سهل انگاری عوامل انسانی و روشن کردن آتش در مجاورت عرصه‌های جنگلی زمینه ساز نابودی جنگل‌های شمال کشور شده است.

سهل انگاری عوامل انسانی؛ حیات جنگل‌های شمال را به خطر انداخته است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، یک روز خبر می‌رسد آتش به جان جنگل‌های هیرکانی افتاده و روز دیگر حریق دامن جنگل‌های جهان نما را گرفته است و این تکراری‌ترین خبری است که طی ۶ ماه گذشته از جنگل‌های گلستان به گوش رسیده است.

در آخرین فقره آتش سوزی، حریق در منطقه حفاظت شده جهان نما به بیش از ۱۵۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی واقع در جنگل‌های هیرکانی خسارت زد، این آتش سوزی پس از دو روز با تلاش بیش از ۲۰۰ نفر از نیرو‌های امدادی، محیط زیست، منابع طبیعی، سپاه، یگان حفاظت نیروی انتظامی و هلال احمر که مانع سرایت آتش به سایر نقاط جنگلی استان شد، اطفا شد.

جنگل‌هایی که ۳۷۰ هزار هکتار از مجموع ۴۵۲ هزار هکتار وسعت آن در گلستان به ثبت ملی رسیده است.

آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی یکی از بحران‌هایی است که همه ساله خسارت‌های غیر قابل جبرانی بر اکوسیستم محیط زیست وارد می‌کند.


گرچه عواملی نظیر تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از علت‌های افزایش آتش سوزی‌ها قلمداد می‌شود، اما شوربختانه باید گفت نقش عامل انسانی پررنگ‌تر از دیگر عوامل در خاکستر کردن جنگل‌ها است.

به گفته لطفی مدیرکل منابع طبیعی گلستان در سال ۹۹، ۳۹۷ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های استان رخ داد که از این میزان۳۲۴ فقره در جنگل‌های طبیعی، ۵۱ فقره در جنگل‌های دست‌کاشت و ۲۲ فقره در مراتع اتفاق افتاد.

لطفی گفت: متاسفانه عامل بیشتر آتش سوزی‌ها در استان، منشاء انسانی دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد خطای انسانی غیر عمد و سهل انگاری از علل اصلی حریق در عرصه‌های طبیعی است.

او افزود: سال گذشته برای افرادی که اقدام به آتش زدن عرصه‌های طبیعی کردند ۱۲ مورد پرونده قضایی تشکیل شد و امسال هم چندین فقره آتش سوزی برای قاچاق چوب انجام شد که خاطیان به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

لطفی ادامه داد: در بسیاری از آتش سوزی‌هایی که در مزارع رخ می‌دهد و به جنگل‌ها سرایت می‌کند صاحبان زمین‌ها مقصر نیستند چرا که سهل انگاری افراد دیگر که در کنار زمین آتش روشن کرده اند موجب سرایت آتش به زمین و جنگل‌ها شده است.

ایجاد آتش بُر در زمین‌هایی که در مجاورت جنگل‌ها قرار دارد یکی از اقداماتی است که اداره کل منابع طبیعی برای حفاظت جنگل‌ها از آتش سهل انگاری برخی کشاورزان انجام داده است.

بیش از ۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور با اراضی کشاورزی هم مرز است و آتش زدن کاه و کلش باقی مانده محصولات کشاورزی خطری جدی برای این جنگل هاست.


ایجاد ۸۵۰ کیلومتر آتش بر


لطفی گفت: در گلستان ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از جنگل‌ها در مجاورت زمین‌های کشاورزی قرار دارد که شاید حدود ۳ هزار هکتار از آن‌ها با توجه به شرایط بحرانی که دارد نیازمند آتش بر است، اما با امکاناتی که در استان داشتیم حدود ۸۵۰ کیلومتر توانستیم آتش بر بزنیم.

او ادامه داد: در مرز زمین‌های کشاورزی و عرصه‌های طبیعی، امسال ۳برابر پارسال، آتش بُر زدیم و همچنین برای پیشگیری و اقدام به موقع، علاوه بر استقرار دیده بانها، دوربین‌های حفاظتی نصب کردیم که به مرکز مونیتورینگ یگان حفاظت منابع طبیعی متصل است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در شرایط عادی به ازای هر یکهزار هکتار جنگل و برای هر ۱۵هزار هکتار مرتع، یک قُرقبان لازم است که در استان نداریم.

او افزود: در حال حاضر ۵۰۷ نیروی حفاظتی و ۲۵ دیدبان آتش سوزی در نقاط حساس استان مشغول حراست از جنگل‌ها هستند، البته برای افزایش توان مقابله با حریق تلاش کرده ایم در این سال‌ها مشارکت بومیان را افزایش دهیم.


۳ تا ۱۰ سال حبس مجازات آتش زدن عرصه ملی

اما مسعود سلیمانی، معاون دادستان مرکز گلستان در رابطه با آتش سوزی عمدی عرصه‌های جنگلی گفت: بر اساس قانون، آتش زدن عامدانه عرصه‌های ملی، ۳ تا ۱۰ سال حبس دارد و حتی اگر آتش از مزرعه‌ای به این عرصه‌ها سرایت کند هم جرم محسوب می‌شود.

او افزود: روشن کردن آتش در مجاورت جنگل باید با مجوز منابع طبیعی باشد و صرف آتش روشن کردن، جرم است.

اما برای جلوگیری از سهل انگاری‌ها باید نسبت به آگاه سازی مردم اقدامات و فرهنگ سازی لازم انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در رابطه با اقدامات این اداره کل برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی‌های این چنینی گفت: مهمترین کار پیشگیری و اموزش است که از طرق مختلفی این کار را انجام دادیم، هم از طریق صدا و سیما و هم سایر رسانه، همچنین در مناطق پر خطر با نصب بنر‌هایی مردم را از خطر روشن کردن آتش مطلع کردیم.

لطفی ادامه داد: امسال در زمان فصل گرما و بالا بودن خطر آتش سوزی ۲۵ دیده بان را در مناطق شرقی استان مانند کلاله و مراوه تپه گذاشتیم و خوشبخاته هیچ آتش سوزی بزرگی در این مناطق رخ نداد و این امر نشان می‌دهد وجود این دیده بان‌ها چقدر اهمیت دارد.

او گفت: آموزش مردم ساکن در مجاورت جنگل‌ها و در اختیار قراردادن تجهیزات اطفای حریق به آن‌ها از دیگر اقداماتی است که با هماهنگی مدیریت بحران در حال انجام است.

وجود جنگل‌ها برای زندگی ما انسان‌ها امری ضروری است، ما این نعمت خدادادی را از گذشتگان به ارث بردیم و باید برای آیندگان به یادگار بگذاریم و اجازه ندهیم آتش غفلت و سهل انگاری ما دامان این گستره سبز را رو به نابودی ببرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار