فرماندار بندرترکمن گفت: آگاه سازی مردم و روشنگری نسبت به تبعات منفی صید و قاچاق پرندگان شکاری حمایت شده در مقابله و پیشگیری از زنده گیری این گونه ها ضرورت دارد.

آگاه سازی مردم برای مقابله با قاچاق پرندگان ضرورت دارد

به گزارش گلستان24؛الیاس هیوه چی در کارگاه پیشگیری از صید و مقابله با شکار پرندگان شکاری در این شهرستان اظهار کرد: تا هنگامی که مردم نسبت به ضرورت حضور این گونه های ارزشمند در حوزه محیط زیست آگاه نشوند، اقدامات کنترلی و بازدارنده به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.
وی ادامه داد: بازدارندگی از صید و زنده گیری پرندگان حمایت شده به عنوان ثروت های ملی تنها با حضور محیط زیست و همراهی چند دستگاه محدود محقق نمی شود زیرا نیروی انسانی و اعتبارت تخصیصی کفاف این کار را نداده و نیازمند همراهی مردم است.
به گزارش ایرنا از سوی اداره کل محیط زیست گلستان و با حضور پرسنل نهادهایی همچون دریابانی، مرزبانی، پلیس اطلاعات و پلیس آگاهی و روسای کلانتری های بندرترکمن این کارگاه آموزشی با موضوع راه های پیشگیری از صید و مقابله با قاچاق پرندگان شکاری در محل سالن شهید دریانورد مجموعه هلال احمر این شهرستان برگزار شد.
شکاری به پرندگانی گفته می شود که غذای خود را از طریق شکار پرندگان و یا حیوانات دیگر (خزندگان و جوندگان) و با استفاده از توانایی های خاص از قبیل سرعت عمل و بینایی بالا و داشتن منقار و چنگال قوی به دست می آورند.
پرندگان شکاری با توجه به اینکه در رأس هرم غذایی قرار دارند از نظر اکولوژیک حائز توجه بوده و به عنوان یک مبارزه گر بیولوژیک در دفع آفات و امراض زراعی و گونه های مرتعی عمل می کنند.
از مهمترین تیره های پرندگان شکاری می توان به شاهینان اشاره کرد که از اهمیت فوق العاده ای در چرخه زیستی برخوردار هستند.
قانون علاوه بر جرائم نقدی تا سه سال حبس نیز برای متخلفان و شکارچیان غیرمجاز پرندگان شکاری پیش بینی کرده است. 
حوزه استحفاظی محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان واقع در غرب و شمال غرب استان گلستان به دلیل برخورداری از زیستگاه های منحصر بفرد دشتی و تالابی در کریدور مهاجرت پرندگان شکاری واقع است و همه ساله از اوایل شهریور تا آذر ماه میزبان این پرندگان با ارزش و حمایت شده، است.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار