با اینکه مصوبه قانونی برای پذیرش سفته زنجیره‌ای در قبال پرداخت وام مسکن روستایی وجود دارد اما برخی از بانک‌ها در گلستان، به این مصوبه قانونی دهن‌کجی می‌کنند.

دهن‌کجی برخی بانک‌ها به مصوبه " ضمانت زنجیره‌ای"/ روستاییان گلستانی برای دریافت وام مسکن مستاصل شده‌اند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، با قیمت‌های سرسام‌آور زمین و مسکن، آرزوی خانه‌دار شدن برای خیلی از مردم در شهرها و روستاها تبدیل به رویا شده است. حالا هم که با افزایش مبلغ وام مسکن روستایی مردم روستایی انگیزه بیشتری برای نوسازی خانه‌های ناایمن و فرسوده خود گرفته‌اند یا زوج‌های جوانی که در پی ساخت یک سرپناه برای زندگی مشترک خود هستند، سنگ دیگری پیش پای آنان افتاده است.

برخی بانک‌ها با وجود اینکه مصوبه قانونی درباره پذیرش سفته زنجیره‌ای برای ضمانت وام مسکن روستایی وجود دارد و بانک مرکزی هم بر آن تأکید کرده اما به این مصوبه قانونی دهن‌کجی می‌کنند.

نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن هم تأکید کرده سفته زنجیره‌ای، قانون است و بانک‌ها باید آن را رعایت کنند اما برخی بانک‌ها متأسفانه اعمال سلیقه می‌کنند.

گرفتاری مردمی که امیدی به سقف بالای سرشان نیست و ممکن است با تکان زلزله یا باد و طوفانی روی سرشان آوار شود، یکی دو تا نیست. درخواست ضامن کارمند با قید ارائه نامه کسر از حقوق، سنگ بزرگی پیش پای روستاییانی است که امید دارند یک شب را با خیالی آسوده سر بر بالین بگذارند.

یکی از روستاییان اهل شهرستان کردکوی در این باره به خبرنگار ما گفت: با فروش طلاهای همسرم زمینی خریدیم تا خانه‌ای 60، 70 متری در آن بسازیم. به بنیاد مسکن مراجعه کردیم و کارهای مربوط به تشکیل پرونده و تهیه نقشه و غیره انجام شد و برای وام به بانک معرفی شدیم.

رحمانی گفت: از یکماه قبل تا کنون هر روز به بانک مراجعه می‌کنیم اما می‌گویند باید ضامن کارمند بیاوری. وقتی هم می‌گوییم که قانون گفته ضمانت زنجیره‌ای قابل قبول است می‌گویند قانون برای خودش گفته و باید حتما دو ضامن کارمند برای دریافت وام ببریم.

وی افزود: مگر چند کارمند در روستاها زندگی می‌کنند که قرار باشد برای هر وامی بیایند و ضامن شوند. با مشکلاتی که این سال‌ها پیش آمده کارمند هم پیدا کنیم، ضامن نمی‌شود یا قبلا ضامن کسان دیگری شده است.

وی گفت: به بنیاد مسکن مراجعه می‌کنیم می‌گویند بانک‌ها باید ضمانت زنجیره‌ای را اجرا کنند اما بانک‌ها تمکین نمی‌کنند. ما مستاجر هستیم و امیدوار بودیم با گرفتن وام مسکن، حداقل تا پایان سال سفت کاری ساختمان را را تمام کنیم.

یکی از اهالی روستای امیرآباد گرگان هم به خبرنگار ما گفته حدود دو ماه از معرفی‌اش به بانک گذشته است اما چون ضامن کارمند ندارد، نتوانسته وامش را بگیرد و کار ساخت و ساز خانه‌اش را شروع کند.

خدری افزود: همه خانواده ما کارگر هستند و ما کارمندی در اقوام نزدیک خود نداریم، خواستیم به این آگهی‌هایی که درباره فروش فیش حقوقی است پناه ببریم که نصف وام را به همراه چک و سفته به مبلغ دو برابر وام می‌خواستند. این رفتاری که برخی بانک‌ها با روستاییان دارند عادلانه نیست، با این کار، قشر کارگر و ضعیف جامعه باید آرزوی خانه‌دار شدن را به گور ببرد.

این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد حدود 100 هزار واحد مسکونی غیرمقاوم و ناایمن در روستاهای استان گلستان وجود دارد و حدود 30 هزار خانوار روستایی نیز مستأجر هستند که باید فکری برای خانه‌دار شدن آنها کرد.

به رغم اینکه بنیاد مسکن در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در خصوص پرداخت کمک‌های بلاعوض، پروانه و نقشه و نظارت رایگان در نظر گرفته اما برخی بانک‌ها با سنگ اندازی در این مسیر، روند نوسازی واحدهای ناایمن و خانه‌دار شدن زوج‌های جوان را در استان گلستان کُند کرده‌اند. موضوعی که لازم است یکبار برای همیشه در جلسه شورای مسکن استان گلستان با حضور بانک‌ها به آن پرداخته و حل و فصل شود.

سید محمد حسینی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان در این باره اظهار داشت: پذیرش ضمانت زنجیره‌ای برای وام مسکن روستایی، قانونی است و از سوی بانک مرکزی نیز به بانک‌ها ابلاغ شده که متأسفانه برخی بانک‌ها از پذیرش آن استنکاف می‌کنند.

وی با بیان اینکه سهمیه امسال استان گلستان در طرح ویژه نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی 7 هزار واحد است، گفت: برای بیش از 4 هزار و 600 متقاضی تشکیل پرونده انجام شده و این افراد به بانک‌ها معرفی شده‌اند اما متأسفانه فقط حدود یکهزار متقاضی موفق به عقد قرار داد شدند.

حسینی گفت: پیگیری‌های ما از متقاضیان نشان می‌دهد مشکل اصلی آن شرط بانک‌ها برای ارائه ضامن کارمند است که بسیاری از روستاییان با توجه به اینکه اغلب کارگر، کشاورز یا دامدار هستند نمی‌توانند ضامن کارمند به بانک‌ها معرفی کنند. البته برخی از بانک‌ها هم هستند که همکاری بسیار خوبی داشته و دارند و لازم است در شورای مسکن استان به این موضوع پرداخته شود.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار