مدیرکل بنیادمسکن گلستان گفت: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۹۵ تعداد ۲۲۸ هزار واحدمسکونی در روستاهای استان گلستان وجود داشت که از این تعداد ۱۲۸ هزار واحد غیرمقاوم و ناایمن بود.

۴۳ درصد واحدهای مسکن روستایی گلستان غیرمقاوم است/ جلوی ساخت و سازهای غیرفنی و ناایمن گرفته شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، سیدمحمد حسینی با اشاره به وجود واحدهای مسکونی غیرمقاوم و ناایمن در استان اظهار کرد: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۹۵ تعداد ۲۲۸ هزار واحدمسکونی در روستاهای استان گلستان وجود داشت که از این تعداد ۱۲۸ هزار واحد غیرمقاوم و ناایمن بود. در سال‌های اخیر با تلاش‌های صورت گرفته و به ویژه بعد از سیل نوروز ۹۸، کار بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده در روستاهای استان شتاب بیشتری گرفت‌.

وی اقدامات در این حوزه را موفقیت‌آمیز و نتیجه‌بخش دانست و گفت: در ۵ سال گذشته حدود ۱۳ درصد از تعداد واحدهای غیرمقاوم و ناایمن در روستاهای استان کاسته شده است.

حسینی با بیان اینکه مردم در طرح نوسازی بافت‌های فرسوده روستایی، نقش اصلی و اساسی را برعهده دارند و به نوعی میزبان هستند، ادامه داد: با توجه به افزایش سقف تسهیلات بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۵ درصد، همکاری شبکه بانکی در پذیرش ضمانت سفته زنجیره‌ای، همکاری بخشداران و دهیاران در صدور پروانه‌ها و ... شرایط خوبی برای ساخت خانه‌های مقاوم و ایمن در روستاها فراهم شده است.

وی بیان کرد: تعداد واحدهای مسکونی غیرمقاوم و ناایمن در روستاهای استان گلستان از ۵۶ درصد در سال ۹۵ اکنون به ۴۳ درصد رسیده، هرچند اقدامات در زمینه نوسازی و بهسازی انجام شده اما هنوز حدود ۱۰۰ هزار خانه ناایمن در روستاهای استان گلستان وجود دارد.

حسینی گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در کشور قرار شده تا در افق ۱۴۱۰ و طی دو برنامه ۵ ساله تعداد واحدهای مسکونی غیرمقاوم و ناایمن در روستاهای کشور از جمله در گلستان به صفر برسد.

وی افزود: اما یک‌ چالش اساسی در تحقق این هدف وجود دارد و آن ساخت واحدهای مسکونی غیرفنی و غیراصولی با مصالح مرغوب است. این اتفاق اغلب در روستاها و شهرهای کوچک شمال و شرق استان در حال انجام است و ما شاهد تولید مسکن غیرمجاز و غیرفنی در داخل و حتی خارج بافت هستیم. این واحدها در زمان بروز حوادثی مانند سیل و زلزله و ... به شدت خسارت جانی و مالی ساکنان را افزایش می‌دهد و لازم است دستگاه‌های متولی و ذیربط به این نوع ساخت و سازها برخورد جدی داشته باشند.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ نوسازی و بهسازی ۵ هزار واحدمسکونی در بافت‌های فرسوده روستایی در دستور کار قرار گرفت، بیان کرد: برای همه واحدها پروانه صادر و به بانک‌ها معرفی شده‌اند و از این تعداد ۷۰ درصد موفق به انعقاد قرارداد با بانک‌ها شدند.

حسینی گفت: براساس آخرین بررسی‌ها حدود ۲ هزار واحد مسکونی در این طرح در مرحله فونداسیون، یکهزار و ۵۰۰ واحد در مرحله اسکلت و حدود یکهزار واحد نیز در مرحله سقف و ستون قرار دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار