بر اساس آخرین داده‌های دفتر مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مرکز آمار ایران؛ گلستان در جایگاه پنجمین استان برخوردار از امنیت سرمایه‌گذاری قرار گرفت و توانست بیکاری را هم به عدد تک رقمی کاهش دهد.

موفقیت گلستان در جذب سرمایه‌گذاری و کاهش بیکاری

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا؛ بر اساس گزارش دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با عنوان "پایش امنیت سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۹۸" گلستان پس از یزد، خراسان جنوبی، قم و سمنان پنجمین استان امن برای سرمایه‌گذاری است.

بر پایه این گزارش، سنجش شاخص امنیت سرمایه‌گذاری بر اساس ثبات قوانین و مقررات، سلامت اداری، تضمین حقوق مالکیت و فرهنگ وفای به‌عهد در بازارها است که از بین ۹ فعالیت اقتصادی، حوزه معدن بجز نفت و گاز مناسب‌ترین ارزیابی را از وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری دارند.

بر این اساس برخورداری از ظرفیت های طبیعی، معدنی، طبیعی و برخورداری از چهار مرز زمینی، دریایی، هوایی و ریلی و همچنین تولید انواع محصولات کشاورزی بویژه ارقام باکیفیت و صادراتی، استان گلستان را به منطقه مستعد برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

طی ادوار اخیر سفر چند باره هیات‌های اقتصادی خارجی و سفرای کشورهای خارجی به گلستان برای بررسی قابلیت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری اگر چه انگشت شمار بوده اما می تواند سرآغاز گشودن راه جدیدی برای توسعه پایدار این استان باشد.

چندی قبل رییس کل سازمان سرمایه گذاری در دیدار با استاندار گلستان گفته بود که این استان نیازمند توجه بیشتر در جذب سرمایه گذاری خارجی است چراکه مزیت های بالایی دارد.

سیدعلی محمد موسوی با تاکید بر اهمیت بکارگیری روش‌های صحیح معرفی مزیت‌های استان به سرمایه گذاران خارجی و داخلی اظهار امیدواری کرد که سهم گلستان از جلب سرمایه گذاری خارجی تا انتهای سال جاری افزایش پیدا کند.

راه اندازی چند واحد صنایع تبدیلی و کارخانه های کوچک و متوسط، آغاز ساخت مجموعه های تفریحی و گردشگری و فراهم کردن زیرساخت در شهرک ها و نواحی صنعتی، از جمله تلاش های به ثمر نشسته سالیان اخیر مسوولان گلستان برای جذب سرمایه گذار است.

ایجاد منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون یکی دیگر از ظرفیت های مهم و شاخص گلستان برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است که در صورت عملیاتی شدن این لایحه، شتاب توسعه استان بیشتر خواهد شد.

استاندار گلستان اخیرا گفت: قابلیت فراوان مرز اینچه برون و واقع شدن در مسیر کریدور شمال - جنوب می تواند کارگشای مشکلات اقتصادی استان شود که باید با استفاده از حداکثر ساز و کارهای قانونی، بهره‌وری از این فرصت منحصر به فرد را افزایش داد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به فرصت سرمایه گذاری در بخش های گوناگون این استان گفت: مجوز سرمایه‌‎گذاری ۳۱۰ میلیون دلاری برای گلستان از هیات سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد و دارایی دریافت شد.

داود طبرسا به ایرنا گفت: این اعتبار برای ۲ طرح سرمایه گذاری است که یکی از آن ها برای احداث پروژه گردشگری "دریاشهر" در بندرترکمن با سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری سرمایه گذاری از کشور ترکیه آماده اجرا است.

وی بیان کرد: سرمایه گذار ترک هفته گذشته از محل اجرای این پروژه دیدن کرد که امیدواریم به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی آن باشیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان افزود: علاوه بر آن سرمایه گذاران اوکراین، چین و افغانستان در حال اجرای طرح های سرمایه گذاری خود در مناطق گوناگون استان هستند که رقم نهایی سرمایه گذاری آن ها پس از تکمیل طرح ها مشخص خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به جذب سرمایه فراوان داخلی در این استان گفت: مسوولیت جذب این سرمایه ها با دستگاه های متولی است و به همین دلیل تاکنون مبلغ نهایی هزینه شده توسط بخش خصوصی در استان جمع بندی نشده است.

با وجود اعلام شرایط امن گلستان برای سرمایه گذاری، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی معتقد است که فرایند صدور مجوز در برخی ادارات کل گلستان هنوز کند است که باید این رویه تغییر کند.

رمضانعلی سنگدوینی با یادآوری وجود زیرساخت گسترده در استان برای سرمایه گذاری اظهار داشت: حوزه گردشگری، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و انرژی از جمله ظرفیت های گلستان است که رغبت سرمایه گذاران برای فعالیت و حضور در آنها محسوس است.

به گزارش ایرنا ورود سرمایه گذاران با اجرای طرح های گوناگون علاوه بر افزایش تولید و بهره وری حداکثری از منابع و مواد خام، موجب ایجاد فرصت های شغلی جدید و کاهش بیکاران گلستان خواهد شد.

بر اساس اعلام جدید مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان گلستان در تابستان امسال به ۸ درصد رسید که حدود سه درصد کاهش را نشان می دهد.

نرخ بیکاری استان گلستان در تابستان سال گذشته ۱۱.۱ درصد بود.

استاندار گلستان موفقیت استان در رشد شاخص های آماری و کاهش بیکاری را از این جهت حائز اهمیت بیشتر می داند که به اعتقاد وی این موفقیت ها در دوره رکود اقتصادی توام با کرونا حاصل شده است.

به گفته هادی حق شناس؛ گلستان علاوه بر مشکل تحریم و کرونا با معضل داخلی دیگری هم مواجه بود چراکه طی یک سال اخیر تمرکز دستگاههای اجرایی استان به جبران خسارت سیل پارسال معطوف بود.

استان شمالی گلستان با حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت از شمال با کشور ترکمنستان همسایه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار