مسوولان شهرستان گنبدکاووس برای ترویج فرهنگ پرداخت زکات در این شهرستان هم قسم شدند.

عزم جدی مسوولان گنبدکاووس برای ترویج فرهنگ پرداخت زکات

به گزارش گلستان24؛شهرستان گنبدکاووس به علت موقعیت جغرافیایی، تنوع آب و هوایی و گستردگی پهنه این شهرستان دارای زمین‌های کشاورزی فراوانی است که موجب شده است کشاورزی در این شهرستان به عنوان یکی از ظرفیت‌های بسیار بزرگ توسعه به شمار آمده و در کشت چندین محصول از جمله گندم رتبه‌های برتر کشور را نیز به دست آورد.

حال این کشاورزی بسیار زیاد موجب شده تا مردمان مومن و متدین این شهرستان در پرداخت زکات نیز جایگاه ویژه‌ای را در سطح استان گلستان و حتی کشور کسب کنند هرچند هنوز تا مرحله‌ای که بتوان گفت تمامی کشاورزان در پرداخت زکات عامل به دستورات دینی شده‌اند فاصله وجود دارد.

برای رفع این فاصله هر چند محدود، مدیران و مسوولان شهرستان گنبدکاووس به ویژه ستاد و شورای زکات این شهرستان عزم خود را جدی کرده و با یکدیگر هم‌قسم شده‌اند و این را در کلام و رفتار آنها می‌توان جستجو کرد و یافت.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس در جلسه شورای زکات شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اینکه گنبدکاووس در چند سال اخیر بارها توانسته رتبه نخست را در استان گلستان در حوزه پرداخت زکات کسب کند، اظهار کرد: اینکه نام گنبدکاووس بر بلندای پرداخت زکات می‌درخشد افتخاری برای همه ما مردم و مسوولان شهرستان است.

*بخشی از مبالغ جمع‌آوری شده زکات گنبدکاووس در بخش محروم داشلی‌برون هزینه شود

فرهاد شیبک با بیان اینکه این موفقیت حاصل تلاش مودیان، مبلغان و عاملان جمع‌آوری زکات است، افزود: در سال 1396 مبلغی بالغ بر 5 میلیارد تومان زکات در شهرستان گنبدکاووس دریافت شده است که با توجه به میزان بودجه و اعتبارات تملک دارایی شهرستان میزان بسیار بالایی به شمار می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه فواید پرداخت زکات به مجموعه همه افراد جامعه باز می‌گردد، خاطرنشان کرد: پرداخت زکات می‌تواند علاوه بر همه فوایدی که قرآن و دین مبین اسلام به آن اشاره کرده است در ارتقای کلی سطح اقتصاد جامعه و رفع بی‌عدالتی‌ها و کاستی‌ها در مناطق کمتر توسعه‌یافته کمک شایانی کند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس با اشاره به ضرورت تجلیل از مودیان و پرداخت‌کنندگان نمونه زکات و همچنین مبلغان دینی موفق در این زمینه، ادامه داد: باید بخشی از مبالغ جمع‌آوری شده برای زکات را در بخش داشلی‌برون شهرستان هزینه شود تا این بخش محروم نیز بتواند از طریق این مبالغ کمی بیشتر با توسعه همراه شود.

امام جمعه گنبدکاووس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید در هزینه کردن مبالغ جمع‌آوری شده با عنوان زکات نهایت دقت شرعی و قانونی صورت بگیرد، تصریح کرد: هرچه ما بیشتر در مورد مسائل شرعی و محل هزینه کردن زکات دقت بیشتری کنیم، اعتماد مردم و مودیان به ما بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام محمود ترابی با بیان اینکه سندسازی و ایجاد فاکتورهای صوری و برای دریافت بهره‌مندی از امتیازات تشویقی ارائه شده توسط دولت کاری ناپسند و مذموم است، گفت: نباید برای دریافت تشویقی دست به کاری زد که خلاف قاعده و قانون بوده و عملا ما را در مسیر ناصوابی قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه مجبور کردن افراد برای پرداخت زکات و یا فشار و ایجاد رودربایستی برای افراد کار صحیحی نیست، اضافه کرد: برای ادای دین و فریضه نباید کسی را مورد فشار قرار داد هرچند دریافت زکات از اختیارات حاکم اسلامی است اما باید باید بدانیم که برخی از مودیان زکات خود را متناسب با فقه خود به نیازمندان و یا مدارس دینی در محل زندگی خود در روستاها هزینه می‌کنند.

امام جمعه گنبدکاووس با انتقاد از ساخت مسکن برای یک نفر در روستا توسط کمیته امداد امام خمینی (ره)، افزود: کمیته امداد می‌تواند این مبلغ را برای توسعه زیرساخت‌های ضروری روستا هزینه کند تا تمامی اهالی روستا از این مبلغ بهره‌مند شوند و مردم نیز برای کمک به کمیته امداد بیشتر ترغیب شوند.

*جمع‌آوری بالغ بر 5 میلیارد تومان زکات در گنبدکاووس

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان گنبدکاووس نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از جمع‌آوری بالغ بر 5 میلیارد تومان زکات توسط این نهاد در سال گذشته، خاطرنشان کرد: از این مبلغ به طور کلی 60 درصد برای حمایت از نیازمندان و 40 درصد در بخش توسعه عمرانی و زیرساختی هزینه شده است.

محمد باقرپور با بیان اینکه در سال جاری مبلغ سهمیه پیش‌بینی شده 14 میلیارد و 300 میلیون تومان است، ادامه داد: ظرفیت دریافت زکات ما با توجه به محصولات گندم، جو و کلزا بالغ بر 28 میلیارد تومان است که تحقق تقریبا 50 درصدی آن کار دور از انتظاری برای ما نیست.

وی از اعطای معافیت‌های مالیاتی به برخی از پرداخت‌کنندگان زکات خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم در سال جاری با تلاش و همت دسته‌جمعی میزان زکات بیشتری را جمع‌آوری کرده و به سرعت در راستای توسعه شهرستان هزینه کنیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار