم گرگان، محمدعلی طالع زاری معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید وامور ایثارگران گلستان و حجت الاسلام سید محسن طاهری مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) گرگان مطالبی بیان کردند.
به گزارش ایرنا اهالی گرگان در پنجم آذر سال 57 در دفاع از قیام مردم مشهد و محکومیت حمله ماموران رژیم شاه به حرم مطهر امام رضا (ع) که در 29 آبان همان سال رخ داد؛ با لبیک به ندای امام خمینی (ره) به خیابان آمده و حماسه ای ماندگار از خود به جا گذاشتند.
سید اسماعیل حسینی، احمد سبطی، سیدنظام الدین نبوی، حسین مقصودلو، سیدجعفر علاالدین، چنگیز امیر لطیفی، عباس خالداران، ابوالحسن هادی، حجت الله عباسی، فرامرز ویزواری، حسینعلی نصیری، حسین محبی راد و خواهران شهیده صدیقه، پروانه و نرگس قصابان شهدای قیام پنجم آذر مردم گرگان هستند.
قیام 5 آذر مردم گرگان در سال 1395 در تقویم ملی کشور ثبت شده است.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار