پرسا گفت: خوشبختانه تاکنون در استان گلستان در خصوص چالش مومو پرونده ای به پلیس فتا ارسال نشده است.

​پرونده ای درباره چالش مومو در گلستان تشکیل نشده است/ هشدار درباره استفاده از شبکه های اجتماعی غیربومی در آموزش مجازی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، سرهنگ «ابراهیم پرسا» صبح امروز(دوشنبه 5 آبان) در گفتگو با خبرنگاران  اظهار کرد: پلیس فتا و یا پلیس سایبری متولی برقراری امنیت و کاهش مخاطرات در حوزه فضای مجازی است.

 

رئیس پلیس فتا گلستان ادامه داد: رصد و پایش مستمر فضای مجازی برای پیشگیری از تبدیل این فضا به بستری برای انجام فعالیت های غیرقانونی، جلوگیری از تعرض به ارزش ها و هنجارهای جامعه و پیگیری پرونده های مربوط به حوزه سایبری از دیگر وظایف پلیس فتا است.

 

وی به چالش مومو اشاره و بیان کرد: متأسفانه این برنامه کودکان را به خودکشی و حملات خشونت آمیز تشویق می کند، در حالت عادی به گفته کارشناسان و مسئولان این چالش اصلاً جدی نیست اما این مسئله را از آنجایی باید جدی گرفت که به سراغ کودکانان و نوجوانان می رود و آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

پرسا تأکید کرد: مومو یک اکانت واتساپ با شماره های داخلی و یا خارجی است که تصویری از یک عروسک ژاپنی را در پروفایل نشان می دهد، این چالش ابتدا از آرژانتین آغاز شده و سپس در ایالت متحده آمریکا، آلمان، فرانسه و غیره گسترش یافته است.

 

رئیس پلیس فتا گلستان اضافه کرد: ابتدا یک لینک تماس از سوی پروفایل مومو در واتساپ برای افراد ارسال شده و پیام اولیه به زبان فارسی یا انگلیسی تحت عنوان «بیا با هم بازی کنیم»، «در چالش مومو دعوت شو» و غیره برای کاربران ارسال می شود و پس از شروع گفتگو از سوی مومو، فرد موردنظر به رفتارهای وحشتناک و خطرناک دعوت می شود تا این فرایند را ادامه دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: برخی از کارشناسان حوزه نرم افزار این چالش را یک حقه برای سرقت اطلاعات کاربران می دانند و برخی دیگر نیز این چالش را یک بیماری می دانند که صرفاً با هدف مزاحمت سایر مخاطبان در واتساپ انجام می شود.

 

پرسا اضافه کرد: چالش مومو با افزایش حضور دانش آموزان در بستر اینترنت و شرکت در برنامه شاد در پی شیوع کرونا همزمان شده و پیش از این نیز پلیس فتا در خصوص خطرات احتمالی استفاده از شبکه های اجتماعی غیربومی به مدارس هشدار داد و متأسفانه معلمان برخی از مدارس کلاس های مجازی را از طریق شبکه های اجتماعی غیربومی دنبال می کنند.

 

رئیس پلیس فتا گلستان تأکید کرد: مدارس تحت هیچ شرایطی والدین را مجبور به استفاده از بسترهای اینترنت بدون محدودیت و یا شبکه اینترنت غیربومی نکنند و در زمان هایی که شبکه شاد با اختلال و مشکل مواجه می شود از پیام رسان های داخلی برای ادامه آموزش بهره بگیرند.

 

وی یادآور شد: با چالش مومو احتمال سرقت اطلاعات کاربران وجود دارد و این چالش با ماهیت و هدف ترساندن نسل کودکان و نوجوانان پیاده سازی شده است.

 

پرسا بیان کرد: در پی شیوع کرونا با جهش ورود دانش آموزان به فضای مجازی مواجه شدیم و در سال جاری قریب به بیش از 94 درصد کاربران ما در اینترنت نفوذ کردند.

 

رئیس پلیس فتا گلستان اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون در استان گلستان در خصوص چالش مومو پرونده ای به پلیس فتا ارسال نشده اما شاهد تماس های تلفنی و ابراز نگرانی والدین در خصوص چالش مومو هستیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار