مدیر کل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی از وجود ۴۰ هزار معلول و سالمند در گلستان خبر داد و گفت: مناسب سازی تنها به مبلمان شهری ختم نمی شود بلکه باید دیدگاه مسئولان را هم مناسب سازی کرد.

وجود ۴۰ هزار معلول و سالمند در گلستان/ مناسب سازی دیدگاه مسئولان

به گزارش گلستان 24 ؛کاظم نظم ده، ظهر سه شنبه در همایش اولین دوره تخصصی آموزشی الزامات اوقات فراغت و گردشگری افراد دارای معلولیت و سالمندان که در موسسه حکیم جرجانی گرگان برگزار شد، اظهارکرد: طرح های خوبی در زمینه توانمندسازی معلولان انجام شده اما وظیفه ما حفظ وضع موجود نیست بلکه باید اصلاح، بازبینی و تغییراتی اعمال شود.

وی افزود: هر فرد و جامعه ای که به حفظ وضع موجود بیندیشد و به رشد و پیشرفت فکر نکند نتیجه ای جز آسیب و شکست در انتظار وی نیست بنابراین باید اقدامات توانبخشی ما هم بازنگری شود.

نظم ده با بیان این که در طرح های توانمندسازی باید ویژگی های عدالت محوری رعایت شود، ادامه داد: منابع ما محدود است و باید از آن بهینه استفاده کرد. مدیریت های فنی جهان امروزه منابع را با اثربخشی و ضریب نفوذ بالا هزینه می کنند که این امر علاوه بر توانبخشی در اثربخشی هم تأثیرگذار است.

وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول در کشور

وی تصریح کرد: در کشور بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول شناسایی شده که بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آن ها در منازل نگهداری می شوند و خانواده ها فرایندهای توانبخشی را برای آن ها انجام می دهند.

نظم ده بیان کرد: طرحی که امروز در این مکان در حال انجام است از سوی انجمن پارس مطالعه شده و دارای اثربخشی و ضریب نفوذ است.

مدیر کل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی افزود: آموزش از مقوله هایی است که اثربخشی بالایی دارد و باعث می شود اقدامات ما ارزان تمام شود.

نظم ده تأکید کرد: کشورهای پیشرفته اعلام کرده اند که ۱۰ درصد جامعه را معلولان تشکیل می دهند در کشور ما هم بین ۹ الی ۱۰ درصد جامعه سالمند هستند بنابراین باید منابع درست هزینه شود.

وی با بیان این که بالغ بر ۴۰ هزار معلول و سالمند در گلستان وجود دارد، اظهار کرد: ما نمی توانیم به دلیل عدم مناسب سازی معابر، معلولان را از مشارکت در جامعه محروم کنیم.

نظم ده ادامه داد: نگاه ما به بحث گردشگری سالمندان و معلولان با اولویت مزیت اقتصادی نیست بلکه نگاه ما با اولویت تأثیرات فرهنگی و اجتماعی است.

مدیر کل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: «دسترسی» و «مناسب سازی» از چالش های گردشگری معلولان است که البته این امر تنها به مبلمان شهری و معابر ختم نمی شود بلکه باید اندیشه و دیدگاه مردم و مسئولان را هم مناسب سازی کرد.


انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار