همزمان با آغاز کشت سیب زمینی در گلستان:

اگر چه انتظار می‎رفت با مطرح کردن مشکلات سیب زمینی کاران گلستانی و متضرر شدن آنها در چند سال گذشته، این قشر در سال جاری کمتر دچار دغدغه باشند اما نوسانات نرخ ارز، افزایش افسار گسیخته قیمت ادوات و نهاده‎های کشاورزی و به تبع آن افزایش هزینه‎ها در این بخش و مسدود شدن صادرات موجب شده تا دغدغه سیب زمینی کاران مضاعف‎تر از سال‎های گذشته باشد.

گلایه سیب زمینی کاران از وضعیت نابسامان بازار / هزینه‎های تولید با قیمت خرید محصولات تناسبی ندارد

به گزارش گلستان 24 به نقل از فارس، اگر چه انتظار می‎رود در زمان فصل کشت هر محصول، کشاورزان با انرژی و انگیزه بالایی فعالیت خود را آغاز کنند اما در سال‎های اخیر سو مدیریت در بخش کشاورزی موجب شده تا فعالان این بخش همزمان با شروع کشت یک محصول دغدغه‎های آنها نیز بیش از پیش هویدا شود، مشکلاتی که به کرات از سوی رسانه‎ها و کشاورزان بازگو می‎شود اما تاکنون اقدام و عمل جدی در این خصوص از سوی متولیان امر صورت نگرفته است.

این روزها کشاورزان گلستانی مشغول کشت سیب‌زمینی در اراضی خود هستند محصولی که چند سالی می‎شود از زمان کشت تا برداشت با مشکلات زیادی مواجه است با این وجود انتظار می‎رفت با مطرح کردن مشکلات سیب‌زمینی‌کاران گلستانی و متضرر شدن آنها در چند سال گذشته، این قشر در سال جاری کمتر دچار دغدغه باشند اما نوسانات نرخ ارز، افزایش افسار گسیخته قیمت ادوات و نهاده‎های کشاورزی و به تبع آن افزایش هزینه‎ها در این بخش و مسدود شدن صادرات موجب شده تا دغدغه سیب‌زمینی‌کاران مضاعف‌تر از سال‎های گذشته باشد.

*ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی و متضرر شدن کشاورزان

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران گلستان با ابراز نارضایتی از وضعیت فروش سیب‌زمینی در سال گذشته گفت: در گلستان فصل محدودی، معمولأ 45 روز برای برداشت و فروش سیب‌زمینی وجود دارد در واقع کمتر از دو ماه فرصت برای فروش یا صادرات در دست داریم.

رمضان مقصودلو تصریح کرد: متأسفانه سال گذشته به دلیل مسائل ارزی و ممنوعیت صادرات، صادرات سیب‌زمینی گلستان به طور کلی مسدود باقی ماند و این امر موجب پایین آمدن قیمت سیب‌زمینی و متضرر شدن کشاورزان شد.

وی بیان کرد: صادرات سیب‌زمینی در حال حاضر به دلیل تعادل بازار مسدود است از این رو  سیب‌زمینی‌‌کاران انتظار دارند موانع رفع تا مانند سال گذشته شاهد تکرار مشکلات فروش نباشند.

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران گلستان، سیب‌زمینی را یک محصول استراتژیک بعد از گندم و برنج عنوان کرد و افزود: سیب زمینی در سبد خانوار حدود 70 درصد مردم جای دارد بنابراین لازم است این محصول تولید شود و البته در گلستان سیب زمینی ارگانیک بدون استفاده از سموم دفع آفات نباتی به نحو احسن تولید می‎شود اما افزایش هزینه‎های ادوات و نهاده‎های کشاورزی در چند ماه اخیر موجب افزایش هزینه‎های تولید شده است از طرفی خرید سیب‌زمینی با قیمت 4 هزار ریال نمی‎تواند هزینه‎های کشاورز را پوشش دهد بنابراین لازم است معضلات این بخش رفع شود.

به گفته مقصودلو در حالیکه طبق قانون نباید صادرات در کشور به طور کامل قطع شود اما به دلیل نوسانات نرخ ارز و قیمت محصولات کشاورزی این اتفاق در کشور ما افتاد تا جایی که طرف 6 ماه گذشته بازارهای هدف را از دست دادیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات پیش‌رو برای سیب‌زمینی باید الویت کشت استان استفاده از بذرهای صنعتی باشد چرا که در صورت استفاده از بذرهای صنعتی با باز شدن درهای صادرات می‎توان سیب‌زمینی را صادر کرد از طرفی صنایع موجود کشور نیاز بالایی به سیب‌زمینی دارند که می‎توان از رقم سیب‌زمینی گلستان در صورت تجاری بودن بذر استفاده کرد در غیر این صورت نمی‎توان هزینه‎های تولید را پوشش داد.

*استفاده سیب‌زمینی‌کاران از بذرهای صنعتی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با تأکید بر استفاده سیب‌زمینی‌کاران از ارقام تجاری و صنعتی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز، فشار مضاعفی به جامعه و کشاورزان وارد شد با این وجود اگر ارز نیمایی به بخش کشاورزی تعلق گیرد و زمینه برای صادرات فراهم باشد قیمت سیب‌زمینی افزایش خواهد یافت اما اگر شرایط کنونی ادامه داشته باشد باید ارقام دارای استانداردهای خاص باشند تا برای مصرف داخلی و صادرات مناسب باشد.

محمدرضا عباسی با بیان اینکه باید برنامه‎ بلندمدت و مدون برای هر محصول صادراتی وجود داشته باشد، گفت: به دلیل عدم تنظیم بازار داخلی گاهی جلوی صادرات گرفته می‎شود.

وی با اشاره به نارضایتی کشاورزان از تعیین قیمت خرید تضمینی از سوی دولت افزود: قیمتی که امسال برای خرید تضمینی اعلام شده است قیمتی نیست که بتواند هزینه‎های کشاورز را پوشش دهد در واقع اگر قیمت خرید تضمینی یک هزار و 500 تومان اعلام می‎شد می‎توانست برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد با این وجود قیمت تضمینی برای ما مد نظر نیست چرا که اگر کشاورز از ارقام صنعتی استفاده و مسائل فنی و به زراعی را رعایت کند در هر یک هکتار بیش از 30 تن محصول برداشت خواهد کرد و دچار ضرر نخواهد شد.

*برای استمرار صادرات، کشت محصولات متناسب با بازار صادراتی باشد

به گفته معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان برای حفظ بازار صادراتی باید در زمان کشت و برداشت محصولات به ارقام مورد نیاز در کشت و بسته بندی در زمان برداشت توجه داشت.

درویشعلی حسن‌زاده علت ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی را کاهش ارزش پول داخلی کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به نوسانات ارزی، قیمت سیب‌زمینی در کشورهای همسایه نسبت به ارزش پول کشور ما کمتر شد و این امر جذابیت زیادی برای کشورهای همسایه داشت تا صادرات انجام شود این روند موجب افزایش قیمت محصولات در بازار داخلی نه تنها در سیب‌زمینی بلکه در اکثر محصولات کشاورزی شد بنابراین دولت در مقطعی برای حفظ امنیت غذایی کشور مجبور به ممنوعیت صادرات برخی محصولات شد.

وی بیان کرد: به جد پیگیر رفع موانع صادراتی محصولات هستیم اما به این امر نیز باید توجه داشته باشیم برای حضور مستمر در بازار صادراتی باید کشت‎های ما نیز متناسب با بازارهای هدف باشد.

براساس این گزارش از آنجایی که سیب زمینی در سبد اکثر خانواده‎های ایرانی جای دارد می‎توان با اقداماتی از جمله در اختیار قرار دادن بذرهای مناسب و تجاری با قیمت پایین، فعال کردن صنایع تبدیلی و تکمیلی و فراهم شدن زمینه صادرات، کشت این محصول هم برای کشاورزان و هم برای مصرف‌کننده سودآور باشد، حال باید منتظر ماند و دید زمان برداشت این محصول تا چه میزان از وعده‎های مسوولان رنگ و بوی تحقق خواهد گرفت.

==================

گزارش از فهیمه اجاقلو

 

ارسال نظر

آخرین اخبار