همزمان با فرا رسیدن چهارشنبه آخر سال دستگاه های مختلف در گلستان گردهم آمدند تا جشنی بدون حادثه را همراه با پویش مردمی«نه به مواد محترقه» پشت سر بگذارند.

وسایل نقلیه هنجارشکن تا پایان تعطیلات نوروز توقیف خواهد شد

به گزارش گلستان24؛چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایران باستان است که طی سال های گذشته آئین اصلی آن به فراموشی سپرده شده و بعضی رفتارهای پرخطر و نابهنجار جای آن را گرفته است.

مردم در حالی پایان هرسال برای این جشن آماده می‌شوند که استفاده برخی افراد هنجارشکن از مواد محترقه صدمات مالی و جانی زیادی را در چند سال گذشته به شهروندان وارد کرده است.

اگرچه چند سالی می‌شود که برخی پویش‌های مردمی کمی از شدت اتفاق‌های ناگوار کم کرده، اما همیشه جای خالی حضور دستگاه‌های دولتی در این پویش جای سؤال داشت.

امسال دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان برای نخستین بار با راه‌اندازی پویش مردمی«نه به مواد محترقه» وارد میدان مقابله با کاهش آسیب مواد محترقه در شب چهارشنبه‌سوری شد.

به گفته مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی گلستان با آموزش‌هایی که در سال گذشته صورت گرفت حوادث ناشی برنامه‌های چهارشنبه آخر سال در گلستان بسیار کاهش پیداکرده است، به‌گونه‌ای که فقط چند مورد جراحت سطحی وجود داشت و با اقدامات انجام‌شده شاهد اتفاقات ناگوار در سطح استان نبودیم.

استقرار ۹۰ دستگاه آمبولانس در گلستان

علیرضا کمال غریبی از فعالیت ۴۷ پایگاه در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: در سه‌شنبه پایان سال بیش از ۹۰ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس با تجهیزات کامل در نقاط مختلف گلستان استقرار پیدا خواهند کرد.

وی افزود: این آمبولانس‌ها در روز سه‌شنبه از ساعت ۱۲ ظهر در میدان‌ها، مقابل پایگاه‌ها، دیگر نقاط سطح شهر و کل جاده‌های روستایی آماده‌باش خواهند بود تا با حضور خود به مردم آرامش دهند.

کمال غریبی با بیان اینکه در صورت بروز حادثه با شماره‌های ۱۱۵ و ۱۱۲ تماس حاصل شود، اظهار کرد: مردم می‌توانند با شماره‌گیری ۱۱۵ از سه مرکز پیام در شهرستان‌های گنبد، بندر ترکمن و گرگان بهره‌مند شوند که در این شب نیروها به‌صورت ویژه فعالیت خواهند کرد.

وی از ۳۸ مورد سوختگی سطحی در سال گذشته خبر داد و گفت: با آموزش‌هایی که انجام شد سال گذشته سوختگی کل بدن، قطع اندام و یا فوتی نداشتیم.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‎های پزشکی استان گلستان گفت: سالمندان، بانوان باردار و افرادی که دچار فشارخون هستند در این روز از منزل خارج نشوند تا اتفاقی برای آن‌ها رخ ندهد.

وی از والدین خواست مراقب نوجوانان و جوانان خود باشند تا در صورت بروز حادثه خطری فرزندان آن‌ها را تهدید نکند.

 

پویش« نه به مواد محترقه»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پویش« نه به مواد محترقه» با همکاری آتش‌نشانی، صداوسیما و دیگر سازمان‌هایی که دخیل در بحث امدادرسانی هستند انجام شد.

عبدالرضا فاضل تصریح کرد: در زمینهٔ درمانی، دانشگاه همانند دیگر سال‌ها با تمام توان ورود خواهد کرد تا در صورت لزوم خدماتی را ارائه کند.

چهارشنبه پایان سال از روند سنتی خارج شده

رئیس پلیس آگهی استان گلستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همه کشورهای دنیا صاحب جشن‌های ملی هستند و به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که از همین راه توانستند میلیون‌ها توریست را به کشور خود جذب کنند.

مجتبی مروتی با بیان اینکه ایام چهارشنبه پایان سال از مدار طبیعی و روند سنتی خارج‌شده، افزود: با مواد محترقه دست‌ساز که برخی از جوانان درست می‌کنند امنیت و آرامش خانواده‌ها صلب شده و این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی مردم به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی در بحث اقدامات فرهنگی توانسته به‌خوبی ورود پیدا کند، گفت: با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته توانستیم در مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها ورود پیدا کنیم تا جوانان و نوجوانان را در این رابطه آگاه کنیم.

رئیس پلیس آگهی استان گلستان گفت: برخی از مواد محترقه، کالای خارجی و به‌صورت قاچاق وارد کشور می شود که اکثر آن‌ها چینی و هندی است.

وی بابیان اینکه اقداماتی در راستای مبارزه با قانون قاچاق صورت گرفته، افزود: سه‌شنبه آخر سال شهر بین نیروهای یگان‌ها تقسیم‌شده و آماده‌باش صد درصد خواهیم بود.

مروتی گفت: افرادی که بخواهند از این جشن فرصت‌طلبی کنند، امنیت و اموال مردم را به خطر اندازند پلیس با تمام توان به‌صورت قاطع برخورد خواهد کرد.

افزایش ۳۶ درصدی کشف مواد محترقه نسبت به سال گذشته

وی تصریح کرد: با هماهنگی دستگاه قضایی در بازرسی‌هایی از برخی اصناف سابقه‌دار انجام شد تاکنون ۳۰۰ هزار قطعه موارد محترقه کشف شد که نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد افزایش کشف داشتیم.

مروتی اظهار کرد: هیچ‌گاه مخالف شادی مردم نیستم، ما در کنار آن‌ها مواظب امنیت خواهیم بود تا شادی به ماتم تبدیل نشود.

وی افزود: آنچه در مراسم چهارشنبه‌سوری اهمیت دارد باید والدین مراقب فرزندان خود باشند تا به سمت مواد غیراستاندارد پرخطر نروند.

وسایل نقلیه هنجارشکن تا پایان تعطیلات نوروز توقیف خواهد شد

رئیس پلیس آگهی استان گلستان گفت: در صورت هنجارشکنی، ناجا به‌هیچ‌عنوان گذشت نخواهد کرد و طبق دستور ابلاغیه هر ماشین و یا وسیله نقلیه‌ای در این موضوع ورود کند مطمعنا تا پایان تعطیلات توقیف خواهد شد.

وی با بیان اینکه افراد در صورت آسیب واردکردن اموال عمومی و یا مبلمان شهری دستگیر خواهند شد، تصریح کرد: در صورت دستگیری، موضوع پرونده‌سازی خواهد شد و بدون اغماض به دستگاه‌های قضایی گزارش و نام فرد در بانک‌های اطلاعاتی ثبت می‌شود.  

جشن‌های ویژه‌ای در هفته پایانی سال در سطح محلات برگزار خواهد شد

شهردار گرگان هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برای اجرای مراسم چهارشنبه‌سوری اقداماتی در سطح شهر گرگان پیش‌بینی کردیم که بخشی از آن به‌صورت پیشگیرانه است. 

عبدالرضا داد بود با اشاره به پاک‌سازی سطح شهر از عوامل خطرزا، تصریح کرد: همه نیروهای عملیاتی و خدماتی برای اقدام به‌موقع در هنگام خطر آماده‌باش هستند.

دادبود اظهار کرد: در حوزه فرهنگی برای هفته پایانی سال جشن‌های ویژه‌ای در سطح محلات و در بخش‌های مختلف در نظر گرفته شد که فقط مختص به چهارشنبه‌سوری نخواهد بود.

وی تصریح کرد: این جشن‌ها مورد استقبال مردم خواهد بود و زمینه را برای شادی فراهم خواهد کرد.

شهردار گرگان اظهار کرد: شهرداری این آمادگی را دارد فضاهایی را در اختیار قرار دهد تا مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند اما چگونگی استفاده از فضاها و مدیریت‌ها نیازمند به یک برنامه‌ریزی دقیقی است.

شادی مردم تحت شعاع قرار نگیرد

طبق صحبت‌های دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گرگان ظهور و بروز همه نعمت‌ها به وجود سلامت و امنیت بستگی دارد، اگر در محیط امنیت وجود نداشته باشد بقیه نعمت‌ها در سایه قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام سید رضا سید حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: رفتارهایی که باعث شود امنیت خانواده، جامعه، محله و سلامت انسان به خطر افتد جزو رفتارهای پرخطر محسوب می‌شود که باید با آن برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه داد زمینه چنین رفتارهایی در جامعه فراهم شود، تصریح کرد: برای این کار نیاز است همه سازمان و گروه‌هایی که ذی‌نفع هستند در این امر کمک کنند.

سید حسینی اظهار کرد: باید محیط را به‌گونه‌ای ایجاد کرد که شادی مردم تحت شعاع قرار نگیرد، مردم و محیط باید شاد باشند.

 

مخالف شادی نیستیم

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گرگان گفت: برای ایجاد شادی نباید به رفتارهای پرخطر رو آورد که باعث از بین رفتن نشاط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افرادی که سازنده هستند مجازات آنان سنگین‌تر از کسانی که خرید می‌کنند است، افزود: استفاده، ساخت، خرید و حمل مواد محترقه مجازات به همراه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام سید حسینی با بیان اینکه استفاده از مواد محترقه باعث اختلال در نظم می‌شود، اظهار کرد: طبق ماده ۶۱۸ قانون اسلامی فردی که اخلال در نظم عمومی به وجود آورد مورد مجازات و به یک سال حبس محکوم و ۷۴ ضربه شلاق خواهد خورد.

وی با بیان اینکه مجازات‌ها منطبق با رفتار افراد انجام می‌شود، تصریح کرد: اگر فردی برای اطفال و بانوان مزاحمت ایجاد کند ماده ۶۱۹ مجازات جداگانه‌ای را در نظر گرفته است.

سازمان‌های فرهنگی محیط‌ شادی‌آفرین برای جوانان فراهم کنند

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گرگان گفت: هیجانات جوانان باید هدایت و محیط برای آن‌ها آماده شود که بتوانند شادی خود را ابراز کنند و این نیازمند به آماده شدن برخی زیرساخت‌ها است.

وی افزود: سازمان‌های ذی‌ربط محیط را آماده کنند و جایی را قرار دهند تا شادی در آنجا انجام شود، فرهنگ‌سازی این موضوع باید توسط سازمان‌های متولی امور فرهنگی انجام شود.

سید حسینی با اشاره به اینکه خانواده‌ها در این شب بیشتر مراقب فرزندان خود باشند، اظهار کرد: هرچه کنترل درونی باشد بهتر خواهد بود تا اینکه بخواهیم کنترل‌های بیرونی انجام دهیم و با آنان برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم برای مردم مشکل ایجاد کنیم بلکه سعی داریم مشکلات را رفع کنیم، تصریح کرد: اگر توصیه‌های می‌شود فقط جنبه پیشگیری دارد.

با نزدیک شدن به نوروز امید است با آموزش‌ها و توصیه‌هایی که توسط برخی از دستگاه انجام‌شده بتوانیم این جشن ملی را به‌گونه‌ای در شهر و دیار خود برگزار کنیم که شاهد هیچ‌گونه اتفاق دل‌خراشی برای هم‌وطنان خود نباشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار