رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان خبرداد:

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان گفت: اعتبارات هزینه‌ای گلستان رشد ۱۵.۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

افزایش اعتبارات هزینه ای در گلستان

به گزارش گلستان24؛حسین پیش قدم ظهر پنجشنبه در جلسه تدوین بودجه ۹۷ در جمع اصحاب رسانه، اظهار کرد: بودجه‌ ریزی سال آینده بر اساس عملکرد دستگاه های اجرائی استان انجام خواهد شد و هر دستگاهی که بتواند طرح‌های توجیهی خود را به اثبات برساند از مزایای تخصیص بودجه به طرح، استفاده خواهد کرد.

پیش قدم با بیان اینکه لایحه بودجه امسال نسبت به گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد، افزود: درآمدهای اعتبارات پیش‌بینی شده استان با بیشترین رشد در کشور، ۲۰ درصد افزایش داشته است، اما به دنبال آن هستیم که رشد ۲۰ درصدی را کم کنیم تا بتوانیم مازاد درآمد را برای استان رقم بزنیم.

وی افزود: در حال حاضر بودجه عمومی دولت بالغ بر ۳۶۸ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است که نشان می‌دهد در سال آینده ضریب اتکا به مالیات از ۳۳ درصد به ۳۵ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: بر اساس پیش بینی ‌های انجام شده بالغ بر ۵۵۵ میلیارد تومان درآمد استان از این سهم دیده شده است که مقرر شده برای کل استان‌ها بالغ بر ۹۴ هزار میلیارد ریال آن تحقق یابد.

پیش بینی ۶۰۵ میلیارد تومانی اعتبارات در سال آینده

پیش قدم در رابطه با اعتبارات هزینه ‌ای گفت: این اعتبارات ۳۲۵ میلیارد تومان تخمین زده شده تا بتوانیم بخشی از حقوق و مزایای دستگاه ها را تامین کنیم.

وی افزود: در حوزه اعتبارات تملک‌دارایی سرمایه ‌ای، سهم استان گلستان، ۳۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

وی بیان کرد: با توجه به دریافت حقوق و مزایای دستگاه های اجرائی در استان، اعتبارات هزینه ‌ای گلستان رشد ۱۵.۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گلستان گفت: اگر چه اعتبارات و اختیارات استان‌ها در سال جاری در رابطه با تعیین بودجه افزایش یافته است، اما نهادهایی چون بنیاد شهید، آموزش و پرورش به سقف هزینه‌ ای استان اضافه شدند و سهم استان از اعتبارات هزینه‌ای بودجه در سال ۱۳۹۶ که ۴.۳ درصد بود به ۲۴.۳ درصد در سال آینده افزایش می ‌یابد.  

وی بابیان اینکه استان گلستان یک هزار و ۶۰ پروژه در دست ساخت دارد، بیان کرد: ۹۸۰ پروژه فعال در استان وجود دارد که در حال تزریق اعتبار هستند و با توجه به اولویت ‌هایی که داریم این پروژه‌ها را مدیریت خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گلستان افزود: پروژه‌هایی که از سال‌های گذشته آغاز شده را متوقف نکردیم و موظف به تکمیل آن پروژه‌ها هستیم، زیرا برای آن‌ها اعتبار تزریق می‌شود، اما به طرح های اولویت دار اهمیت بیشتری خواهیم داد

اختصاص ۱۳.۷ درصد اعتبارات به منابع آبی استان

وی اظهار کرد: با توجه به موضوع پر اهمیت کاهش منابع آبی در استان، بالغ بر ۱۳.۷ درصد اعتبارات استان به موضوع آب اختصاص داده شده است.

وی توجه به اشتغال و حمایت از طرح های اشتغالزایی و کارآفرینی را از با اهمیت ‌ترین برنامه‌های استان در لایحه بودجه ۹۷ عنوان کرد و گفت: برخلاف تصور کاهش برخی بودجه‌ها در لایحه ۹۷ به طرح‌های گردشگری، کشاورزی، تعاونی‌ها، صنایع دستی، طرح‌ های اقتصادی و صنعتی توجه زیادی شده است.

پیش قدم ادامه داد: از سوی دیگر توسعه حمل و نقل ریلی، توسعه شهرک صنعتی اترک، منطقه آزاد تجاری اینچه برون و بندر خشک از دیگر برنامه ‌های توسعه ‌ای استان است که امید داریم به رغم وعده‌های داده شده، بعد از تصویب لایحه و از طریق موافقت نامه‌ها در استان اجرائی شود.

وی با اشاره به اینکه شرایط آب شرب گرگان خطرناک است، گفت: این مساله ما را به دنبال اجرای سد شصت کلاته کشاند که با وجود کمبود بودجه سعی خواهیم کرد پس از اتمام نظرات کارشناسی به دلیل همجواری با سد زرین گل، آن را اجرائی کنیم.

وی افزود: مبحث دیگر توسعه آزاد راه نوکنده تا آشخانه بود که به رغم وجود برخی مخالفت‌ها موفق شدیم احداث آن را با حضور مشارکت کننده ها در این لایحه برای استان بگنجانیم.

استفاده از بخش خصوصی در اجرای طرح های عمرانی

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گلستان گفت:  توجه به محیط زیست، ساماندهی پسماندها و مقابله باریزگردها و آلودگی هوا و توجه به بافت فرسوده شهرهای استان از دیگر برنامه های مدیران اجرائی استان در بودجه ۹۷ است.    

وی افزود: به علت محدودیت ‌های منابعی در کشور راهی جز واگذاری برخی طرح ‌ها در بخش صنعت و معدن، آب و فاضلاب، فرهنگی و ورزشی به بخش خصوصی نداریم.

وی بابیان اینکه، سه دهم جمعیت استان روستایی است و شرایط خوبی در این حوزه نداریم. گفت: بر اساس آمار اعلام شده ۷۵ میلیون یارانه بگیر در کشور داریم که دولت به آنان سه هزار و۸۰۰ میلیارد تومان یارانه می‌دهد، که امسال با اجرای طرح هدفمندی، از تعداد یارانه بگیرها کم خواهند شد و نزدیک به ۴۲ میلیون نفر به مستمری بگیران و افراد فقیر برای بهبود وضعیت زندگی اضافه خواهد شد.  

وی افزود: همچنین در این لایحه مقرر شده تا در صورت تصویب، برای طرح های آبیاری تحت فشار ۳۰۰ میلیون دلار، صدا و سیما در جهت مقابله با تهاجم فرهنگی۱۰۰ میلیون دلار، تقویت بنیه دفاعی هزار و ۳۰۰ میلیون دلار، ساماندهی حمل و نقل عمومی۱۰۰ میلون دلار، مقابله با ریزگردها ۱۵۰ میلیون دلار، آبخیرداری و ساماندهی پسماندهای کل کشور دو هزار میلیارد تومان، حمل و نقل ریلی۳۵۰ میلیون دلار در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در بحث بدهی بازنشستگان آموزش و پرورش هزار میلیارد تومان، وزارت نیرو حدود هزار و۴۰۰ میلیارد تومان، محیط زیست ۹۸۰ میلیارد تومان، حمایت از سرمایه گذاری و اشتغال۸۸۰ میلیارد تومان و جهاد کشاروزی ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که امید داریم تحقق یابد.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار