مدیرگروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم:

مدیرگروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حفاظت از تالاب‌ها و فعل و انفعالات عوامل طبیعی در شرایط فعلی باید انجام شود تا دخالت در طبیعت صورت نگیرد؛ چراکه طبیعت می‌داند چگونه باید بازسازی شود.

به گزارش گلستان24؛همایون خوشروان امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: کشور ما به لحاظ ساختار از مناطق تالابی مختلفی برخوردار است که بسیاری از تالاب‌ها در کنوانسیون بین‌المللی رامسر به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: تالاب میانکاله و خلیج گرگان با عنوان ذخیره‌گاه زیستی جهان اطلاق کرده‌اند که اهمیت آن را بیشتر می‌کند.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در قرن بیست و یکم به‌دلیل بروز گرمایش زمین همه تالاب‌های کشور دچار مشکل شدند که خلیج گرگان و تالاب میانکاله نیز از این تغییرات دور نماندند و ذخایر آبی آن به‌دلیل کاهش سطح تراز آبی دریای خزر رو به کاهش است.

این مسؤول تصریح کرد: تمام حرکت‌ها و فعل و انفعالات ما باید به سمتی باشد که بتوانیم تالاب‌ها را این وضعیت نجات دهیم.

خوشروان اظهار کرد: گروه پژوهشی محیط زیست کارگاه علمی در زمینه در رامسر برگزار کرد و در این کارگاه علمی در ارتباط با آخرین مسائل مرتبط به تالاب بحث و بررسی شده است.

وی یادآور شد: نتایج برگزاری این کارگاه این بوده که نخست باید دخل و تصرف‌های انسانی در حوزه تالاب‌ها را به حداقل برسانیم تا آلودگی وارد تالاب و خلیج نشود و گردشگران نیز وارد این مناطق تحت نظارت خاص باشند و همچنین  جاده‌هایی که احداث شده ایستگاه‌های جانوری را تحت تاثیر قرار داده که باید محدود شود.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم با تاکید بر اینکه ‌به هر شکل ممکن توان اکولوژیکی خلیج گرگان باید حفظ شود، خاطرنشان کرد: قرار است در کمیته ملی خلیج گرگان در این زمینه تصمیم‌گیری شود که به‌زودی راهکارهای عملیاتی انجام می‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه اگر تالاب‌ها خشک شوند کارکردهای زیست‌محیطی می‌تواند تاثیرات نامطلوبی بر محیط وارد کند، اظهار کرد:  با وجود اینکه صحبت‌های بسیار درارتباط با حفظ تالاب‌ها می‌شود و این مهم مورد تایید همگان است ولی شاهد مسائلی هستیم که برخلاف این مهم است، باید در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود تا شاهد حداقل زیان باشیم.

خوشروان یادآور شد: در شرایط فعلی باید به حفاظت از تالاب‌ها و فعل و انفعالات عوامل طبیعی نگاه شود تا دخالت در طبیعت صورت نگیرد؛ چراکه طبیعت می‌داند چگونه باید بازسازی کند و ما انسان‌ها نباید به خود اجازه دهیم که دخالت کنیم مسخر کردن طبیعت توسط نیروهای انسانی مشکل‌آفرین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در تالاب میانکاله و خلیج گرگان دخالت‌های انسانی به حداقل برسد، افزود: تالاب میانکاله بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه زیستی بوده و دارای توان اکولوژیکی بالایی است‌.

مدیرگروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: پیشنهاد ما این است فعل و انفعالات دخالت‌های انسانی کمتر شود تا بتوانیم به برنامه‌ریزی در ارتباط با حفاظت از تالاب میانکاله و خلیج گرگان تحقق واقعی ببخشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار