فرماندار مراوه‌تپه در منتهی الیه شمال شرق استان گلستان گفت: این شهرستان مرزی از قطب‌های مهم دامپروری استان است اما فعالان حوزه دام به‌خصوص عشایر بومی و کوچنده از داشتن میدان فروش دام محروم هستند.

فرماندار: مراوه‌تپه به میدان فروش دام نیاز دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ لقمان قربانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افزون بر ۷۰ درصد جمعیت ۲۳ هزار نفری عشایر گلستان با ۷۶۷ هزار راس دام سبک در مراوه‌تپه سکونت داشته و به فعالیت دامپروری مشغول هستند.

وی افزود: علاوه بر شمار دام‌های عشایر بومی و کوچنده مراوه‌تپه، سایر دامداران این شهرستان نیز حدود ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار دارند.

قربانی اضافه کرد: با این حال دامداران مراوه تپه برای فروش دام های خود مجبورند فاصله ۱۸۰ کیلومتری تا میدان فروش دام گنبدکاووس را طی کنند که علاه بر صرف وقت و هزینه، وضعیت نامناسب جاده‌های عشایری و دیگر راه‌های ارتباطی منطقه مشکلاتی برای آنان ایجاد می‌کند.

فرماندار مراوه‌تپه بابیان اینکه این شهرستان از چند سال قبل پیگیر احداث میدان فروش دام بوده و در این ارتباط چند متقاضی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند، افزود: در نشست اخیر با مدیرکل امور عشایر گلستان تحقق مطالبه جامعه دامداران مراوه‌تپه مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: اداره عشایری مراوه‌تپه که به ۷۰ درصد جمعیت عشایری گلستان خدمات می‌دهد تنها یک نیروی انسانی دارد که برای ارائه خدمات بهتر به جامعه عشایری شهرستان باید نسبت به افزایش شمار نیروهای آن اقدام شود.

به گزارش ایرنا، جامعه عشایری گلستان چهار هزار و ۱۲۲ خانوار با جمعیت تقریبی۲۳ هزار نفر هستند که نیمی از آنرا عشایر بومی و ترکمن و نیمی دیگر را عشایر کوچنده از استان‌های خراسان شمالی و رضوی و سمنان تشکیل می‌دهند.

گلستان ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع دارد که عشایر بومی و کوچنده با در اختیار داشتن ۷۶۷ هزار راس دام در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از این مراتع در سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله سکونت دارند.

از مجموع مراتعی که در اختیار عشایر کوچنده و بومی گلستان قرار داده شده ۱۲۰ هزار هکتار آن در اختیار هزار و ۹۷۸ خانوار عشایر کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی با جمعیت ۱۰ هزار و ۹۹۱ نفر است که همه ساله از ۱۵ آبان به مدت پنج ماه در قالب قشلاق به این استان مهاجرت می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان به‌طور میانگین سالانه ۶ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز، هزار و ۲۳۰ تن پشم، ۱۴ هزار تن شیر، حدود ۲۲ هزار مترمربع قالی، ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع پُشتی، ۱۰ هزار و ۳۰۰ مترمربع گلیم و ۸۰۰ مترمربع جاجیم تولید و روانه بازار می‌کنند.

شهرستان مراوه‌تپه افزون بر ۶۷ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستای دارای کُد شناسایی و در گستره ۳ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع سکونت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار