مدیر کل دامپزشکی استان گلستان گفت: دومین مرحله طرح رایگان واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین و سبک در استان گلستان پایان یافت.

واکسیناسیون تب برفکی رایگان دام ها در گلستان

به گزارش گلستان24؛محمود رضا وفایی مدیر کل دامپزشکی استان گلستان گفت: تب برفکی یک بیماری ویروسی با واگیری بسیار بالا و خسارات اقتصادی فراوان است و راه پیشگیری از ابتلاء به آن رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ای وواکسیناسیون دام است.


وی ادامه داد: در این طرح که شامل مایه کوبی دام‌های سنگین و سبک واحد‌های صنعتی و روستایی بود، بیش از ۱۱۷ هزار رأس گاو و گوساله و بیش از یک میلیون ۳۲۵ هزار راس گوسفند و بز در برابر بیماری واگیر تب برفکی واکسینه شدند.


وفایی گفت: این طرح برای دامداران بصورت کاملاً رایگان بوده و هیچ گونه وجهی از آن‌ها دریافت نشده است و این عملیات با مشارکت و همکاری بخش دولتی و غیر دولتی دامپزشکی به اجرا درآمد.


وی در خصوص بیماری تب برفکی گفت: این بیماری یک بیماری ویروسی واگیر دامی در نشخوار کنندگان همچون گاو، گوسفند و بز است که در زمان بروز و شیوع بیماری موجب تلفات سنگین در گوساله‌ها، بره و بزغاله‌ها، کاهش وزن، کاهش تولید شیر و در نهایت خسارت سنگین در صنعت دامداری‌ها می‌شود. 


مدیر کل دامپزشکی گلستان در پایان اجرای اصول امنیت زیستی در جهت عدم ورود دام‌های بیمار را مهم‌ترین اصل در پیشگیری از این بیماری دانست و به دامداران و چوپانان رعایت حمل و نقل دام با دریافت مجوز‌های بهداشتی لازم از مبدا را توصیه کرد.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار