طی ۴۰ سال گذشته بنا به گفته مسئولان به رشد ۳۵۳ درصدی تولید گندم در کشور رسیده ایم و در راستای تحقق طرح خودکفایی گندم تا سال ۱۴۰۵ سالانه حدود ۱۴ میلیون و ۸۰۰ تا ۱۵ میلیون تن گندم باید در داخل تولید شود.

تولید سالانه ۱۵ میلیون تن گندم تا پایان سال ۱۴۰۵

به گزارش گلستان 24 ؛محصولات کشاورزی کشورمان در سال های اخیر توانسته است جایگاه بالایی را در رتبه بندی های بین المللی از آن خود کند و در این مسیر علاوه بر تامین نیازهای داخلی کشور شاهد رونق صادرات محصولات کشاورزیمان نیز هستیم. یکی از محصولاتی که در 4 سال اخیر شاهد خودکفایی در تولید آن در داخل کشور هستیم، گندم است و افزایش تولیدات داخلی تا جایی پیش رفته است که به گفته مسئولان طی 40 سال اخیر به رشد سه برابری در تولید گندم رسیده ایم.

چندی پیش «علیقلی ایمانی»، نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: «درآمد ناخالص ملی در بخش کشاورزی در سال‌های ۵۶ و ۵۷ حدود ۹ درصد بود، در حالیکه هم اکنون علی رغم رشد ۳ برابری جمعیت به بیش از ۱۵ درصد رسیده است. هم اکنون تولید گندم به رقمی بالغ بر ۱۳ میلیون تن رسیده است و با وجود این کشور به طور کامل از واردات این محصول بی نیاز است.»

نایب رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: «باتوجه به آنکه سطح زیر کشت گندم در سال زراعی ۹۷-۹۸ همانند مدت مشابه سال قبل است، پیش‌بینی می‌شود که برای چهارمین سال متوالی در تولید گندم خودکفا شویم.»

ایمانی با اشاره به اینکه هم اکنون تمامی ارقام گندم از استاندارد‌های بین المللی برخوردار است، افزود: «در شرایط فعلی، ارقام گندم از استاندارد بین المللی لازم از نظر کیفیت، گلوتن، رنگ و مسائل خبازی برخوردار است به طوریکه گندم دوروم مازاد بر نیاز کشور به ایتالیا مهد پاستای دنیا صادر می‌شود.»

این در حالی است که بنا به گفته مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تولید حدود ۱۳.۵ میلیون تن گندم برای سال زراعی ۹۸-۹۷ هدف‌گذاری شده است. وزارت جهاد کشاورزی در این باره به نقل از «اسماعیل اسفندیاری پور» نوشته است: «برای سال زراعی جاری تولید ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن گندم پیش بینی شده که علاوه بر تامین نیازهای داخلی، برای ذخیره استراتژیک هم خواهد بود.» این در حالی است که در سال زراعی 97 ، 11 میلیون تن گندم تولید شده است.

 

وی مجموع تقاضاهای گندم کشور در بخش های مختلف اعم از آرد خبازی ها، بخش صنف و صنعت، ماکارونی، بذر و سایر فرآورده ها را ۱۳.۲ تا ۱۳.۵میلیون تن عنوان کرد.

 

مجری طرح گندم افزوده است: «برنامه کشت و تولید گندم در سال زراعی جاری به استان های کشور ابلاع شده و با مجموعه اقدامات فنی که انجام داده ایم به دنبال افزایش عملکرد تولید از طریق بهره وری هستیم. آخرین آمارها از استان های کشور نشان می دهد تا ۲۸ آذر ماه امسال از 2 میلیون هکتار برنامه کشت گندم آبی، یک میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت رفته و امیدواریم با تکمیل و دریافت آمار نهایی برنامه دو میلیون هکتار محقق شود. سطح زیر کشت گندم دیم تا همین تاریخ سه میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار است که این سطح زیر کشت ۵۰ هزار هکتار بیش از برنامه تولید است.»

 

به تازگی نیز مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در مقایسه سطح زیر کشت گندم با سال های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «در حالی در سال زراعی ۵۶- ۵۵، مجموع سطح زیرکشت گندم ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار و تولید ۴ میلیون و ۷۲ هزار تن بود، که در سال زراعی ۹۷-۹۶، تولید گندم به ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است.»

 

وی متوسط عملکرد گندم در سال ۵۶- ۵۵، را ۸۵۰ کیلوگرم در هکتار اعلام کرده و اضافه است: «با وجود جمعیت ۳۵ میلیون نفری در سال ۵۵-۵۶، یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن، معادل ۳۰ درصد تولید داخل، گندم به کشور وارد می شد، در حالیکه در سال زراعی ۹۷-۹۶، علی رغم رشد جمعیت به حدود ۸۲ میلیون نفر، نیازی به واردات نداریم. با وجود افزایش ۱۲ درصدی سطح زیر کشت نسبت به ۴۰ سال اخیر، تولید گندم حدود ۳۵۳ درصد رشد داشته است. سطح زیر کشت گندم در سال زراعی  ۹۷-۹۶ را ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است. با وجود افزایش ۱۲ درصدی  سطح زیر کشت گندم نسبت به سال زراعی ۵۵-۵۶، اما عملکرد، ۲۹۰ درصد در هکتار افزایش یافته است که این امر بیانگر مجموع اقدامات فنی و افزایش عملکرد در واحد سطح اتفاق افتاده است. طی ۴۰ سال اخیر، متوسط مجموع گندم آبی و دیم از ۸۵۰ کیلوگرم در هکتار به ۲ هزار و ۴۸۰ کیلوگرم در هکتار افزایش یافته است.»

 

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل از انقلاب، ۳۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد، بیان کرده است: «این درحالی است که طی سه سال اخیر به سبب تلاش کشاورزان و لطف خدا نیازی به واردات نداریم و تمامی نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین می‌شود. با توجه به وضع مطلوب مزارع گندم برای سال زراعی ۹۸-۹۷، انتظار می‌رود که کل نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین شود تا همچنان از واردات بی نیاز شویم.»

 

اسفندیاری پور با مقایسه درآمد گندمکاران در سال‌های بعد و قبل از انقلاب بیان کرده است: «سال زراعی ۹۷-۹۶، گندمکاران از حیث فروش، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزارتن گندم به مراکز دولتی، ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده اند، البته با احتساب ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم تولیدی، درآمد کشاورزان از ۱۷ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان فراتر خواهد رفت. ناگفته نماند که درآمد کشاورزان  با ۴۰ سال اخیر قابل قیاس نیست.

 

مجری طرح گندم با اشاره به عوامل موثر در کیفیت گندم تولیدی گفته است: «عوامل موثری همچون رقم، محیط و مدیریت مزرعه در کیفیت گندم بسیار اثر گذار است. ناگفته نماند که گندم‌های استان خوزستان، گلستان، دشت عباس استان ایلام، جنوب فارس، جنوب کرمان، مازندران و دشت مغان استان اردبیل جز گندم‌های ممتاز و درجه یک دنیا هستند. گندم‌های تولیدی کشور براساس استاندارد‌های ۱۰۴ جزء گندم‌های مطلوب در دنیا به شمار می‌رود چرا که طبق استاندارد ۱۰۴ گندم تولیدی بالای ۱۲ درصد پروتئین درجه یک، بین ۱۱ تا ۱۲ درصد درجه دو و گندم‌های ۱۰ تا ۱۱ درصد درجه سه هستند که تمامی این گندم‌ها برای مصرف انسانی و گندم‌های درجه ۴ برای مصرف غیر انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

                                                                                                                                    

مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت صادرات گندم طی سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفته است: «در طرح خودکفایی گندم تا پایان برنامه ۱۴۰۵، تنها تامین نیاز داخل و چند درصد بیشتر برای ضریب اطمینان در دستور کار است و به سبب نبود مزیت، برنامه‌ای برای صادرات تعریف نکرده ایم. براساس برآورد‌های اولیه تا سال ۱۴۰۵، سالانه حدود ۱۴ میلیون و ۸۰۰ تا  ۱۵ میلیون تن گندم براساس سرانه مصرف متناسب با رشد جمعیت باید در داخل تولید شود.»

یادآور می شود: کشورمان بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در افق 1404 باید جایگاه نخست منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را در همه زمینه‌ها از جمله بخش کشاورزی به دست آورد بر این اساس در چند سال اخیر به جایگاهی رسیده ایم که در تولید گندم به خودکفایی رسیده ایم. مجموع سطوح زراعی قبل از انقلاب ۹ میلیون هکتار بوده، درحالیکه هم اکنون این سطوح به ۱۱.۷ میلیون هکتار رسیده است. براین اساس یک مقدار از سطوح را به کشت محصولات از جمله گندم اختصاص می‌دادند و مجددا پس از یک تا دو سال تنفس به زمین، محصول دیگری در آن کشت می‌کردند، به همین دلیل سطوح کشت گندم و عملکرد بسیار پایین بوده است. در سال‌های قبل از انقلاب اکثر کشاورزان از بذور مصرفی استفاده می‌کردند، در حالیکه هم اکنون میزان تولید بذر نسبت به سال ۵۷ بیش از ۲۰ برابر رشد کرده است.

انتهای پیام /

 

ارسال نظر

آخرین اخبار