مدیر کل دامپزشکی استان گلستان با بیان این که یک واحد کشتارگاه دام در گلستان ساخته خواهد شد، گفت: کد صادراتی میگو گلستان به اتحادیه اروپا اخذ شده است.

کد صادراتی میگو گلستان به اتحادیه اروپا اخذ شد/ساخت کشتارگاه دام

به گزارش گلستان 24 ؛محمودرضا وفایی، مدیر کل دامپزشکی استان گلستان  در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: از لحاظ کنترل بیماری‌های دامی جایگاه خوبی در کشور داریم.


وی با بیان این که پیشگیری و کنترل بیماری‌ها به دلیل قطع وابستگی به دیگر کشور‌ها بسیار مهم است، ادامه داد: در دو سال گذشته ۲۷ استان کشور باآنفلوانزای طیور درگیر بود، اما با تلاش نیرو‌های دامپزشکی استان، گلستان از این امر مصون ماند.

وفایی گفت: کنترل و مبارزه با بیماری‌های مشترک دام و انسان از جمله وظایف ما است و بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک وجود دارد که ۲۰۰ نوع آن نوپدید یا بازپدید هستند.

وی با بیان این که کنترل، پیشگیری و پایش بیماری‌ها در حوزه کاری دامپزشکی قرار دارد، گفت: وظیفه دیگر ما تأمین سلامت و امنیت غذایی مردم است.

وفایی افزود: در طول سال گذشته برای توسعه سرمایه گذاری و حفظ روند تولید و حفاظت از سرمایه گذاری کلان در آبزیان و به خصوص در سایت میگو گمیشان اقدامات خوبی صورت گرفت.



اخذ کد صادراتی میگو

 

مدیر کل دامپزشکی استان گلستان با بیان این که در مجموع این اقدامات موفق به گرفتن کد صادراتی میگو در واحد‌های فرآوری میگو شدیم، اظهار کرد: در سنوات گذشته میگو ابتدا به استان‌های جنوبی فرستاده می‌شد و سپس از آن جا با نام استان‌های جنوبی صادر می‌شد که امسال مستقیماً صادرات از خود استان صورت خواهد گرفت.

وی افزود: همچنین برای اولین بار کد صادراتی میگوی استان به اتحادیه اروپا اخذ شد و در دو الی سه هفته آینده صادرات خواهیم داشت.

وفایی گفت: همچنین به دنبال این هستیم که یک واحد دیگر فرآوری میگو در استان بتواند این کد را اخذ کند.

وی افزود: در حوزه نظارت بر بیماری‌های آبزیان در سال گذشته هیچ گونه بیماری لکه سفید که کشنده‌ترین بیماری میگو است را نداشتیم.

وفایی گفت: در ۶ ماه اول سال جاری بیش از ۲۰۰ بازدید کارشناسی از سایت میگو ومراکز وابسته با آن، ۴۰ بازدید کارشناسی از مراکز پرورش ماهیان سردآبادی، ۵۵ بازدید کارشناسی از مرکز پرورش ماهیان گرم آبی، ۱۷ بازدید از مراکز تکثیر ماهیان دریایی صورت گرفت.
 


ساخت یک واحد کشتار دام در آق قلا

 

مدیر کل دامپزشکی استان گلستان ادامه داد: به دنبال این هستیم که یک واحد کشتار دام دیگر در استان ساخته شود، جانمایی و تأیید نقشه آن انجام شده و در آق قلا، سه راهی انبارالوم ساخته خواهد شد.

وفایی با بیان این که این کار توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد، گفت: نظارت‌های بهداشتی بر این مجموعه صورت خواهد گرفت.

وی گفت: آزمایش و پایش شیر خام را ۱۰ سال است علیرغم بودجه اندک انجام می‌دهیم و توانستیم روند خوبی در کاهش بار میکروبی شیر استان داشته باشم و هدف گذاری کردیم تا این عدد به نصف کاهش یابد.

وفایی با بیان این که ۱۷۰ واحد فرآوری لبنیاتی سنتی در استان داریم، افزود: رصد میکروبی و پایش لبنیات سنتی که رشد قارچ گونه‌ای در استان دارد را انجام می‌دهیم.
 
 
انتهای پیام/م

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار