معضلات کوچه‌های باریک گرگان برای ساکنانش
به گزارش گلستان24؛در چند سال گذشته، ساخت ساختمان‌های جدید و خیابان‌های بزرگ با نورپردازی‌های مدرن رشد چشم گیری داشته است، اما در کنار این منازل و خیابان‌های لوکس همچنان ساختمان‌های فرسوده و نیمه ویران با کوچه‌های باریک در شهر خودنمایی می‌کند.
 
افراد با مقاصد مختلف در شهر رفت و آمد می‌کنند و با توجه به افزایش جمعیت، معابر قدیمی پاسخگوی شهروندان امروزی نخواهد بود.

وضعیت بد کوچه‌های باریک و این نوع طراحی شهری در شرایطی که زمان بسیار گران‌بهاست زندگی را سخت می‌کند.

کوچه‌های کم عرض و باریک، معماری بافت قدیمی شهری گره خورده با بن بست‌ها و دالان‌هایی که حالا با افزایش ساکنین و سربرآوردن آپارتمان‌ها مشکلاتی را برای ساکنین خود به وجود آورده است.
 
 
 

شهرستان گرگان هم یکی از شهرهایی است که با این مشکل روبه روست و اگر هرچه سریع‌تر به وضعیت آن رسیدگی نشود بی شک شاهد حوادث جبران ناپذیری خواهیم بود.



دردسر‌های شهروندان در کوچه‌های باریک



برای بررسی وضعیت ساکنان این بخش از شهر به سراغشان رفتیم وبا آن‌ها در خصوص مشکلاتی که تاکنون برایشان پیش آمده است گفتگو داشتیم.

آقای محمودی شهروند گرگانی در خصوص مشکلات پیش آمده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما مسئله امدادرسانی است چراکه چند وقت پیش برای همسرم مشکلی بوجود آمد که نیاز فوری به اورژانس بود، اما ماموران اورژانس به دلیل باریک بودن کوچه نتوانستند وارد شوند و این وقت زیادی از آن‌ها برای ارائه خدمات گرفت و در نهایت هم همسرم را با برانکارد به داخل آمبولانس رسانده و به بیمارستان منتقل کردند.
 
 
 

آقای حمیدی یکی دیگر از ساکنان این کوچه گفت: چند هفته قبل مغازه‌ای که در کنار خانه ام بود دچار آتش سوزی شد که بلافاصله با سازمان آتش نشانی تماس گرفتیم که ماموران آتش نشانی تنها توانستند تا ابتدا کوچه بیایند و با مشکل زیاد با شیلنگ‌های بلند توانستند حریق را اطفا کنند.
 
 
 

وی افزود: اگر در این کوچه‌ها آتش سوزی گسترده تری به وجود آید و نیاز به چند ماشین اطفا حریق باشد، کار بسیار مشکل‌تر شده و امکان سرایت به خانه‌ها و مغازه‌های مجاور دور از انتظار نیست.
 

خانم رضایی یکی دیگر از اهالی این کوچه گفت: برای حل این مشکلات با همسایه‌ها استشهادی ترتیب دادیم و به شهرداری بردیم تا برای عریض کردن این کوچه اقدامی انجام دهند، وعده انجام این کار داده شد، اما حالا بعد از گذشت دو سال هنوز هیچ اتفاق مثبتی برای این کوچه نیفتاده است.
 
 
 

مشکل دیگر ساکنین این کوچه‌های پر ترافیک وجود چند کلینیک بدون پارکینگ است.

وقتی مجوزی برای ساخت یک کلینیک در نظر گرفته می‌شود حتما باید پارکینگ داشته باشد.
 
 
 

کمال غریبی سرپرست فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ گفت: به دلیل بار ترافیکی بالا در این معابر برای ما نیز در بحث امداد رسانی مشکل بوجود می‌آید.



ناتوانی سازمان‌های آتش نشانی و اورژانس در خدمات رسانی



قره قاشی مدیر عامل سازمان آتش نشانی گرگان در این باره در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های امداد رسانی زمان است که ما بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان امداد رسانی لازم را برای افراد انجام دهیم.
 
 
 

وی افزود:، اما متاسفانه برای امداد رسانی در این کوچه‌های باریک باید شیلنگ‌های آبرسان را تا محل حادثه برده و امکان ورود خودرو آتش نشانی به محل حادثه در این کوچه‌ها وجود ندارد.
 
 
 

قره قاشی گفت:در مواردی اتفاق افتاده که برای امداد سریع در این کوچه‌ها زمان زیادی را از دست داده ایم که امکان جبران آن دیگر وجود نخواهد داشت.

کمال غریبی سرپرست فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز در خصوص امداد رسانی در این کوچه‌های باریک گفت: در مراکز جدید شهر نواحی هست که می‌تواند برای عبور ماشین‌های امداد رسان ترافیک ایجاد کند.
 
 
 

وی افزود: اورژانس مسئله بسیار حیاتی است و باید در کم‌ترین زمان با تجهیزات لازم بر بالین بیمار آماده شد تا با سرعت و از همه مهم‌تر دقت بیما ر. به مراکز درمانی منتقل شود.

کمال غریبی اضافه کرد:، اما در برخی از مواقع در برخورد با چنین کوچه‌های باریک یا بعضا کوچه‌هایی که تردد و با ترافیکی بالایی دارند دچار مشکل می‌شویم.



چرا مجوز ساخت؟



یکی از ساکنین این کوچه‌ها می‌گوید: باتمامی مشکلاتی که در این کوچه‌های تنگ و باریک وجود دارد، هنوز شاهد ساخت و ساز‌هایی هستیم که علاوه بر شلوغی باعث ایجاد ناراحتی برای ساکنین این کوچه‌ها هستند.
 
 
 

وی افزود: کارگران مصالح مورد نیاز خود را برای انتقال به محل کار با سروصدا بسیار از کوچه عبور می‌دهند.

او می‌گوید شهرداری وضعیت تردد و باریکی این کوچه را می‌داند و سوال اینجاست که چطور باز هم مجوز ساخت در این کوچه‌ها را صادر می‌کند؟

طاهری معاون شهرسازی و معماری شهرداری گرگان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛گفت: شهرداری گرگان برای جا‌هایی که ضرورت اجرای طرح و بازگشایی معابر وجود داشته باشد با مالکین مذاکره و حق و حقوق مالکین را پرداخت کرده و اقدام به بازگشایی محل مذکور می‌کند.
 
 
 

وی افزود: جا‌هایی که برای صدور پروانه شکل ساخت وساز و متقاضی دارد، بعد از اینکه متقاضی اقدام به صدور پروانه کرد خودش اقدام به اصلاح می‌کند.

طاهری اضافه کرد: ساخت و ساز در این کوچه‌ها به هر شکلی که باشد چه یک طبقه و یا چهار طبقه، عرض معابر در طرح‌های جامع تفصیلی که شهرداری بر اساس آن‌ها عمل می‌کند.



بالا رفتن احتمال حادثه با وجود خانه‌های فرسوده



در گذر زمان، با افزوده شدن بخش‌ها و شهرک‌های جدید به ساختار شهری و بالارفتن سن بافت‌های قدیمی، مدیریت شهری با پدیده‌ای به نام بافت فرسوده مواجه است.
 
 
 

بافت‌هایی با هویت تاریخی که برای ارائه خدمات شهری نفوذ ناپذیر است.

آسیب‌پذیری این بنا‌ها در برابر خطرات احتمالی مانند زلزله و آتش سوزی، تخلیه برخی خانه‌ها به دلیل فرسودگی بیش از حد و تبدیل آن به محل تجمع معتادان و مشکلات نوسازی شبکه‌های فاضلاب، آب، گاز و برق به دلیل پوسیدگی بالا از اصلی‌ترین مشکلات بافت‌های فرسوده به شمار می‌رود.

یکی از اهالی این محل نیز از وجود خانه‌های فرسوده که از آن‌ها استفاده نمی‌شود ناراضی بود و گفت: صدای خرد شدن تیرک‌های خانه‌های فرسوده بیش ازهر زمان دیگری به گوش می‌رسد و این صدایعنی زنگ خطر، خطری که بیخ گوش مالکان و همسایگان این ساختمان‌ها بوده و کسی چه می‌داند شاید در آینده‌ای نزدیک تبدیل به مصیبت و فاجعه‌ای بزرگ در محله شود.
 
 
 

یکی دیگر از ساکنین این محل گفت: برای برخی از این ساختمان‌های قدیمی امکان ریزش ناگهانی وجود دارد و کسانی که در مجاورت آن‌ها ساکن هستند احساس امنیت نمی‌کنند.

وی افزود: در مراجعه‌ای که به شهرداری داشتیم، گفتند که باید خود مالکین این ساختمان‌ها اقدام به مرمت ساختمان هایشان کنند.

طاهری معاون شهرسازی و معماری شهرداری گرگان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛گفت: شهرستان گرگان دارای بافت تاریخی مصوب 150 هکتار بوده که این بافت تاریخی بسیار ارزشمند است.

وی افزود: این بافت به نوعی هویت و شناسنامه این شهر بوده و سازمان میراث فرهنگی اجازه تعریض نمی‌دهد.



راه حل چیست؟



طاهری معاون شهرسازی و معماری شهرداری گرگان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ گفت: در این کوچه‌ها امکان ارائه خدمات وجود نخواهد داشت، اما در گفتگویی که با سازمان آب و فاضلاب شهری داشتیم قرار شد در این کوچه‌ها با همکاری شهرداری و آتش نشانی شیر‌های هیدران در این معابر نصب شود که برای امداد رسانی آتش نشانی دیگر مشکلی ایجاد نشود.

احیاء و تزریق خون تازه به بافت‌های فرسوده نیازمند برنامه‌ها و راهکار‌هایی است که مردم را تشویق به نوسازی بافت‌های فرسوده کند.
 
 
 

اگر وام تسهیلات نوسازی به موقع اعطا شود سرعت کاربالا می‌رود و امیدواریم با سرعت گرفتن طرح‌های عمرانی در بافت‌های فرسوده و ارائه‌ی تسهیلات ویژه به خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، شاهد نوسازی بیشتر، توسعه شهری و کاهش خسارت حوادث احتمالی باشیم.

لازم است که تمامی نهاد‌ها و سازمان‌های مربوطه با همکاری و همراهی یکدیگر برای بازسازی بافت فرسوده و قدیمی شهر کمر همت ببندند، چرا که در صورت شانه خالی کردن از بار این مسئولیت با مشکلات جبران ناپذیری روبه رو خواهیم شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار