رئیس سازمان محیط زیست:

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر لزوم توجه بر توسعه پایدار تاکید کرد و گفت: سالانه بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا دریاچه ارومیه از خشک‌شدن نجات پیدا کند.

بیکاری و بی‌آبی مهم‌ترین مشکل کشور است

به گزارش گلستان24؛عیسی کلانتری صبح امروز در جلسه شورای اداری استان گلستان، با تأکید بر اینکه سالانه بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می‌کنیم تا دریاچه ارومیه از خشک شدن نجات پیدا کند، اظهار کرد: پنج الی 6 میلیون نفر در اطراف دریاپه ارومیه با بحران نمک مواجه شدند.

وی از مهم‌ترین مشکلات اساسی کشور را در بیکاری و بی‌آبی عنوان و تصریح کرد: این مشکلات را «ترامپ» و «نتانیاهو»  به وجود نیاوردند، آنها هیچ غلطی نمی‌توانند کنند، ما باید مشکلات را حل کنیم و اگر در داخل کشور وحدت داشته باشیم «ترامپ» و «نتانیاهو» نمی‌توانند هیچ غلطی بکنند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: ما در هر بخشی از کشور از جمله محیط زیست واقعا مفهوم توسعه پایدار را عمل نکنیم قطعا با شکست مواجه خواهیم شد.

کلانتری بیان کرد: از اوایل انقلاب همه دلمان می‌خواست همزمان توسعه پیدا کنیم و خودکفا شویم، شغل ایجاد کنیم ولی به دلیل اینکه در راستای توسعه پایدار نبودیم امروز با نتایج عکس آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به اهمیت توسعه پایدار گفت: توسعه پایدار مسائل اجتماعی را در هم نمی‌ریزد، تصمیم‌ها توجیه اقتصادی داشته باشد، توسعه پایدار نباید فعالیت محیط زیست را بر هم بزند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه نباید به بهانه تکنولوژی و سرمایه؛ حق و حقوق نسل‌های آینده پایمال شود، افزود: استراتژی ما در سازمان محیط زیست و در کشور حرکت بر مبنای توسعه پایدار است، اگر غیر از این باشد به ضرر مردم تمام خواهد شد.

کلانتری گفت: بخش کوچکی از مشکلات مربوط به مسائل زیست محیطی و تغییر اقلیم است اما بخش بزرگ آن بر پایه تصمیماتی است که در گذشته گرفتیم تصمیماتی که در 40 سال گذشته گرفتیم امروز باید با نتایج آن طرف باشیم.

وی با تصریح اینکه امروز کشور ما از کشورهای بسیار پرخطر از ابعاد زیست محیطی است، افزود: کمبود آب، ریزگردها، فرسایش شدید، پسماند و ... همه اینها دست پخت خودمان است که نه می‌توانیم گردن خدا بیندازیم و نه گردن مردم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ابراز کرد: همین الان بیش از 400 نقطه از جنگل‌های زاگرس آتش‌سوزی داریم و نمی‌توانیم کاری کنیم به دلیل اینکه پای آدمیزاد به آنجا نمی‌رسد.

کلانتری با اشاره به اینکه مشکلات آب را خودمان در کشور ایجاد کردیم، گفت: ضوابط بین المللی می‌گوید هیچ کشوری حق ندارد بیش از 40 درصد از منابع تجدیدنظر را استفاده کند امروز ما 110 درصد آب تجدیدپذیر را استفاده کردیم  آن وقت انتظار داریم ریزگرد نداشته باشیم، عمق چاه ها پایین نرود، آب شیرین، شور نشود.

وی با بیان اینکه عدم توجه به اصول توسعه پایدار امروز کشور را با مشکلات زیادی روبرو کرده است، افزود: در سازمان حفاظت محیط زیست در راستای اصول پایدار برای هیچ چیز منع نداریم محیط زیست برای انسان ها است، محیط زیست نباید مانع توسعه باشد در مقابل توسعه هم نباید مخرب محیط زیست باشد بلکه باید این دو همزیستی داشته باشند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار