مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: کشت محصول در ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی استان به بارش باران وابسته است.

کشت در ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان وابسته به بارش باران است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید محسن حسینی در دیدار با آیت الله حسینی شاهرودی نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در ۴۵ سال گذشته و طبق آمار، استان هر سه سال یکبار با موضوع خشکسالی و سیل رو به رو بوده است، این موضوع موجب می‌شود وضعیت آب در استان حساس باشد.

او گفت: باید همواره برای مدیریت سیلاب با انجام اقداماتی مانند ساخت سدها، لایروبی رودخانه ها، جلوگیری از ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها و اصلاح و تعریض پل‌ها آمادگی داشته باشیم.

حسینی می‌گوید: اگر کشاورزان توجه لازم را به این موضوع نداشته باشند با خسارت‌های فراوان در سال‌های خشکسالی مواجه می‌شوند.

او گفت: ۸ هزار حلقه چاه عمیق، ۱۲ هزار حلقه چاه مجاز بتنی کم عمق و حدود ۱۳ هزار حلقه چاه غیر مجاز کم عمق در استان وجود دارد که تعدادی از چاه‌های غیر مجاز کم عمق در حال تعیین تکلیف و همچنین تعدادی مسدود شده است.

حسینی می‌گوید: الگوی کشت به دلیل صرفه نبودن اقتصادی برای کشاورزان در استان کاملا رعایت نمی‌شود، به عنوان مثال کشت پنبه، گندم، سویا و کلزا از جمله محصولاتی است که نیاز به آب کمتری دارد، اما به دلیل صرفه نداشتن اقتصادی، کمترکشت می‌شود.

او گفت: لازم است متولیان امر نسبت به اطلاع رسانی به کشاورزان اهتمام بیشتری داشته باشند تا فشار کمتری به آبخوان‌های استان وارد شود.

حسینی درباره نقش علما در فرهنگ سازی بخش‌های مختلف گفت: همواره علما نقش بی بدیلی در فرهنگ سازی‌ها داشته اند وامید داریم از این ظرفیت در تبیین مسائل و چالش‌ها و راه حل‌های کاهش تنش‌های آبی در استان بهره گیری شود.

آیت الله حسینی شاهرودی هم در این دیدار گفت: با کاهش بارش‌ها و خشکسالی‌های اخیر دستگاه‌های مختلف اعم از آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب و دیگر متولیان امر باید در بحث تبیین فرهنگ مصرف و تغییر الگوی کشت در استان متناسب با کم آبی تلاش مضاعف انجام دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار