مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: احیا قنات های این استان از محل دریافت ردیف اعتبارات ملی پُررنگ تر ادامه می یابد.

احیا قنات های استان گلستان پررنگ شد

به گزارش گلستان24؛تقی کمال غریبی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: در استان گلستان 300 رشته قنات وجود دارد که بیشتر آنها به دلیل جاری شدن سیلاب، حفر چاه های غیر مجاز درمسیر آن، پُر شده اند اما قابلیت بازگشت به چرخه مصرف را دارد.
وی با بیان اینکه اعتبارات استانی کفاف این اقدام را نمی دهد، افزود: با اعتبارات استانی طی سال تنها امکان احیای دو یا سه رشته قنات وجود دارد
به گفته وی، گنجاندن نام گلستان برای دریافت اعتبارات ملی به منظور احیای قنات ها از سال 95 عملیاتی شد.
مدیر آب و خاک گلستان، قرار گرفتن قنات های استان در فهرست دریافت اعتبار ملی را امتیاز محسوب کرد و یادآور شد: طی دو سال اخیر با تخصیص اعتبارات ملی سالانه 10 تا 12 رشته قنات احیا شده است.
به گفته وی، سال قبل برای احیای قنات های گلستان 12 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت، اما 17 میلیارد ریال پرداخت شد.
وی، تقویت سفره های زیر زمینی و دستیابی به منابع آبی بدون صرف انرژی را از مزایای احیای قنات در گلستان برشمرد و افزود: امسال در مرحله نخست پنج میلیارد و 500 میلیون اعتبار ملی برای این منظور به گلستان اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: در صورت استقبال بهره برداران قنات، اعتبار تخصیصی برای احیا تا پایان سال به 25 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.
مدیر آب و خاک جهادکشاورزی گلستان گفت: 85 درصد اعتبارات برای احیای قنات به صورت یارانه دولتی و بلاعوض است و 15 درصد سهم آورده بهره بردار از محل مشارکت در اقدامات برای احیا محاسبه می شود.
به گفته وی، برای احیای قنات های استان علاوه بر فعالیت مقنی ها ، 10 شرکت با تجهیزات به روز نیز فعال است.
استان مرزی گلستان در شمال کشور قرار دارد و هفت اقلیم از 13اقلیم دنیا را در خود جای داده است و اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی و دامپروری است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار