گفتگوی اگروفودنیوز با دکتر سید ابراهیم حسینی مدیر عامل صنایع شیر ایران (پگاه)

به گزارش گلستان 24 ؛دکتر سید ابراهیم حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه و دانشیار رشته صنایع غذایی است و بالغ بر ۲۵ سال در زمینه های صنایع غذایی فعالیت می کند. از سمتهای ایشان می توان نایب رئیس هیات مدیره فدراسیون صنایع غذایی کشور، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل در بخش های خصوصی صنعت غذا، رئیس کمیته صنایع غذایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی، عضو شورای سیاست گذاری صنایع غذایی وزارت جهاد کشاورزی، مشاور شرکت های مختلف صنایع غذایی در حوزه های بازرگانی تدوین استراتژی، تولید، فرآیند، طراحی و تکنولوژی ، مدیرکل توانمندسازی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات تهران ،  مشاور بازرگانی شرکت نهاده های دامی جاهد وابسته به جهاد کشاورزی وارد کننده نهاده های مختلف دامی و محصولات ژنتیکی ، رئیس و نایب رئیس برخی از کمیته های استاندارد و کمیته متناظر ایزو را نام برد.

ایشان بعنوان یک کارشناس صنعت غذا  تمام مراحل را از سطح کارشناس تولید تا مسئول فنی و کنترل کیفی ، مدیر تولید و کارخانه در برخی کارخانجات مواد غذایی سپری کرده است  و از نزدیک مشکلات تولید را درک کرده است.

 

در ادامه شما را به گفتگوی اگروفودنیوز با  دکتر سید ابراهیم حسینی  دعوت می کنیم :

 

  • پگاه شامل چند شرکت است و به طور مستقیم و غیر مستقیم چقدر اشتغال زایی کرده است ؟

 شرکتهای تحت پوشش پگاه را در چند دسته میتوان تقسیم نمود.

  • شرکتهای تولیدی شیر و فرآورده های شیری که با ایجاد اولین شرکت در سال ۱۳۳۳ در تهران و سپس در شهرستانهای دیگر بیش از ۶۳ سال است که در حوزه دریافت شیر خام و تولید انواع شیر ساده و طعم دار و انواع فراورده های شیری مثل انواع پنیر های مختلف سنتی و نوین، انواع ماست و دوغ و محصولات پودری اشتغال دارند . این شرکتها شامل پگاه تهران، زنجان، آذربایجان شرقی ( تبریز )، آذربایجان غربی ( ارومیه )، همدان، لرستان ( خرم آباد )، خوزستان ( شوش )، کرمان، فارس ( شیراز )، اصفهان، گلپایگان، خراسان ( مشهد )، گلستان ( گرگان )، گیلان ( رشت ) و گناباد ( خراسان جنوبی ) جمعا  ۱۵ کارخانه می باشند.
  • شرکتهای تولیدی شیر خشک نوزاد و صنایع بسته بندی فرآورده های شیری پگاه
  • ۵ مجتمع کشت و صنعت و دامپروری در مجموعه هست که مجتمع های دامپروری پگاه فارس، پگاه همدان و پگاه سلماس در مدار تولید شیر خام هستند و دو مجتمع دامپروری پگاه لرستان و مجتمع دامپروری صنایع شیر در رشت در حال ساخت است.
  • ۵ شرکت در حوزه بازاریابی، توزیع و فروش محصولات در سطح کشور هستند که به نام شرکتهای بازار گستر پگاه شناخته می شوند و دفاتر اصلی آنان در شهرهای رشت، مشهد، شیراز، اصفهان و تهران قرار دارد و اینان روی عملیات فروش در ۲۹ شعبه و زیر شعبه نظارت دارند.
  • شرکت بازرگانی صنایع شیر که مسئولیت واردات و صادرات را بعهده دارد و دو دفتر برای برنامه ریزی صادرات در عرق و افغانستان ایجاد نموده است و طی دوازده سال بعنوان صادر کننده نمونه، ممتاز و برتر انتخاب شده است و شرکت آتیه پگاه که یکسری ماموریتهایی در حوزه بازار سرمایه و غیره بعهده آن سپرده شده است و شرکت فجر جهاد که مسئولیت تامین علوفه و سایر مایحتاج دامپروریها را بعهده دارد.

 در مجموع میتوان گفت صنایع شیر بطور مستقیم برای حدود ۱۰ هزار نفر اشتغال زایی داشته است و البته با بیش از  ۱۶۵ هزار فروشگاه ارتباط تجاری دارد. در این میان شرکت صنایع شیر ایران سعی نموده است با توجه به بحران موجود در کشور بخاطر تحمیل تحریم های ظالمانه، تلاش جدی نموده تا پاکات و سایر مواد اولیه مورد نیاز تولید را در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری ( دامت افاضاته ) از داخل تامین نماید.

 

 

  • همه پگاه را با شیر و لبنیات می شناسند، لطفا کمی در خصوص تنوع محصولات این شرکت بفرمایید که شامل چه سبدی است   ؟

 

انواع شیر های پاستوریزه ، فراپاستوریزه  ESL  و استرلیزه UHT

انواع ماستهای قالبی ، همزده ، چکیده و طعم دار ( ماست بادمجان ، ماست کرفس ، ماست موسیر ، ماست اسفناج )

انواع پنیرهای یواف ، پنیر سفید ایرانی ، بلغاری ، یونانی ، لیقوانی، پنیر پیتزا، انواع پنیرهای پروسس، کشکاوال ، کبابی، لاکتیکی ، شهری ، خامه ای ، لبنه و …

 انواع کره های معمولی و اسپرید ( صنایع شیر ایران برای اولین بار مبادرت به تولید کره نمود و به منظور حمایت از تولیدات داخلی از واردات خودداری کرده و نیاز خود را از داخل تامین می نماید.)

انواع خامه های پاستوریزه ، فراپاستوریزه  ESL  و استرلیزه UHT ساده وطعم دار ( خامه شهد خرما، خامه شکلاتی، خامه توت فرنگی ، خامه پسته ، خامه عسل) و خامه قنادی

انواع دوغ های پاستوریزه گازدار و بدون گاز( تخمیری و غیر تخمیری) با طعم های مختلف

انواع دسرهای نوشیدنی و قاشقی و میلک شیک

انواع کشک ساده ( پاکتی ، لیوانی و خشک ) و طعم دار ( کشک طلایی : حاوی پیاز داغ و نعناع)

انواع آب میوه ها ، نکتارها و نوشیدنی های میوه ای ( پگاه  دارای بالاترین تکنولوژی در تولید آب میوه در کشور می باشد.)

شیر خشک نوزاد ( شرکت شیر خشک نوزاد پگاه تنها شرکت تولید کننده شیر خشک در کشور می باشد که کلیه فرایند دریافت شیر تا تولید محصولات را با بهترین و بروزترین تکنولوژی دنیا انجام می دهد و با توجه به تحریم های تحمیلی در حال توسعه این محصول در داخل کشور بوده و حتی برای اولین بار اقدام به صادرات آن نموده است.)

انواع محصولات پودری مصرف خانوار نظیر پودر شیر کاکائو ، کافی میکس ۳in1 ، کافی میکس بدون شکر ۲in1 ، کاپوچینو، شکلات داغ ( هات چاکلت) و انواع پودرهای آماده کیک در طعم های مختلف

انواع محصولات پودری صنعتی شامل شیر خشک اسکیم ، شیر خشک پرچرب ، شیر خشک اینستانت ، شیر خشک Fat filled صادراتی ، کنسانتره پروتئین شیر ، کنسانتره پروتئین آب پنیر ، کازئینات سدیم ، پودر آب پنیر ، پودر پرمیت ، پودر آب پنیر دمینرال، پودر های شیر خشک با پروتئین های مختلف و ….

انواع مواد بسته بندی پلیمری

 

  • نقش تحقیق و توسعه در شرکت پگاه چگونه ارزیابی می فرمایید و توجه به آن چه تاثیری بر کیفیت محصولات آن شرکت داشته است ؟

 

دانشى که امروزه وجه اصلى برترى کشورهاى توسعه یافته شناخته مى شود و زیر بناى رشد و شکوفایى اقتصادى است ثمره فرآیندى به نام پژوهش است.

بدون شک ، توسعه و پیشرفت در صنعت متکی به نتایج تحقیق و توسعه است ، به خصوص در مورد صنعت غذا که تحقیق و توسعه نقش زیر بنایی داشته و شرکتها قدرت رقابت خود را مدیون آنند. در واقع فعالیتهای تحقیقاتی به عنوان یک ابزار ایجاد و حفظ مزیتهای رقابتی در بازارهای جهانی محسوب شده و بنگاههای اقتصادی برای حفظ رقابت پذیری و کارآیی شان در R&D سرمایه گذاری می کنند . سرمایه گذاری در کشورهای توسعه یافته در R&D روند رو به رشدی داشته و این خود گواهی بر اهمیت موضوع است.  به طور خلاصه اهمیت و نقش R&D  در صنعت را می توان درمواردی نظیر: تنوع و توسعه محصولات جدید ، انتقال دانش فنی ، بهبود فرایندها و محصولات ، افزایش رضایت و وفاداری مشتریان (به لحاظ برآورده ساختن نیاز ها و خواستهای آنها) ، توسعه بازار ، افزایش قابلیت رقابت پذیری ، و توسعه اقتصادی شرکت و .. دید.

توسعه محصولات جدید یک موضوع مهم و کلیدی در صنعت شیر بوده چراکه صنعت با افزایش آگاهی مصرف کنندگان و نیز تغییر رفتار خرید آنها مواجه است . پاسخ دادن به این تغییرات و خواست ها برای حفظ وفاداری مشتری ضروری بوده تا بتوان قابلیت رقابتی بنگاه اقتصادی را حفظ کرد . باید توجه داشت که آنهائیکه نتوانند تغیییرات بازار را درک کنند ، به ناچار آن را ازدست خواهند داد. البته تحقیقات در صنعت غذا به طور عام و در صنعت شیر به طور خاص با محدودیتها و موانعی رو برو می باشد که از آن جمله می توان به مواردی نظیر  عدم سرمایه گذاری مناسب برای سیستم های پایلوتی و دستگاههای آنالیز آزمایشگاهی اشاره کرد. علاوه بر این کمتر زمینه ای است که تحقیقات در آن به اندازه صنعت غذا پیچیده بوده و نیاز به یک رویکرد چند رشته ای با به کارگیری علوم مختلف نظیر فیزیک ،شیمی ، بیولوژی ، تغذیه و داشته باشد که این خود  لزوم کار  و سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه را نمایان تر می سازد. 

توسعه سریع تکنولوژی، تغییر رفتار و مطلوبیتهای مصرف کنندگان ، سیکل کوتاه عمر محصولات و رقابت شدید در بازار باعث شده که نوآوری و توسعه محصولات جدید جزء برنامه های راهبردی شرکت صنایع شیر ایران به عنوان بزرگترین مجموعه صنایع غذایی کشور قرار گرفته است. نتیجه چنین رویکردی دستیابی به تنوع خوبی در محصولات موجود و نیز ارائه محصولات جدید به بازار با ارتقاء کیفیت و ارزش افزوده بالاتر جهت برآورده ساختن خواستهای پیدا و پنهان ذی نفعان بویژه مشتریان بوده است.

 

  • چه انتظاریاز مسئولین و ارگانهای دولتی برای حمایت از تولید و صنعت لبنیات دارید ؟

 

تخصیص ارز دولتی برای تامین مواد اولیه ، کره و پاکتها  جهت کاهش قیمت تمام شده محصول نهائی

اطمینان از رسیدن  نهاده ها  از طریق تامین ارز دولتی به دامداران

حذف ارزش افزوده از کلیه محصولات لبنی و پودری به جهت حمایت از مصرف کنندگان و افزایش سهم لبنیات در سبد خانوار

همراهی بیشتر مسئولین ادارات نظارتی با صنعت و تسریع در روند استاندارد نویسی و نمونه برداری هدفمند از محصولات ؛ ( با توجه به تفاهمات انجام شده بین سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو نمونه برداری توسط یک سازمان مورد قبول سازمان دیگر هم هست) که متاسفانه اجرایی نشده است و کارخانه ها دو هزینه ازمون را باید متحمل شوند که رقم بالایی را به خود اختصاص میدهد.

افزایش دانش در صنعت لبنیات نیز از  تمهیدات لازم برای ایجاد زنجیره  تامین می باشد که  نیازمند  بستر سازی ، برنامه ریزی و ارائه آموزش و بازآموزی کلیه شاغلین می باشد.

ارائه راهکار استفاده بهینه از ظرفیت های خالی

          تخصیص منابع مالی و تسهیلاتی خاص برای بحث انرژی و بهبود راندمانها در بنگاههای بسیارحائز اهمیت خواهدبود.

در زمینه کاهش قیمت تمام شده طبیعی است که دولت محترم جهت بروز کردن ماشین الات و تجهیزات خطوط تولیدی در کشور باید تمهیدات لازم را پیش بینی نماید.

نهادینه کردن شاخص های بهره وری در صنعت شیر که می تواند با توجه به تناژ شیر در یافتی عنوان گردد.

کشورهای در حال توسعه عضوWTO  به ویژه کشورهایی که بخش کشاورزی سهم قابل توجهی در اقتصاد آنان دارد معمولاً این مسأله را مطرح میکنند که تولیدکنندگان بخش کشاورزی آنها  به دلیل حمایت های بیشمار اقتصادی که کشورهای ثروتمند از تولیدکنندگان بخش کشاورزی بعمل میآورند معمولاً در بازارهای جهانی با یکسری عدم مزیتهای ناشی از رقابت دلالانه مواجه هستند . در برخی از کشورهای صنعتی محصولات لبنی یکی از محصولاتی است که به آن یارانه تعلق میگیرد. 

نتایج تحقیقات متعدد بعمل آمده بیانگر این نکته است که جهت حضور قوی در بازارهای جهانی محصولات کشاورزی از جمله لبنیات باید حمایتهای گسترده را از سمت مصرف کننده به سمت تولید کننده هدایت نمود چرا که با افزایش حمایت ها از تولیدکننده بهره وری تولید افزایش یافته و بالطبع موجب کاهش هزینه تولید ، کاهش قیمت تمام شده محصول و رضایت مصرف کننده نیز می شود . تجربه اکثر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه نشان داده است که درخصوص شیر و فرآورده های شیری چنانچه حمایت از تولیدکننده با استفاده از ابزار مختلف قیمتی و غیرقیمتی صورت پذیرد منافع آن منجر به افزایش رفاه اقتصادی کل جامعه میگردد . بطور مثال میتوان به سیستهای اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی و صنعت لبنیات اشاره نمود مثل تعرفه و ضوابط سختگیرانه بر روی واردات محصولات کشاورزی ، غذایی و لنی و سیاستهای حمایت از صادرات آنها اشاره نمود. یا در امریکا علاوه بر تعرفه ها پرداخت یارانه ها بصورت موردی دارند. این موضوع بخاطر اهمیت و گستردگی آن نیاز به یک زمان دیگر و مصاحبه مفصلی بطور جداگانه دارد.

برخی از کشورهای صنعتی دارای برنامه قیمتی محصولات لبنی DPSP  Dairy price support program میباشند . این برنامه از طریق خرید  شیر و یا محصولات لبنی در یک قیمت پایه اجرا میگردد بنابراین تولیدکنندگان و فرآوری کنندگان دارای یک بازار تضمین شده برای محصولاتشان میباشند . از سوی دیگر برخی از پرداخت های موردی نیز به فرآوری کنندگان محصولات لبنی تحت عنوان برنامه قرارداد ضرر درآمد شیرMilk Income less contract program (MilC)  پرداخت میشود . در برنامه MILC زمانی که قیمت بازار به زیرقیمت هدف برسد تولیدکنندگان محصولات لبنی استحقاق دریافت این اختلاف را دارند .

خروج صنایع فرآوری شیر از قیمت گذاری و تنظیم بازار توسط عرضه و تقاضا که در صورت نیاز ، دولت جهت اقشار آسیب پذیر ( کودکان ، بزرگسالان ، بیماران و…) و در راستای تامین امنیت غذایی جامعه برنامه های حمایتی خود را مانند تولید و عرضه شیر مدارس  تعریف نماید

 

 

  • در بخش قیمت گذاری شیرخام چه پیشنهادی دارید که هم صنایع لبنی و هم دامداران و در نهایت مردم منتفع باشند ؟

 

شیر و فرآورده های آن بیشترین سهم را در تأمین پروتئین مصرف کننده ایرانی دارا میباشد و به همین دلیل پرداختن به این مهم و عنایت به انجام یک حرکت و تلاش مؤثر در افزایش تولید همراه با کیفیت این فرآورده دامی از ضرورتهای اجتناب ناپذیر سازمانهای ذیربط در کشور میباشد.

صنعت شیر ایران مهم ترین صنعت فرآورده های دامی در ایران است بنابراین سلامت این صنعت از اهمیت ملی برخوردار میباشد . با توجه به اهمیت این صنعت در کشور ،  همواره مورد توجه مطالعات متعدد ملی و بین المللی بوده است ، لیکن به دلیل فقدان راهبرد بلند مدت هماهنگ با شرایط و امکانات واقعی متأسفانه نتایج حاصل از مطالعات مکرر انجام شده در طی این سالها بطور کاربردی مورد استفاده قرار نگرفته و مرتباً به چالشهای این صنعت افزون میشود .

 با توجه به مطالعات بسیار گسترده ایکه در طی دهه های گذشته به منظور ایجاد تشکیلات مناسب صنعت شیر در کشور انجام شده است اما متأسفانه تاکنون تشکلی که بتواند واحدهای کوچک و بزرگ را در خود جای داده و هم چنین هماهنگیهای لازم را میان کشاورزان به عنوان تولیدکنندگان نهاده های دامی ، دامداران به عنوان تولیدکنندگان شیر ، واحدهای تولیدی و صنعتی به عنوان فرآوری کنندگان محصولات لبنی و در نهایت مصرف کنندگان ایجاد نماید شکل نگرفته است . با توجه به وضعیتی که در حال حاضر صنعت لبنیات کشور با آن مواجه است محققا ایجاد زنجیره تولید در بخش لبنیات یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات موجود می باشد. این امر مسیری است که اغلب کشورهای عمده تولید کننده محصولات شیری در جهان سپری نموده اند . عموما در صنایع غذایی که ازویژگیهای خاص برخوردار است ایجاد INTERGRATION  ها در برنامه تولید مفید و سازنده خواهد بود و تقابل اجزاء تشکیل دهنده زنجیره تولید اعم از تامین کنندگان مواد اولیه صنعت دامپروری ، دامدارن ، ارائه دهندگان خدمت و صاحبان صنایع لبنی وزنجیره عرضه محصولات را به تعامل بین آنان تبدیل خواهد کرد

با توجه به نبود هماهنگیهای لازم و مؤثر بین زنجیره های مرتبط صنعت لبنیات در کشور (کشاورزان ، دامدران ، صنایع فرآوری و مصرف کنندگان ) و لزوم پیگیری و حل معضلات این بخش که در ایجاد اشتغال کشور نقش بسزایی دارد، ایجاد تشکلی به نام خانه شیر Dairy Board مهم و سرنوشت ساز تلقی میشود. بنابراین با عنایت به موفقیت ها و نتایج حاصله ازفعالیت خانه شیر Dairy Board ،درسایرکشورها به عنوان تنها نهاد سیاست گذار در صنعت و ساماندهی امور ، موضوع تشکیل خانه شیر ایران از اهمیت بسزائی برخوردار است و میتواند موضوعات فوق الذکر را که همواره به عنوان چالش در کشور مطرح است پردازش نموده و راه حلهای کوتاه مدت و بلند مدت را یافته و نسبت به اجراء با تدبیر و تعامل و هماهنگی های لازم و جلوگیری از متولیهای متعدد مبادرت نماید .

 

 

  • خبریکه در هفته های گذشته در صدر اخبار صنایع لبنی بود مسئله صادرات شیر خشک بود که باعث کمبود شیر خام در واحدهای لبنی شده بود با ممنوعیت صادرات شیرخشک این مسئله مرتفع شده و این ممنوعیت را  چطور ارزیابی می کنید ؟

 

با توجه به اینکه ممنوعیت صادرات شیر خشک از ۱/۶/۹۷ اجرایی شده لذا قضاوت در این زمینه کمی زود است زیرا هنوز هیچ تغییر محسوسی در قیمت شیر خام و میزان تحویل به صنایع لبنی دیده نشده است. اما چشم انداز موضوع مثبت ارزیابی شده و در تعادل عرضه وتقاضای شیر کمک خواهد کرد. در این راستا پیشنهاد می شود دولت محترم نسبت به واردات شیر خشک نیز اقدام نماید که از این طریق بتوان تعادلی در عرضه و تقاضای شیر خام ایجاد نمود.

البته صادرات نیز فرصتی است که برای شرکتهای لبنی می تواند موثر واقع شود لذا اصلح این است که آزاد نمودن واردات و صادرات و متعادل کردن عرضه و تقاضا بر اساس این مهم مورد بررسی قرار گیرد. و کارخانجات تولیدی خود متولی این امر باشند در حالیکه موضوع در حال حاضر توسط دلالان مدیریت و هدایت میشود و آسیب جدی به صنعت لبنی طی دو ماه گذشته وارد کرده است.

 

  • نوسانات ارزیچه تاثیری بر صنایع و تولید داخلی و تامین مواد اولیه گذاشته است ؟

 

نوسانات ارزی به طور کلی محدودیتهایی در زمینه تامین مواد اولیه بویژه انواع وارداتی آن ایجاد می کند  چراکه اعتماد تامین کنندگان به بازار کم شده و بیم آن دارند که در صورت عرضه جنس به بازار دیگر نتوانند با توجه به افزایش نرخ ارز  همان مقدار کالا را در انبارهای خود جایگزین کنند . به علاوه تامین کالا به سمت نقد فروشی رفته و از فروش اعتباری با توجه به احتمال افت ارزش پول خودداری می شود. همچنین با افزایش نرخ ارز تبعا قیمت نهاده ها و مواد اولیه،قطعات و تجهیزات مصرفی افزایش پیدا کرده و این موضوع خود باعث افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی و طبعا کاهش فروش ، سود و … از یک سو  و  کاهش مصرف سرانه ، کاهش شیر خام دریافتی و افت صنعت دامپروری و …. از سوی دیگر می گردد. سیاستهای بانک مرکزی در خصوص تداوم یا عدم تداوم اختصاص ارز مناسب و ثابت به مواد اولیه وارداتی نیز تاثیر زیادی بر روند فعالیت ها خواهد داشت. عدم تأمین ارز مورد نیاز مربوط به ترخیص اقلام مورد نیاز تولید مانند پاکتهای بسته بندی شیر و خامه که در گروه ۱ الویت تأمین ارز بانک مرکزی قرار گرفته که متأسفانه بدلیل عدم تخصیص ارز مورد نیاز، بیش از ۲۰ میلیون پاکت  مورد نیاز ما در گمرکات کشور امکان ترخیص ندارد و در نهایت موجب توقف تولید خواهد شد و یا با ظرفیت بسیار کم تولید انجام می شود.

 

  • پگاه چه برنامه ایبرای محصولات رژیمی دارد بعنوان مثال تولید آبمیوه یا حتی بستنی با استویا برای بیماران دیابتی ؟

 

با توجه به افزایش آگاهی مصرف کنندگان در خصوص ارتباط غذا با سلامتی بدون تردید یکی از محورهای فعالیت دپارتمان تحقیق و توسعه صنایع شیر ایران توسعه محصولات جدید فراسودمند ، غنی شده و رژیمی بوده و در این زمینه توفیقات خوبی هم از لحاظ کمک به سلامتی جامعه و هم از بعد اقتصادی حاصل شده است. از  این دسته محصولات می توان به محصولاتی نظیر  پنیر پروبیوتیک ، پنیر سین بیوتیک ، نوشیدنی کفیر ، ماست پروبیوتیک ( پروماس) ، ماست سین بیوتیک ،  پنیر کم نمک ، پنیر کم نمک و کم چرب پروبیوتیک ، ماست نوشیدنی پروبیوتیک ( اکتی وان) ، پنیر رژیمی سنتی ، ماست پروبیوتیک بدون چربی ، شیرهای غنی شده با ویتامینD  و املاح ، ماست غنی شده با ویتامین D، دوغ غنی شده با ویتامین D ، پنیر غنی شده با ویتامین D و … اشاره کرد. بستنی جزء سبد محصولات پگاه نیست اما در رابطه با آب میوه به طور کلی میزان قند را کاهش داده ایم و روی محصولات رژیمی در حوزه های مختلف هم تحقیقات ارزشمندی انجام شده که بعد از ورود به بازار در رابطه با آنها اطلاع رسانی خواهد شد.

 

  • راهکار حضرتعالی برای فرهنگسازی و افزایش سرانه مصرف شیر در کشور چیست ؟

اول از همه باید با نمایندگان مجلس ، دولت و بویژه وزارت بهداشت که سلامت و امنیت غذایی مردم بردوش آنان است ارتباط گرفته و ضرورت حمایت از افزایش سرانه مصرف و آثار زیانبار کاهش مصرف را آگاه نمود. زیرا بسیاری از بیماریهای حرکتی و استخوانی مثل نرمی و پوکی استخوان و حتی بیماریهای گوارشی ناشی از کم مصرفی است. و این در آینده هزینه های زیادی بر مردم و جامعه تحمیل می کند. در این خصوص میتوان بخشی از بودجه سلامت را در جهت تقویت زیر ساختها و حمایت از تولید شیر در کشور هزینه نمود و به نحوی در حوزه پیشگیری توجه بیشتری نمود تا بخش درمان

دوم عموم مردم و بویژه گروههای تاثیر گذار بمانند اساتید و پزشکان ، جامعه معلمین ، اولیا و مربیان و سپس دانش آموزان و نوباوگان باید مورد خطاب قرار گرفته و با تدوین و اجرای برنامه های متنوع آنان را با ضرورت مصرف آشنا نمود. در این خصوص نقش بی بدیل رسانه ها از جمله رسانه های دیجیتال و دنیای مجازی ، رسانه های دیداری و شنیداری و انواع جشنواره ها نباید غافل بود. همچنین برنامه ریزی و اجرای کمپین ها در ایام بخصوص مثل روز جهانی شیر مدارس و روز جهانی شیر و اختصاص دادن روز ملی شیر و تغذیه سالم میتواند کمک خوبی در ارتقای سطح علمی جامعه بنماید و سپس با تولیدات متنوع و جذاب و سالم و با قیمت مناسب به شرط آنکه دولت کمک نماید مثل شیر مدارس موجبات افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات را فراهم نمود.

  • پگاه صادرات دارد ؟ به چه کشورهایی صادرات می کنید ؟

همانطور که مطلعید شرکت پگاه در سال ۱۳۹۶، بعنوان صادرکننده ممتاز کشور انتخاب شد که این خود مؤید صادر محور بودن شرکت و مقبولیت جهانی محصولات با کیفیت پگاه می باشد. از این رو برنامه ویژه ای برای سال ۱۳۹۷ تدوین شده بود که با وجود مشکلات عدیده ارزی و تأمین مواد اولیه بخصوص شیر خام ایجاد شده بود خوشبختانه توانستیم با تمهیدات و پیش بینی های قبلی، اثرات منفی این عوامل را تا حدود زیادی مهار نماییم. البته امیدواریم با رفع فوری مشکلات ارزی و با تدابیر دولت مردان ایران و همت همکارانم بزودی شاهد جبران بخشی از کاستیها و افزایش سهم پگاه در بازارهای جهانی باشیم

 در سال ۱۳۹۷ مجموعاً به ۸ کشور عراق- افغانستان- پاکستان- روسیه- بحرین- ارمنستان- آذربایجان و اخیراً به آمریکا صادر نماییم. جالب اینکه محموله هایی که به آمریکا صادر گردید تماماً پس از خروج آمریکا از برجام انجام پذیرفت.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار