مسئولان در سال‌های اخیر با کلنگ‌‍زنی‌های بی‌اثر و وعده‌های مختلف سبب شدند بیش از ۱۰۰۰ طرح نیمه‌تمام در استان گلستان وجود داشته باشد که برای اتمام آن‌ها به چندهزار میلیارد تومان اعتبار و سرمایه‌گذاری نیاز است.

رنج چندین ساله استان گلستان از "کلنگ‌زنی‌های غیرمسئولانه" و "طرح‌های کاغذی"

به گزارش گلستان24؛برگ‌های تقویم سال 96 هم در حال اتمام است اما زخم کلنگ‌های غیرمسئولانه، بر جای جای پیکر نحیف گلستان همچنان باقی است. طرح‌هایی که در سال‌های دور و نزدیک دولتمردان کلنگ آن را به زمین زدند اما همتی برای اتمام آنها نداشتند.

حالا سال‌هاست که از وعده اتمام این طرح‌ها می‌گذرد و آمد و رفت دولت‌ها هم نتوانسته گره کور آن‌ها را باز کند. گفته می‌شود بیش از یک‌هزار طرح نیمه تمام در این استان وجود دارد که برای اتمام آنها به چندهزار میلیارد تومان اعتبار و سرمایه گذاری نیاز است.

از مجتمع توانبخشی جانبازان گرفته تا پتروشیمی، از طرح گردشگری جزیره آشوراده گرفته تا طرح معطل مانده سرمایه‌گذار خارجی در ساحل بندرگز، از سالن 6 هزار نفری گرگان و باغ موزه دفاع مقدس گرفته تا سد نرماب و خط ریلی گرگان- مشهد. این‌ها تنها برخی از طرح‌های مهمی است که دولت‌های مختلف قولش را به مردم این استان دادند اما انگار حرف‌هایشان مصداق همان مثل معروف "وعده سرخرمن" بوده و هست.

دولت یازدهم هم وعده‌های زیادی به گلستانی‌ها داد که هرچند برخی از آنها مانند منطقه آزاد اینچه برون که تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، از حیطه اختیارات دولت خارج است اما احداث کارخانه فولاد 2 میلیون تنی، ایجاد شهرک پتروپالایش و متالورژی، اجرای خط ریلی گرگان- مشهد و غیره تنها بخشی از وعده‌های این دولت به مردم بود که هیچ‌کدام از آنها عملیاتی نشد.

پتروشیمی؛ تلخ‌ترین تجربه در مسیر صنعتی‌شدن گلستان

بی‌شک یکی از تلخ‌ترین تجربه‌های گلستان در مسیر صنعتی شدن، حال و روز کنونی مجتمع پتروشیمی است. مجتمعی که سال 85 کلنگش را وزیر نفت وقت به زمین زد اما با گذشت 11 سال تنها چند سوله در صدها هکتار زمینی که برای مجتمع در نظر گرفته بودند، احداث شده و دیگر هیچ.

تجربه‌ای تلخ که سبب شد مردم گلستان پشت‌گوششان بلرزد و خیلی به حرف‌های مسئولان دلخوش نکنند زیرا مشارکت حدود 100 هزار نفری در پذیره نویسی سهام این مجتمع، جز بلاتکلیفی 28 میلیارد تومان پولی که در سال 85 توسط مردم سرمایه‌گذاری شد، دستاورد دیگری نداشته است.

 

در ماه های اخیر نیز براساس گزارش فرابورس، ارزش سهام این مجتمع به 830 ریال کاهش یافته است. دولت یازدهم به رغم تلاش‌ها و اصرار نمایندگان، پتروشیمی را در برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار نداد و انتظار می‌رفت نمایندگان مجلس دهم کاری برای این طرح روی زمین مانده کنند، که آنان هم کاری از پیش نبردند.

این در حالی‌ست که بیژن زنگنه هم در دولت یازدهم و هم در آغاز به کار کابینه دولت دوازدهم از پیگیری حل مشکل این مجتمع خبر داده بود.

جانبازان پس از یک دهه همچنان چشم انتظار افتتاح مجتمع توانبخشی

گلستان افتخار این را دارد که در دوران جنگ تحمیلی نزدیک به 4 هزار شهید، 13 هزار و 500 جانباز و یک‌هزار و 200 نفر آزاده تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است.

حالا که سال‌ها از پایان جنگ می‌گذرد اما هنوز هم هزاران نفر در این سرزمین از جراحاتی که از آن دوران به یادگار مانده، رنج می‌برند. سال 85 بود که تنها مجتمع توانبخشی جانبازان و ایثارگران گلستانی به زمین زده شد تا شاید بتواند بخشی از مشکلات درمانی به ویژه نیازهای توانبخشی جانبازان را برطرف کند. طرحی که پس از گذشت یک دهه هنوز هم لنگ 5 میلیارد تومان اعتبار است.

تلاش‌های استاندار گلستان هم برای به ثمر رساندن و افتتاح آن در دهه فجر امسال به نتیجه ماند در عین حال مدیرکل بنیادشهید و امور ایثارگران استان هم وعده افتتاح را در هفته شهید داده بود که این هم اتفاق نیفتاد.

سد نرماب و وعده‌ای دیگر

سد نرماب هم از دیگر طرح‌هایی است که سال‌هاست از موعد بهره‌برداری آن می‌گذرد و هنوز هم مسئولان با بهانه کمبود اعتبار، مردم را سرگرم کرده‌اند. نرماب به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان در فروردین سال 91 با حضور وزیر وقت نیرو در مینودشت کلنگ‌زنی شد و قرار بود ساخت آن در سال 94 به اتمام برسد و آبگیری شود.

اتفاقی که تاکنون رخ نداده هرچند که گفته می‌شود سد 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما هنوز متولیان نتوانسته‌اند مردمان روستای جنگلده بالا  که در کاسه سد واقع شده ‌را به محلی ایمن و مورد قبول روستائیان، انتقال دهند.

در آخرین اظهارنظرها مسئولان قول دادند این سد که می‌تواند آب شرب بیش از 650 هزار نفر را تأمین کند، در سال 97 تکمیل و آبگیری شود.

 

ایستِ جاده جایگزین پارک ملی گلستان پشت موانع اعتباری

جاده جایگزین پارک ملی گلستان شاید یکی از مهم‌ترین طرح‌های حوزه راهسازی باشد که سال‌هاست از مطرح شدن آن می‌گذرد اما اقدامی قابل توجهی برای ساخت آن صورت نگرفته است.

پس از وقوع سیلاب مهیب سال 80 در منطقه شرق استان گلستان و به بار آوردن تلفات جانی، احداث جاده دوم از سه راهی کلاله به سمت گلیداغ و از آنجا به سمت آشخانه مطرح شد و به تصویب رسید.

هرچند در دولت نهم طرح بازبینی شد و به آزادراه نوکنده- آشخانه به طول 310 کیلومتر تغییر یافت اما با گذشت سال‌ها این طرح همچنان در مرحله اعتبارسنجی است و نه دولت توان مالی لازم برای احداث این آزادراه را دارد و نه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از آن استقبال می‌کنند.

 

خبری از آغاز راه‌آهن گرگان- مشهد نیست

راه آهن گرگان- مشهد هم که آرزوی دیرینه شهروندان به شمار می‌رود سال‌هاست از طرح آن می‌گذرد و مانند خیلی از طرح‌های دیگر اقدام درخوری برای آن صورت نگرفته است.

این مسیر ریلی بیش از 700 کیلومتر طول دارد که برآوردهای اولیه حاکی از نیاز 5 هزار میلیارد تومانی برای احداث آن است. این طرح سال‌ها معطل ماند و سفرهای شریعمتداری، معاون اجرایی وقت دولت یازدهم هم نتوانست گره‌های این طرح را باز کند.

طرحی که اجرای آن فواید زیادی از جمله کاهش بار ترافیکی در جاده‌ها، کاهش مصرف سوخت و انرژی، افزایش درآمدهای دولت از محل صرفه جویی حامل های انرژی، کاهش تلفات انسانی در جاده‌ها و ایمنی سفرها را به همراه خواهد داشت.

گفته می‌شود این طرح در مرحله تفاهمات مالی قرار دارد که موضوع اصلی بر سر چگونگی استفاده از ظرفیت فاینانس خارجی است.

کارخانه فولاد 2 میلیون تنی روی هوا

کارخانه فولاد 2 میلیون تنی هم که وعده کلنگ‌زنی آن به مردم گلستان از سال 93 داده شد تاکنون انجام نشده است. کارخانه‌ای که قرار بود با اتکا به منابع غنی سنگ آهن در قزاقستان احداث شود.

در زمان طرح این موضوع بخش خصوصی و کارشناسان حوزه صنعت آن را فاقد توجیه فنی و اقتصادی و حتی متوهمانه می‌دانستند اما برخی مسئولان مصرّ بر اجرای آن بودند.

حالا 3 سال از آن زمان می‌گذرد و ایمیدرو که قرار بود تأمین و واردکننده سنگ آهن موردنیاز این کارخانه باشد، نتوانسته با قزاقستان به توافق برسد، سرمایه گذاری هم اعلام آمادگی نکرده و مجوزهای محیط زیستی آن هم هنوز صادر نشده است.

اکنون همان مسئولان مصرّ، می گویند فولاد 2 میلیونی تنی درگیر بروکراسی اداری شده و شاید تا یک دهه دیگر کلنگ آن زمین زده نشود.

شهرک‌های کاغذی در گلستان

شهرک‌های پتروپالایش و متالورژی هم از سال 93 در استان مطرح شد که قرار بود استان گلستان را به قطب صنعتی شمال‌شرق کشور تبدیل کند. اما اکتشاف نفت و گاز در صوفی‌کم موفقیت‌آمیز نبود و از سوی دیگر هم شهرک متالورژی، مغایر با سند آمایش سرزمین استان اعلام شد.

هرچند هنوز برخی دولتی‌ها معتقدند با تصویب منطقه آزاد اینچه‌برون در مجلس شورای اسلامی می‌توانند زمینه اجرایی شدن این شهرک‌ها را فراهم کنند اما تجربه نشان داده که این طرح‌ها تنها بر روی کاغذ باقی خواهد ماند.

وعده نسیه وزیر ورزش و جوانان

در بخش ورزش هم بیش از یکصد طرح نیمه کاره وجود دارد که شاید مهم‌ترین آن سالن ورزشی 6 هزارنفری گرگان و هتل المپیک است. طرح‌هایی که سال‌هاست از آغاز آن‌ها می‌گذرد اما خبری از افتتاح آن‌ها نیست.

 

چند روز قبل هم وزیر ورزش و جوانان برای بازدید از این طرح‌ها به گلستان سفر کرد تا شاید این حضور بتواند مشکلات اعتباری این طرح‌ها را رفع کند. هرچند وزیر ورزش وعده نسیه افتتاح سالن 6 هزار نفری گرگان را برای سال 98 داد اما برای اینکه سفرش عایدی برای گلستان داشته باشد، نقداً کارخانه تخم مرغ را هم کلنگ‌زنی کرد.

در گوشه گوشه این استان طرح‌های نیمه‌تمام جاخوش کرده‌اند و نه پول هست و نه مسئولان همت بلندی برای تکمیل آنها دارند. طرح‌هایی که احداث برخی از آنها حتی دیگر از صرفه اقتصادی هم خارج شده و نفعی برای مردم نخواهد داشت.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار