محقق و پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: پژوهشگران حوزه زراعی در معرفی رقم های جدید گندم به بهره برداران به روز بوده و کشورمان در دانش این محصول راهبردی در دنیا به عنوان الگو مطرح است.

ایران در دانش محصول راهبردی گندم در دنیا الگو است

به گزارش گلستان ۲۴؛ حسن مختارپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: هر ساله ۲ هزار رقم گندم به مقدار ۲۰ دانه از هر رقم در اختیار ایستگاه های تحقیقات زراعی کشور به ویژه در این استان قرار می گیرد تا براساس آن پژوهشگران به اجرای طرح های پژوهشی معرفی رقم های جدید بپردازند.
وی ادامه داد: اکنون پژوهشگران بخش گندم این مرکز تحقیقاتی با مراکز علمی معتبر ارتباط تنگاتنگ دارند و از دانش علمی روز محققان آن مراکز در معرفی رقم های جدید گندم به بهره برداران استان و حتی استان های همجوار استفاده می کنند.
مختارپور با اشاره به این که امروز کشورمان در دستیابی به دانش گندم و معرفی ارقام جدید خوب بوده و حتی به عنوان الگو در دنیا مطرح است، گفت: سالانه در کشور ۶ میلیون هکتار به زیر کشت گندم می رود.
وی با بیان این که برای معرفی رقم جدید گندم و رسیدن بذر جدید به دست بهره برداران ۱۴ سال زمان نیاز است، افزود: ایستگاه های تحقیقاتی زراعی کشور از جمله در استان گلستان با توجه به قدمت بیش از ۶۰ ساله در این زمینه پویا هستند.
وی ادامه داد: اکنون در گلستان ۱۲ رقم جدید گندم و متناسب با اقلیم متفاوت در این استان معرفی و در دست بهره برداران برای تولید وجود دارد که هفت رقم آن مختص کشت زمین های آبی و بقیه مربوط به اراضی دیم است.
محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان ادامه داد: در اراضی شمال و دارای مناطق خشک و شور، ارقام "کلاته، تک تاز و آرمان"، برای اراضی بخش هفت گنبدکاووس رقم" آسمان"، در اراضی مینودشت ارقام "کوهدشت، کلاته، آراز و آرمان" و در اراضی کردکوی ارقام "آرمان، مروارید و احسان" معرفی و از سوی بهره برداران کشت می شود.
هر ساله در استان گلستان بین ۴۰۰ تا ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آن به زیر کشت پاییزه گندم اختصاص می یابد .

مختار پور اضافه کرد: در استان گلستان دانش افزایش تولید گندم در واحد سطح به خاطر وجود ایستگاه های تحقیقاتی زراعی با سابقه بیش از ۶۰ سال و فعالیت پژوهشگران با تجربه وجود دارد و قابلیت افزایش تولید به ۶ تن در هکتار دست یافتنی است.
به گفته این محقق بخش کشاورزی گلستان اکنون به طور میانگین از هر واحد سطح زیر کشت گندم در این استان ۴.۲ تن گندم تولید می شود.
وی تاکید کرد: برای دستیابی به افزایش عملکرد گندم در واحد سطح به جز دسترسی به ارقام جدید گندم، سرمایه گذاری بیش از گذشته در رعایت کشت به موقع بذر، تامین نقدینگی برای تامین نهاده ها ، به روز کردن ماشین آلات کشاورزی در حوزه کاشت و تعیین قیمت تضمینی متناسب با شرایط روز از الزامات است.
مطابق تقویم زراعی، مناسبت‌ترین زمان کشت گندم در استان گلستان از نیمه دوم آبان ماه به مدت یک ماه در اراضی دیم و از اول تا ۳۰ آذر در زمین‌های آبی است.
گلستان با وجود ۶۴۰  هزار هکتار اراضی قابل کشت محصولات کشاورزی، از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و ضمن اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر مناطق کشور است.
گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.
این استان شمالی در شرایط عادی سالانه با تولید ۱.۴ میلیون تن گندم از استان‌های برتر کشور در تولید این محصول راهبردی به‌شمار می‌رود که مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می شود.
اقتصاد اصلی ساکنان این استان ۲ میلیون نفری بر پایه کشاورزی استوار است.   

 

ارسال نظر

آخرین اخبار