مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آق قلا از آغاز عملیات احداث و مرمت زهکش ها در سطح 12 هزار هکتار از اراضی حوزه سد وشمگیر در پایان مردادماه خبر داد.

کاهش کشت پنبه در آق قلا

به گزارش گلستان 24؛«علی‌اکبر عرب احمدی» با حضور در دفتر ایسنا با بیان این‌که شرکت تعاونی تولید در این شهرستان فعال هستند که هر تعاونی بین 1500 تا 6000 هکتار زمین را شامل می‌شود، اظهار کرد: 90 هزار هکتار اراضی کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که  55 هزار هکتار آن راضی آبی و مابقی دیم هستند.

وی افزود: گندم، جو، کلزا، باقلا، نخود فرنگی، سیب‌زمینی، پنبه و ... از محصولات کشاورزی هستند که در آق‌قلا کشت می‌شوند.

عرب احمدی خاطرنشان کرد: در سال گذشته از سطح 65 هزار هکتار اراضی گندم، 184 هزار تن از این محصول تولید شد که از این نظر رتبه دوم استان را بدست آوردیم.

مدیر جهاد کشاورزی آق‌قلا تصریح کرد: شهرستان آق‌قلا با تولید 37 هزار تن جو نیز امسال توانست رتبه سوم تولید این محصول را در استان کسب کند.

کاهش کشت پنبه به 2300 هکتار

وی در ادامه با اشاره به کشت پنبه در این شهرستان گفت: امسال به‌علت کاهش بارندگی و نبود آب‌های روان، تنها 2300 هکتار پنبه در سطح این شهرستان کشت شده است. این در حالی است که در سال‌های 88 و 89، 13 هزار هکتار پنبه در آق‌قلا کشت می‌شد.

عرب احمدی با اشاره به این‌که 70 درصد جمعیت این شهرستان در روستاها زندگی می‌کنند و کار آن‌ها کشاورزی و دامپروری است، اظهار کرد: مشکلات در این بخش باعث شده، زنان و مردان در برخی از این روستاها برای نشای شالی و امرار و معاش خانواده‌اشان به شهرهای مازندران می‌روند. این امر آسیب‌های زیادی را برای شهرستان بوجود آورده که نیاز است مسئولین نسبت به برطرف کردن اقدامات موثری انجام دهند.

وی اظهار کرد: امسال تنها 1.5 میلیون متر مکعب از ظرفیت 42 میلیون مترمکعبی این سد آب دارد.

ذخیره 3 میلیون متر مکعب آب توسط آب‌بندان‌های غیر مجاز

مدیر جهادکشاورزی آق‌قلا گفت: در سطح شهرستان 1100 هکتار آب‌بندان وجود دارد که 350 هکتار آن مجاز و مابقی غیر مجاز است. آب‌بندان‌های غیر مجاز در مسیر سد گلستان و بوستان قرار دارند که از آب رودخانه این مسیر برداشت می‌کنند. از سهمیه 8 میلیون متر مکعبی که برای سد وشمگیر در نظر گرفته می‌شود، 3 میلیون متر مکعب آن را این آب‌بندان‌ها ذخیره می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با این آب‌بندان‌های غیر مجاز برخورد نمی‌شو؟، گفت: آب منطقه‌ای این آب‌بندان‌های غیر مجاز را شناسایی می‌کند و برای آن‌ها جریمه در نظر می‌گیرد، اما میزان جریمه کم است و بازدارنده نیست.

وجود 12 هزار بهره‌بردار در تعاونی‌های تولید شهرستان

عرب احمدی در ادامه با اشاره به فعالیت 8 شرکت تعاونی تولید در این شهرستان، تصریح کرد: هر تعاونی بین 1500 تا 6000 هکتار زمین را شامل می‌شود. شمار بهره‌برداران در این تعاونی‌ها 12 هزار نفر هستند که همگی آن‌ها از بومیان همین منطقه هستند.

وی با اشاره به این‌که آق‌قلا از این نظر رتبه نخست استان را داراست، افزود: هدف از تشکیل تعاونی یکپارچه‌سازی زمین‌های زراعی است که باعث کم شدن هزینه‌ها و افزایش عملکرد محصول شده است.

مدیر جهاد کشاورزی آق‌قلا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که در سطح شهرستان 4 مرکز خدمات جهاد کشاورزی وجود دارد، اظهار کرد: 56 کارشناس پهنه در سطح شهرستان مشغول به فعالیت هستند که به هر کدام از آن‌ها بین 1500 تا 3000 هکتار زمین زراعی واگذار شده است. وظیفه این کارشناسان هدایت و راهنمایی کشاورزان در خصوص مسائل به زراعی کاشت، داشت و برداشت، تغذیه گیاه، مبارزه با آفات و بیماری ها، جلوگیری از ریزش محصول توسط کمباین‌ها و ... است.

2400 هکتار زمین زیر پوشش آبیاری تحت فشار

عرب احمدی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 2400 هکتار از اراضی شهرستان زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفت که از این نظر رتبه اول استان را بدست آوردیم. همچنین در این مدت بیش از 40 هکتار خط انتقال آب و 80 کیلومتر مرمت و احداث زهکشی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در راستای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار، 21 دستگاه آبیاری تحت فشار را از کشور ایتالیا خریداری کردیم که در هفته دولت در سطح 610 هکتار از اراضی شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی آق‌قلا با اشاره به این‌که در سال 96، 8 کیلومتر جاده بین مزارع احداث و 180 کیلومتر جاده نیز رگلاژ و مرمت شد، گفت: از پایان مرداد ماه عملیات احداث و مرمت زهکش‌ها در سطح 12 هزار هکتار از اراضی حوزه سد وشمگیر آغاز می‌شود.

ارسال نظر

آخرین اخبار