استاندار خبر داد:

استاندار گلستان گفت: تنها راه نجات اقتصاد گلستان و حرکت به سمت توسعه پایدار و افزایش درآمد، راه اندازی طرح های بزرگ و زیربنایی مانند منطقه آزاد اینچه برون، بندرخشک و شهرک صنعتی هزارهکتاری اترک در شرق استان است.

راه اندازی طرح های بزرگ و زیربنایی،راه نجات اقتصاد گلستان

به گزارش گلستان24؛سیدمناف هاشمی روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی گلستان اظهار کرد: روند حرکت گلستان برای فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز این طرح ها، کند و کمتر از حد انتظار بوده که لازم است با توجه به نقش مهم این طرح های زیربنایی در تحول آفرینی، شتاب حرکت دستگاه ها برای اجرایی شدن آن بیشتر از قبل شود. 
وی بیان کرد: در ماه های اخیر تلاش فراوانی برای جبران این عقب ماندگی ها صورت گرفته ،اما هنوز تا رسیدن به نقطه آرمانی که بتواند تامین کننده نیازهای اولیه این طرح های بزرگ و محوری باشد، فاصله داریم. 
استاندار گلستان افزود: با وجود تکمیل نبودن زیرساخت ها، به واسطه آینده روشن قابل تصور در این مناطق، مراجعه سرمایه گذاران برای فعالیت در این بخش ها آغاز شده که لازم است مقدمات لازم برای جذب حداکثری این سرمایه ها و استفاده مفید از توان آنان در راستای تحول آفرینی در اقتصاد استان به خصوص ایجاد فرصت های جدید شغلی فراهم شود. 
هاشمی ادامه داد: تکلیف ایجاد منطقه آزاد اینچه برون با نظر نمایندگان حداکثر تا 2 ماه دیگر مشخص می شود اما در این فاصله نباید از تکمیل زیرساخت ها این منطقه غفلت کنیم. 
وی گفت: همچنین ظرفیت ایجاد بندرخشک در نقطه مرزی اینچه برون فراهم است و می توان با توجه به ظرفیت های بالای این منطقه و فرصت برقراری ارتباط با آسیای میانه، رونق تجارت و اقتصاد گلستان را به عنوان چشم اندازی قابل دسترسی ترسیم و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنیم.
استاندار همچنین از کندی فعالیت گمرک گلستان در ایجاد زیرساخت های ضروری در مرز گلایه کرد و گفت: نبود سامانه مهمی مانند ایکس ری و کندی استقرار زیرساخت های این اداره کل در مرز اینچه برون از موانع تاثیرگذار در بهبود فضای تجارت و تسهیل در انجام صادرات و واردات کالا از این نقطه مرزی است. 
هاشمی؛ بر رونق گرفتن هر چه بیشتر بازارچه مرزی اینچه برون نیز تاکید کرد و گفت: شرایط کنونی بازار این منطقه ، در شان ایران و گلستان و پاسخگوی نیاز مسافران وارد شده به این منطقه نیست که لازم است با جذب سرمایه گذاران ، بازارچه ای بزرگ تر با ظرفیت استقرار و اشتغال تعداد بیشتری ایجاد شود.
به گزارش ایرنا بندر خشک اینچه برون در مساحت 350 هکتار و با افق ذخیره و جابجایی 36 میلیون تن بار پیش بینی شده است که می تواند تحولی بزرگ در توسعه اقتصادی منطقه و استان گلستان و ایجاد چند هزار اشتغال برای جوانان این مرز و بوم باشد.
راه اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه برون نیز در سفر استانی رییس جمهوری و هیات دولت یازدهم در سال 93 به استان گلستان به تصویب رسید که در صورت تصویب نهایی درمجلس شورای اسلامی، زمینه ساز تحولات بزرگ اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه خواهد بود.
این طرح با وجود تصویب در حوزه مناطق آزاد و هیات دولت، هم اینک منتظر رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اجرایی شدن و کمک به توسعه اقتصاد، ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری 11.8 درصدی در گلستان است.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام و مذاهب گوناگون بوده و در 30 شهر و 1075 روستا زندگی می کنند.
این استان در منطقه اینچه برون با کشور ترکمنستان مرز خشکی دارد و خط آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان از این نقطه عبور می کند که خود فرصت مناسبی برای توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری بین ایران و کشورهای آسیای میانه است.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار