مدیر کل تعاون گلستان بیان کرد

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان یکی از چالش‎های جدی در بحث مشاغل خانگی را معرفی طرح‎های اشباع شده در بازار عنوان کرد و گفت: برای رفع این مشکلات باید ایجاد شرکت‎های پشتیبان در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش گلستان24،سعید مازندرانی ظهر امروز در ششمین جلسه کارگروه اشتغال استان اظهار کرد: سه موضوع مهم در سامانه رصد از جمله ثبت اشتغال ایجاد شده در استان، تسهیلات اشتغالزایی در بودجه سال ١٣٩۶و بحث اشتغال روستایی برای ما حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: آخرین آمار از سامانه رصد بیانگر آن است که از ١٩ هزار و ۴٠٠ شغلی که باید در استان ایجاد شود تاکنون ١۶هزار و ١۵٠ شغل ایجاد شده است، یکی از دلایل صحت شغل‎های ایجاد شده این است که در ٩ ماه گذشته 8 هزار بیمه شده جدید در تأمین اجتماعی داشتیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بر پایداری دائمی مشاغل در سال‌های آتی تأکید کرد و گفت: برای تحقق این امر کارگروه نظارتی بر سامانه رصد تشکیل شده است، هر شهرستان ۵٠ شغل ایجاد شده از سامانه رصد را اعلام می‎کنند تا میزان انحراف و صحت مشاغل در کمیته نظارت بررسی شود در مرکز استان نیز بحث نظارت توسط اداره تعاون و کارگروه مشاغل انجام می‎شود.

*کاهش ایجاد شغل در طرح کارورزی گلستان

مازندرانی با اشاره به گزارش عملکرد سامانه رصد به تفکیک شهرستان‌ها تا ٢۵ دی سال جاری افزود: تعهد اشتغال ١٩ هزار و ۴٠٠ نفر بوده که ١۶ هزار و ١۵٣ شغل ایجاد شده است در واقع ٨٣ درصد شاهد تحقق بودیم.

وی ادامه داد: در بحث عملکرد طرح کارورزی گلستان نیز  ۴ هزار و ٣٢٠ تعهد شغلی داشتیم که اشتغال برای ۶١٣ نفر ایجاد شد، دلیل تحقق پایین اشتغال در این بخش عدم حمایت وزارتخانه از این طرح است چرا که افراد شرکت‌کننده در این طرح بعد از گذشت چند ماه هنوز حقوقی دریافت نکردند البته این مشکل در همه استان‎ها وجود دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به عملکرد اعتبارات مشاغل خانگی استان در سال جاری گفت: در مشاغل خانگی ١٩ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان تسهیلات اختصاص یافت، بیش از 10 میلیارد تومان طرح به بانک معرفی شده و تاکنون متقاضیان 2 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند و بقیه طرح‌ها در حال بررسی است.

مازندرانی یکی از مشکلات در بخش مشاغل خانگی را معرفی طرح‎های اشباع شده در بازار عنوان کرد و گفت: حدود ۶٨ درصد از وام‌های مشاغل خانگی در خیاطی، تایپ، قالی‎بافی و صنایع دستی است برای جلوگیری از این مشکل باید ایجاد شرکت‌های پشتیبان در هر شهرستان در دستور کار قرار گیرد.

وی بیان کرد: شرکت پشتیبان شرکت‌هایی هستند که افراد زیرمجموعه برای ایجاد یک شغل را شناسایی می‎کنند و امکانات و آموزش‎های لازم را در اختیار افراد متقاضی مشاغل خانگی قرار می‎دهند و بعد از تولید محصولات توسط شرکت پشتیبان خرید انجام می‎شود.

به گفته مازندرانی رسته‎های الویت‌دار برنامه اشتغال فراگیر در استان شامل صنایع تبدیلی، تکمیلی و صنایع کشاورزی، صنایع دستی، شیلات، دامپروری، خدمات ورزشی، فرآورده‎های لبنی فرآورده محصولات دامی، گردشگری، خدمات فنی و مهندسی کشاورزی و فناوری اطلاعات است.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار