امسال کاهش تولید سیب‌زمینی هم نتوانست مشکلات کشاورزان گلستانی در زمان فروش این محصول را حل کند و قصه‌ای پر غصه باری دیگر برای آنها رقم خورد.


کشاورزان گلستانی از قصه‌ پر غصه سیب‌زمینی به فریاد آمدند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، استان گلستان حدود یک ماه سیب‌زمینی تازه خوری مورد نیاز کشور را تامین می‌کند. برداشت سیب‌زمینی در این استان اوایل خردادماه آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد. امسال از سطح ۶۵۰۰ هکتار سیب‌زمینی کشت شده در استان پیش‌بینی برداشت ۱۸۰ هزار تن محصول می‌شد اما سرمازدگی اسفندماه ۹۹ منجر به آسیب جدی به مزارع سیب‌زمینی شد.

هر چند که با توجه به کاهش تولید پیش‌بینی می‌شد با افزایش قیمت این محصول خسارت ناشی از کاهش تولید برطرف شود، اما این چنین نشد و سیب‌زمینی‌کاران در بهترین حالت می‌توانند هزینه تولید خود را به دست بیاورند. سال گذشته نیز سیب‌زمینی‌کاران نتوانستند سودی از کشت این محصول به دست بیاورند.

یک سیب‌زمینی‌کار گرگانی به ایسنا گفت: امسال سیب‌زمینی من با توجه به کیفیت خوبی که داشته با قیمت ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان خریداری شد. با گرانی‌هایی که در بذر، سم، کود و غیره داشتیم، این قیمت کفاف زندگی‌ام را نمی‌دهد.

وی بیان کرد: اگر تناژ محصول در هر هکتار از ۲۰ تن بیشتر باشد پول هزینه‌ها درمی‌آید، در غیر این صورت باید هزینه‌ها را از جیب پرداخت کرد. شاید تنها دلخوشی کشاورز این باشد که پول هنگفتی به یکباره دستش می‌آید درحالی‌که او پیش از این هزینه‌های زیادی صرف تولید محصول کرده است.

این کشاورز که هنوز بخشی از سیب‌زمینی خود را برداشت نکرده است، خاطرنشان کرد: سال پیش در یک هکتار تا ۴۳ تن محصول برداشت کردم اما امسال با توجه به شرایط آب و هوایی در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۲۵ تن سیب‌زمینی برداشت خواهم کرد.

وی گفت: تلاش داریم هر چه زودتر محصولاتمان را برداشت کنیم تا با کشت محصول بهاره مثل سویا و ذرت، ضرری که در سیب‌زمینی کردیم را جبران کنیم.

یک سیب‌زمینی‌کار دیگر گرگانی نیز به ایسنا گفت: روز گذشته سیب‌زمینی زمین همسایه من را با قیمت حدود ۲۰۰۰ تومان خریداری کردند.

وی بیان کرد: هزینه بسته‌بندی شامل کارتن، نخ و کارگر کیلویی هزار تومان برای کشاورز تمام می‌شود. با توجه به قیمت‌هایی که سیب‌زمینی خریداری می‌شود و تناژی که به دست می‌آید، برداشت محصول برای من صرفه اقتصادی ندارد.

قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم سیب‌زمینی ۸۱۹ تومان تعیین شده است. هر چند این محصول در حال حاضر با قیمت توافقی دو تا سه و نیم برابر این قیمت از کشاورزان خریداری می‌شود اما باز هم کشاورزان اعلام می‌کنند که نه تنها سودی عایدشان نشده، بلکه ضرر هم کرده‌اند.

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس با اشاره به مشکلات کشاورزان سیب‌زمینی‌کار به ایسنا گفت: حدود یک ماه قبل در جلسه‌ای که با استاندار و مسئولان استان داشتیم، اعلام کردیم که به فکر سیب‌زمینی‌کاران باشند تا مثل سال گذشته برای آنها مشکل فروش ایجاد نشود.

وی افزود: سیب‌زمینی امسال غالباً با قیمت ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود. در این حالت به‌طور متوسط ۴۰ میلیون تومان در هر هکتار عاید کشاورز می‌شود درحالی‌که هزینه تولید سیب‌زمینی در هر هکتار بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است.

سنگدوینی تصریح کرد: روز گذشته در مجلس در تذکری به رئیس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر امور خارجه درخواست کردم که اقدامات لازم را برای جلوگیری از ضرر و زیان سیب‌زمینی‌کاران اتخاذ کنند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس بیان کرد: سیب‌زمینی‌کاران سال گذشته نیز با همین مشکل روبه‌رو شدند و می‌توان شرایط بسیار سختی دارند و باید هر چه زودتر به مشکل آنها رسیدگی شود.

رمضان مقصودلو، رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران گلستان نیز به ایسنا گفت: سرمازدگی‌های اسفندماه امسال به تولید سیب‌زمینی در گرگان آسیب‌زده به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌کنیم کل تولید به ۱۰۰ هزار تن هم نرسد. با وجود کاهش تولید ولی باز هم سیب‌زمینی‌ها جذب بازار نمی‌شود و از قیمت مناسبی برخوردار نیست.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته ۳۰ درصد سیب‌زمینی تولید شده در صنایع تبدیلی، ۲۰ درصد صادرات و مابقی به‌صورت تازه خوری مورداستفاده قرار می‌گرفت اما امسال شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده است.

مقصودلو افزود: از سال گذشته با شیوع کرونا و بسته شدن مرز ترکمنستان، سیب‌زمینی‌های انبار شده به‌منظور صادرات نتوانستند به فروش برسند و الان شاهدیم که این سیب‌زمینی‌ها در صنایع تبدیلی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این مسئله باعث شده که صنایع تبدیلی طبق روال سال‌های قبل سیب‌زمینی گرگان را خریداری نکنند و نیازشان را از سیب‌زمینی‌های انبار شده تامین کنند.

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران گلستان در ادامه بیان کرد: درحالی‌که قیمت تمام شده هر کیلوگرم سیب‌زمینی برای کشاورز ۲۵۰۰ تومان است اما قیمت تضمینی خرید این محصول ۸۱۹ تومان تعیین شده است.

 وی تأکید کرد: در خصوص سایر محصولات کشاورزی، شورای قیمت‌گذاری با حضور نماینده کشاورزان تشکیل شده و شاهد رشد قابل‌ملاحظه‌ای در قیمت خرید تضمینی محصولات هستیم اما قیمت خرید تضمینی سیب‌زمینی را شورای اقتصاد تعیین می‌کند که در آن نماینده کشاورزان حضور ندارد.

هر چند سال گذشته میزان تولید سیب‌زمینی در گلستان حدود ۲۰۰ هزار تن بوده و امسال این میزان به ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید، اما برای این میزان محصول نیز بازار فروش مناسبی دیده نشده و به همین خاطر کشاورزان دلسرد شده‌اند و شاید رغبت آنها در سال آینده به کشت سیب‌زمینی کم شود و با مشکل تامین سیب‌زمینی در این زمان از سال مواجه شویم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار