برپایی چادرهای مسافرتی در ویرانه‌ خانه‌های سیلزده، یکی از یادگاری‌های برجای مانده این حادثه قهری در شهرهای آق‌قلا و گمیشان است که با گذشت شش ماه از جاری شدن سیلاب هنوز رد آن در کوچه پس کوچه‌های این شهرها مشاهده می‌شود.

پیگیری وضعیت سیلزدگان گلستان بعد از شش ماه

گزارش گلستان ۲۴؛ داغ خراب شدن خانه ها و بر باد رفتن رویای هزاران گلستانی اگر چه با همراهی و حمایت دستگاه های اجرای و دولتی و گروه های جهادی و مردمی اندکی التیام یافت اما وسعت تخریب این شهرها و حجم فراوان خسارت ها مسئله کوچکی نبود که بتوان در زمانی کوتاه برای حل آن چاره اندیشی کرد.

از همان ابتدای وقوع سیل، تلاش برای پشتیبانی و سپس بازسازی این مناطق آغاز شد و سرعت ارایه خدمات نیز فراوان بود اما با وجود رفع بسیاری از مشکلات و نارسایی ها، هنوز در برخی مناطق آق قلا و گمیشان مشکلات سیلزدگان پیش چشم مردم و رهگذران است و انگار فریاد این آسیب دیدگان به جایی نرسیده و نخواهد رسید.

بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان از مجموع ۲۱ هزار و ۱۰۲ واحد آسیب دیده از سیل استان، تعمیر ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد با اعتبار یک هزار میلیارد ریال به پایان رسیده و ۲ هزار و ۶۷۰ خانه در مرحله آواربرداری، ۴ هزار و ۵۸۸ واحد در مرحله پی کنی، ۳ هزار و ۲۹۹ واحد در مرحله فونداسیون، یک هزار و ۷۸۵ واحد در مرحله اجرای اسکلت و ۵۳۱ واحد هم در مرحله اجرای سقف قرار دارند.

همچنین بنیاد مسکن گلستان اعلام کرد که ۷۵۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به ۱۵ هزار و ۲۰۲ مالک واحد آسیب دیده از سیل گلستان پرداخت شده است.

با وجود ارایه این خدمات قابل توجه در مدت زمان شش ماه، هنوز برخی شهروندان سیلزده آق‌قلا و گمیشان در چادر زندگی می کنند که فرا رسیدن آرام آرام سرما، آن ها را نگران کرده است.

اگر چه مسوولین استانی و کشوری بارها از ضرورت پایان بازسازی خانه های سیل زده قبل از رسیدن فصل سرما خبر داده اند اما مشاهدات خبرنگار ایرنا در آق قلا نشان می دهد هنوز برخی خانه ها تا رسیدن به مرحله بهره‌برداری فاصله زیادی داشته و نگاه ویژه برای پایان دادن به این نگرانی مورد نیاز است.

شب های سرد و طولانی پاییز و زمستان در راه است و همچنان تعدادی از خانوارهای برخی محلات آق قلا مانند عیدگاه و کل‌آباد و روستاهای بخش شرقی این شهرستان در چادر زندگی می کنند. 

اگر چه دولت تلاش کرده با پرداخت بسته‌های حمایتی در قالب کمک‌های بلاعوض و اعطای وام، روند ساخت و تعمیر خانه های سیلزده را تسریع بخشد اما  حجم بالای خرابی، ضرورت استمرار خدمات در این مناطق را بیشتر می‌کند و وام بلند مدت، کمک بلا عوض و بسته های معیشتی تنها بخشی از دغدغه سیل زدگان را برطرف کرده است. 

بازدید میدانی خبرنگار ایرنا از روستا و محلات آق قلا نشان می دهد که کمک های بلاعوض و وام های دریافتی از سوی مردم بیشتر صرف سیمان کاری و یا ترمیم گچ کاری های داخل منازل، سرویس های بهداشتی و یا درگاه های ورودی و سکوی منازل شده و در بخش مستحکم سازی بناهای مسکونی اتفاق اثر بخشی رخ  نداده است؛ موضوعی که بی توجهی به آن اثرات مخربی در آینده در پی خواهد داشت.

 طبق آخرین اظهارات مدیران محلی همچنان ۳۰ خانوار سیلزده در چادر زندگی می کنند اما مشاهدات خبرنگار ایرنا از دو شهر آق قلا و گمیشان نشان می دهد تعداد چادرهای برپا شده در این مناطق بالاتر از رقم اعلام شده مدیران است.

فرماندار آق قلا با قبول چادرنشینی برخی از شهروندان این شهر گفت که مشکل نبود سرپناه برای برخی سیلزدگان تا کمتر از ۱۰ روز دیگر برطرف خواهد شد.

امیرشیر توماج اظهار داشت: این افراد به  طور موقت و تا قبل از تمام شدن ساخت خانه ها در چادر زندگی می کنند که تلاش می کنیم با همراهی مسوولان محلی مکان مناسبی برای آن ها تهیه و تا زمان تکمیل خانه ها به آنجا منتقل شوند.

بین ۷۴ تا ۳۵۳ میلی متر باران در ۲۷ و ۲۸ اسفند ۹۷ و بیشتر در شرق گلستان و شهرستانهای گالیکش، مینودشت، کلاله و رامیان بارید که پس از سرریز کردن سدهای بوستان و گلستان ابتدا گنبدکاووس را دچار مشکل کرد و در ادامه  حجم آب ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعبی، شهرستان‌های آق قلا و گمیشان در غرب گلستان را به زیر آب برد و ۱۱ نفر از گلستانی ها را به کام مرگ کشاند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار