چند سالی است که سپاه و بسیج سازندگی گلستان به موضوع تامین آب شرب در مناطق محروم و کمتر برخوردار توجه جدی‌تری دارند و قرار است با بهره برداری از پروژه‌های آبرسانی امسال حدود ۴۰۵ هزار نفر از مردم استان از آب شرب بهداشتی برخوردار شوند.

مجاهدت سپاه و بسیج گلستان برای آبرسانی به مناطق محروم/ ۴۰۵ هزار نفر از مردم استان از آب شرب برخوردار می‌شوند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری شبستان- گرگان، از سال‌های دور تا کنون تامین آب شرب در بخش‌هایی از استان گلستان با چالش جدی مواجه بوده و این چالش حالا در برخی مناطق حتی به مرز بحران رسیده است.

 

بسیاری از روستاهای استان گلستان فاقد آب شرب هستند و آبرسانی به این روستاها که عمدتا در نوار شمالی استان واقع شده‌اند به صورت سیار و یا تانکر انجام می‌شود. هرچند برای همین آبرسانی سیار هم تفداد تانکرهای آبرسان، محدود است.

 

در برخی روستاها تانکرها فقط هفته ای یکبار یا حتی ده روز یکبار برای مردم آب می برند. اما مگر آب این تانکرها چقدر می تواند کفاف نیازهای بهداشتی و مصرفی مردم این مناطق را بدهد؟ آمارها نشان می دهد بیشتر از ۷۰ روستای استان دسترسی به آب شرب ندارند.

 

اما با فرا رسیدن بهار و تابستان تعداد روستاهای بی آب و کم آب بیشتر و بیشتر می شود تا جاییکه در برخی سال ها مسئولان آمار بیش از ۱۵۰ روستا را می دهند که درگیر تنش آبی شدید هستند.

 

حالا در یکی دو سال اخیر با تداوم خشکسالی و کاهش محسوس و ثابل ملاحظه منابع آبی در استان گلستان کم آبی به یک بحران جدی در استان تبدیل شده است.

 

طبیعی است که با محدودیت های اعتباری که دولت با آن مواجه است امکان رفع مشکلات آب شرب این مناطق در مدت کوتاه وجود ندارد برای همین این کار نیازمند عزم و همتی جهادی است که این را می‌توان در رویکرد سپاه و بسیج جست و جو کرد.

 

سال هاست که بسیج سازندگی به عنوان بازوی محرومیت زدایی سپاه، به میدان آمده و خدمات ارزنده و قابل توجهی را به مردم مناطق محروم و کمتر برخوردار در استان ارائه کرده است.

 

بسیج سازندگی سپاه نینوا گلستان با توجه به نیاز استان و بحران بی آبی در دو سه سال اخیر تمرکز زیادی بر رفع مشکلات تامین و انتقال آب شرب انجام داده است و نتیجه اش برخورداری روستاهای بسیاری مانند روستاهای منطقه کرند، برخی روستاهای علی آبادکتول، مراوه تپه و غیره به آب شرب بهداشتی بوده است.

 

سردار «علی ملک شاهکوهی»، فرمانده سپاه نینوا گلستان این نوید را هم به مردم استان داد که امسال مشکل آب شرب ۴۲۳ روستای استان برطرف خواهد شد.

 

سرهنگ کاظم نوروزی در این باره اظهار کرد: به همت قرارگاه پیشرفت آبادانی سپاه نینوا گلستان، پنج هزار خانوار در ۳۰ روستای دور دست استان از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند.

 

جانشین قرارگاه پیشرفت آبادانی سپاه نینوا گلستان خاطرنشان کرد: با تفاهم صورت گرفته مابین وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه مقرر شد ۷ هزار روستای فاقد آب شرب در مرحله اول در سطح کشور به صورت مشارکتی آبرسانی شود که از این روستاها، تعداد ۴۲۳ روستا مربوط به استان گلستان است.

 

وی افزود: ان شاالله این طرح طی ۵ سال و از سال ۱۴۰۱ با مشارکت آبفا و سپاه آغاز خواهد شد و با اجرای این پروژه ها تعداد زیادی از مردم استان در مناطق کمتر برخوردار و محروم به آب شرب سالم و بهداشتی دسترسی پیدا خواهند کرد.

 

سرهنگ سیدموسی حسینی نیز در این باره اظهار کرد: امسال بسیج سازندگی سپاه نینوا بر دو موضوع مسکن و تامین آب شرب متمرکز شده است.

 

جانشین سپاه نینوا گلستان گفت: امسال ۱۷ پروژه آبرسانی در قالب ۱۱ مجتمع آبرسانی در دستور کار قرار گرفته است که این کار با همکاری آب و فاضلاب اجرایی خواهد شد.

 

وی گفت: با اجرای این پروژه‌ ها ۴۱۸ روستای استان در قالب حدود ۴۰۵ هزار نفر از مردم استان در مناطق محروم به آب شرب دستزسی پیدا خواهند کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار