شناسایی چهره‌های فرهنگی و اجتماعی و افراد شاخص محلی، یکی از اقدامات قابل توجه مراکز فرهنگی و هنری است.

فرش قرمز برای نویسندگان محلی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از همشهری، شناسایی چهره‌های فرهنگی و اجتماعی و افراد شاخص محلی، یکی از اقدامات قابل توجه مراکز فرهنگی و هنری است که در این زمینه فرهنگسرای گلستان حرکت قابل توجهی انجام داده و ویژه‌برنامه‌ای با موضوع رونمایی از کتاب‌های نویسندگان محلی را برگزار می‌کند.

این برنامه فقط به رونمایی از کتاب یک نویسنده محدود نمی‌شود، بلکه فرهنگسرای گلستان به تازگی شروع به شناسایی نویسندگان محلی کرده و کتاب‌هایی که اخیراً از این نویسندگان چاپ شده را با حضور شهروندان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، معرفی و نقد و بررسی می‌کند. در این فعالیت فرهنگی که معمولاً با حضور شهروندان و اهالی ادب و فرهنگ همراه است، بخش‌های متنوعی از جمله معرفی کتاب و بازگو کردن بخشی از آن و تهیه عکس یادگاری با نویسنده تدارک دیده شده است. این رویکرد فرهنگی که از چندی پیش شروع شده، قرار است به‌صورت مستمر ادامه یابد و از کتاب‌های نویسندگان محلی رونمایی و این نویسندگان به اهالی معرفی شوند.  

آشنایی با نویسندگان هم محله‌ای

 

«فرحناز علیزاده» یکی از نویسندگان ساکن منطقه ۸ است و آثاری از جمله «داستان مکاشفه»، «سر سبیل‌هایت را نجو»، «آقای قاضی چه حکمی می‌دهید» را در کارنامه خود دارد. رمان اخیر او با عنوان «مردی با کیف قرمز ماچویی» به تازگی در فرهنگسرای گلستان رونمایی شده است.

او در خصوص ایده جدید فرهنگسرا در شناسایی و معرفی نویسندگان به اهالی محله می‌گوید: «اقدام فرهنگسرای گلستان در خصوص شناسایی نویسندگان محلی از این حیث که نویسنده‌ای مانند من با سایر نویسندگان آشنا می‌شود، بسیار مطلوب و مثبت است. شاید نویسنده‌ای نمی‌داند که در منطقه‌ای که زندگی می‌کند، آیا نویسنده دیگری هم ساکن است یا خیر. این اقدام برای من نویسنده جدا از رونمایی کتاب، بسیار مثبت است چون باعث می‌شود با سایر نویسندگان حوزه کودک و بزرگسال آشنا شوم و از تجربیات این افراد بهره‌مند شوم.»
 

نویسنده دیده می‌شود

یکی از رسالت‌های مراکز فرهنگی و هنری از جمله فرهنگسراها، شناسایی چهره‌های شاخص محلی و معرفی آنها به اهالی است. همانند بخش‌های مختلف پایتخت، در منطقه ۸ هم نویسندگان زیادی زندگی می‌کنند که متأسفانه اهالی از حضور برخی از آنها در محله خود مطلع نیستند.

یکی از این نویسندگان «ماهرخسار جاهدیان» نویسنده کتاب و پل و پله است. تاکنون کتاب‌های «سولماز»، «بلور شکسته»، «سوگل»، «کرم شب تاب»، «شورا» و یک مجموعه شعر به قلم این نویسنده تألیف و منتشر شده و کتاب اخیر او با عنوان «پل و پله» فروردین ماه سال جاری به چاپ رسیده است. جاهدیان از اینکه کتابش در جمع اهالی رونمایی شده خرسند است و در این‌باره می‌گوید: «نمی‌توانم بگویم چقدر از این اقدام فرهنگسرا خوشحال هستم. نه صرفاً به این دلیل که از کتاب من رونمایی می‌شود بلکه از حضورم در میان اهالی محله خوشحالم، وقتی نویسنده به میان مردم می‌آید، یعنی اینکه عده‌ای او را می‌بینند و برای خواندن کتابش وقت می‌گذارند و همین موضوع باعث می‌شود نویسنده قلمش را رها نکند و هر روز انگیزه‌ بیشتری برای نوشتن داشته باشد و از موضوعات مختلف الهام بگیرد.»

افزایش سرانه مطالعه در میان نسل جوان

یکی از نکات مثبت معرفی نویسندگان محلی، آشنایی نوجوان و جوانان با آثار و افکار نویسندگان محلی است. «سمیه خاکباز» استاد دانشگاه و ساکن منطقه ۸ که در مراسم‌های رونمایی از کتاب‌های نویسندگان معمولاً حضور دارد، در این‌باره می‌گوید: «در این برنامه‌ها صرفاً شناخت نویسنده مطرح نیست، بلکه وقتی نویسنده پشت‌تریبون می‌رود و از هدف و اندیشه‌اش در خصوص نوشتن کتابش صحبت می‌کند، ناخودآگاه ذهن کودکان و نوجوانان به سمت خواندن کتاب نویسنده می‌رود.

تجربه حضور در مراسم‌های رونمایی از کتاب به من نشان داد که وقتی نوجوان یا جوانی با اندیشه نویسنده آشنا شود، تمایل دارد کتاب آن نویسنده را بخواند و همین موضوع سرانه مطالعه در میان نسل جوان را بالا می‌برد. شخصاً وقتی اهالی با فرزندانشان در مراسم‌های فرهنگی به‌ویژه رونمایی و نقد کتاب حضور دارند، بسیار خوشحال می‌شوم چون معتقدم حضور در این مراسم‌ها تأثیر بسزایی در رشد فکری و فرهنگی کودکان دارد.»

۴ کتاب در نوبت رونمایی

با توجه به اینکه شهروندان منطقه از مراسم رونمایی کتاب‌های نویسندگان هم‌محله‌ای استقبال خوبی داشته‌اند قرار است کتاب‌های دیگری هم از نویسندگان محلی رونمایی شود. «جلیل آرخی» مسئول کتابخانه فرهنگسرای گلستان در این‌باره می‌گوید: «خوشبختانه فرهنگسرای گلستان امکانات خوبی برای برگزاری مراسم‌ رونمایی از کتاب نویسندگان هم‌محله‌ای را دارد.

البته قبل از اجرای برنامه رونمایی از کتاب نویسندگان، اقداماتی از جمله شناسایی نویسندگان، خواندن و ارزیابی کتاب نویسنده توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انجام می‌شود. اکنون با توجه به استقبال اهالی منطقه ۸ از شناخت نویسندگان، کتاب‌های بسیاری در نوبت رونمایی برای هفته‌های آینده قرار گرفته‌اند.

کتاب‌هایی از جمله «بعضی از آدم‌ها حوا هستند» به قلم «دلارا فریدیان»، کتاب «شبرنج» اثر «ناصر تیموری» و کتاب «قدری آسیب دیده‌تر» از «ناهید کهنه چیان» در نوبت رونمایی قرار گرفته‌اند.» آرخی به برگزاری جلسات نقد کتاب هم با حضور نویسندگان مطرح و کارشناسان حوزه داستان‌نویسی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «یکی دیگر از اقدامات فرهنگسرا برگزاری جلسات نقد کتاب نویسندگان به‌صورت مجزا از مراسم رونمایی است که به‌صورت تخصصی برگزار می‌شود و در حال حاضر رمان «مردی با کیف قرمز ماچویی» در نوبت جلسه نقد و بررسی قرار گرفته است.»

 

ارسال نظر

آخرین اخبار