استان گلستان از یک ماه پیش تاکنون درگیر موج پنجم شیوع کرونا با پیشتازی سویه دلتا شده اما با وجود منع فعالیت برخی مشاغل و اصناف، عده‌ای آزادانه به کار خود ادامه داده و برخی نیز با برپایی مخفیانه مجالس عروسی‌ در خانه و باغ‌ها، سلامت عمومی ساکنان این منطقه را به خطر انداخته‌اند.

شرایط حاد کرونایی شرق گلستان؛ چرا بازار و عروسی‌ها تعطیل نمی‌شود؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، مطابق دستورالعمل‌ ستاد ملی مقابله با کرونا و تصمیمات ستادهای استانی و شهرستانی و در شرایط قرمز کرونایی فقط فعالیت گروه شغلی یک شامل ۲۹ رسته مربوط به واحدهای صنفی مرتبط با سلامت و تامین مایحتاج عمومی مردم از جمله داروخانه‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و زنجیره‌ای و نانوایی‌ها مجاز به فعالیت هستند است اما مشاهدات خبرنگاران ایرنا از شهرهای شرق گلستان حکایت از فعالیت برخی مشاغل ممنوعه به صورت آشکار یا با درهای نیمه باز و برگزاری مراسم جشن و عروسی دارد.

علاوه بر مصوبات و قوانین ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا که برای شهرستان‌ها لازم الاجرا است، فرمانداران هفت شهرستان واقع درشرق استان گلستان نیز در جلسات شهرستانی ستاد مقابله با کرونا بر ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی و عزاداری در منازل و خانه باغ‌ها، تشدید محدودیت‌ها، افزایش نظارت‌ها و برخورد قاطع با واحدهای صنفی متخلف در راستای صیانت از سلامت عمومی مردم تاکید کرده و در این راستا مصوباتی داشتند. 

به‌عنوان نمونه فرماندار ویژه گنبدکاووس که وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان از ۱۲ تیر ۹۹ برای پنجمین بار قرمز شد، در سه جلسه‌ ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای گنبدکاووس در روزهای ۲۳ و ۲۹ تیر و ۲ مرداد، فعالیت بخشی از مشاغل را ممنوع اعلام کرد اما در عمل بخش قابل توجهی از مشاغل گروه‌های ۲، سه و چهار بالاخص در معابر فرعی این شهر به مصوبات شهرستانی کم توجهی کرده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

عبدالقدیر کریمی در جلسه ستاد مقابله با کرونا در ۲۳ تیرماه و به سبب روند رو به رشد شیوع کرونا در این شهرستان، فعالیت بازار هفتگی (جمعه بازار)، بازارچه مرزی اینچه برون، تالارهای پذیرایی و رفتن به تفرجگاه‌های شهری و تالاب‌های بین‌المللی را ممنوع اعلام کرد و گفت که با متخلفان برخورد می‌شود اما تا پاسی از شب بازار هفتگی این شهر با حضور تعدادی از کسبه و شهروندان فعالیت داشت.

کریمی بابیان اینکه محدودیت‌های اشاره شده به منظور حفظ سلامت عمومی مردم و با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا استان گلستان اعمال می‌شود، افزود: درصورت استمرار روند صعودی شیوع کرونا در گنبدکاووس، محدودیت‌های شرایط قرمز کرونایی برای مشاغل گروه ۲ و ۳ و ۴  با شدت بیشتری اعمال خواهد شد.

وی همچنین گفته بود: موج جدید کرونا موسوم به دلتا که در استان گلستان و گنبدکاووس نیز مشاهده شده، بسیار خطرناک است و می‌طلبد تا خانواده‌ها و همه افراد جامعه برای حفظ سلامت خود شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کرده و به جز موارد ضروری از منزل خارج نشوند.

فرماندار ویژه گنبدکاووس در جلسه فوق العاده ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای این شهرستان روز ۲۹ تیرماه گفته بود که به سبب وضعیت حاد شیوع کرونا و روند صعودی شمار بیماران بستری در مراکز درمانی، فعالیت تمام واحدهای شغلی گروه ۲، سه و چهار این شهرستان از ۳۰ تیرماه تا پایان هفته آینده تعطیل است که این محدویت با صدور اطلاعیه‌ای مشترک توسط اتاق اصناف، مرکز بهداشت و ستاد مقابله با کرونا گنبدکاووس یک هفته دیگر تمدید شد.

کریمی تاکید کرده بود که با واحدهای صنفی متخلف بدون اغماض برخورد شده و محل کسب آنها پلمب خواهد شد ضمن اینکه نماز عید سعید قربان، نمازجمعه و نماز جماعت (شیعه و اهل سنت) در تمام مناطق شهری و روستایی گنبدکاووس برگزار نخواهد شد.

ساعاتی پس از این مصوبه و نیز مصوبات ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا مبنی بر ممنوعیت اقامه نماز عید قربان و نمازجمعه، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گلستان طی اطلاعیه‌ای از برگزاری نماز عید قربان و نمازهای جمعه با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی خبر داد.

با این حال فرماندار ویژه گنبدکاووس در سومین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای این شهرستان که روز شنبه ۲ مردادماه جاری برگزار شد، دوباره از ممنوعیت فعالیت گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار به دلیل وضعیت حاد شیوع کرونا تا پایان هفته جاری خبر داد و تاکید کرد که واحدهای صنفی متخلف حتی گروه شغلی یک که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، بدون اغماض پلمب می‌شوند.

کریمی در این جلسه حفظ سلامت عمومی مردم را خط قرمز نظام و دولت دانست و افزود: تیم‌های بازرسی ستاد کرونا در گنبدکاووس از امروز نظارت جدی‌تری بر عدم فعالیت گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار و نیز رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در واحدهای صنفی گروه یک اعمال می‌کنند.

وی همچنین گفته بود که با دستور دادستان عمومی و انقلاب گنبدکاووس، فعالیت تالارها و باغ تالارهای این شهرستان در هفته جاری به طور کامل ممنوع است و با برگزار کنندگان مراسم عروسی و عزاداری حتی در منازل شخصی نیز برخورد قانونی می‌شود.

با همه این جلسه و مصوبه، فرماندار گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که تیم‌های بازرسی و نظارت ستاد مقابله با کرونای این شهرستان از روز شنبه هفته جاری تاکنون به ۲۸۵ واحد صنفی تذکر داده‌اند و ۶ واحد صنفی متخلف شامل "بزازی، میوه فروشی، قلیان سرا، نمایشگاه اتومبیل، مبل فروشی و مانتوسرا" نیز پلمب شدند.

تذکر به واحدهای صنفی متخلف و پلمب ۶ واحد صنفی در گنبدکاووس درحالی است که این شهرستان افزون بر هشت هزار واحد صنفی گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار دارد و در ایام عید سعید غدیر خم برخی پاساژهای تجاری از جمله بازار مشهور به روس‌ها و تعدادی نمایشگاه اتومبیل در ورودی این شهر از سمت مینودشت باحضور مشتریان به فعالیت خود ادامه دادند و چندین کاروان عروسی با تعداد قابل توجه افراد نیز در بوستان الغدیر و دریاچه مصنوعی این درحال گرفتن عکس یادگاری و خاطرات شیرین عروسی خود بودند.

همچنین خبرنگار ایرنا در تماس تلفنی با چهار فرماندار رامیان، مینودشت، مراوه‌تپه و کلاله به این نتیجه رسید که با وجود شرایط قرمز کرونایی این شهرستان ها و ضرورت عمل به مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا، فعالیت تیم‌های بازرسی و نظارتی این شهرها به جز مینودشت، فقط جنبه تذکر و ارشادی داشت.

سیدابوالفضل حسینی نیا فرماندار مینودشت به خبرنگار ایرنا گفته که تذکر به واحدهای صنفی متخلف اثربخش نیست و باتوجه به شرایط حاد کرونایی این شهرستان تصمیم به پلمب واحدهای صنفی متخلف گرفته ایم که طی چند روز گذشته تاکنون ۱۵ واحد صنفی شامل ۱۳ واحد آن آرایشگاه زنانه و ۲ باشگاه ورزشی پلمب شدند.

با این حال به نظر می‌رسد برای قطع زنجیره شیوع کرونا در موج پنجم که به اذعان همه دست اندرکاران بهداشت و درمان کشور و استان گلستان بسیار خطرناک‌تر و کشنده‌تر از سویه‌های قبلی این ویروس است و شواهد و قرائن نشان از افزایش شمار مبتلایان و بستری شدگان در مراکز درمانی این استان شمالی دارد، باید نظارت‌ها و برخوردها آنگونه که متولیان در سخن به آن اشاره دارند، به منظور حفظ سلامت عمومی جامعه، جنبه عملی به خود بگیرد.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، در حال حاضر هزار و ۴۶۱ بیمار کرونایی در مراکز درمانی گلستان بستاری هستند که ۱۶۵ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند و از این تعداد حال ۵۱ نفر آنها وخیم است.

همچنین روز گذشته ۱۲ بیمار کرونایی گلستان جان خود را از دست دادند.

نیمی از جمعیت ۱.۹ میلیون نفری گلستان در هفت شهرستان "گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه" واقع درشرق این استان سکونت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار