رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور از افزایش ۷۲ درصدی کشفیات مواد مخدر در فرودگاه‌ها خبر داد

افزایش کشفیات مواد مخدر در فرودگاه ها
به گزارش گلستان۲۴؛ سردار "حسن مهری" امروز در نشست خبری برنامه‌های اعزام حج تمتع؛ با بیان اینکه دو جلسه با پلیس مواد مخدر در ستاد ناجا هم برگزار شده است، گفت: همچنین جلساتی با پلیس مواد مخدر استان‌ها در رابطه با پیشگیری از خروج مواد مخدر از کشور برگزار شد و فهرست زائرانی که اعتیاد دارند مشخص و اقدامات کنترلی در رابطه با این افراد نیز انجام شده است.
سردار مهری با اشاره به اینکه ۱۹ جلسه برای آگاه سازی زائران و مدیران کاروان‌ها و ۸۵ جلسه تخصصی با زائران برگزار شده است به تشریح قوانین کشور عربستان در ارتباط با مواد مخدر پرداخت و گفت: اگر در فرودگاه از زائری مواد مخدر کشف شود قطعا آن زائر به سفر اعزام نمی‌شود.
رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور ادامه داد: معایب و نواقص سال گذشته بررسی شده است و هیچ مشکلی برای زائران وجود ندارد.
سردار مهری گفت: در برخی از فرودگاه‌ها زائران حین بدرقه با مشکل ترافیک مواجه می‌شوند که در این خصوص به آن‌ها کارت‌هایی تحویل داده شده است که می‌توانند در فرودگاه ۳ خودرو برای بدرقه به همراه داشته باشند. لازم است زائران در فرودگاه‌ها به بنر‌ها و هشدار‌ها در ارتباط با موضوعات مختلف توجه کنند.
رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور به ابلاغ لیست دارو‌های ممنوعه اشاره کرد و گفت: زائرانی که دارای بیماری خاص هستند داروی مورد نیاز خود را حتما با نسخه پزشک همراه داشته باشند.
سردار مهری عنوان کرد: همکاران ما در فرودگاه‌ها با تخصص کافی و آگاهی‌های لازم به راحتی می‌توانند جاساز‌ها را کشف کنند که بحمدالله در این خصوص تجربیات خوبی داشته ایم و به این موضوع همچون سال‌های گذشته توجه ویژه می‌شود.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما اطلاع رسانی نشدن دقیق به زائران است، اما در این خصوص برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده ایم و در ۱۷ ایستگاه در استان‌های مختلف فرماندهان از طریق رسانه‌های محلی به خوبی اطلاع رسانی کرده اند؛ در ارتباط با موضوع امنیت در فرودگاه ها، خدمات ترافیک و ... هم جلسات متعددی با فرماندهان استان‌ها برگزار شده است.
رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور ادامه داد: در ارتباط با پیشگیری از سرقت در فرودگاه‌ها هماهنگی‌های لازم در استان‌ها انجام شده است و قطعا مأموران با آگاهی لازم برای صیانت از زائران در فرودگاه حاضر می‌شوند. زائرن نیز اگر به مورد مشکوکی برخوردند آن را حتما به پلیس فرودگاه اطلاع دهند. 
این مقام انتظامی عنوان کرد: اگر زائران در مواردی نیازمند بازرسی تخصصی بودند این کار از طریق مرکز سبکا با هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود.
رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور به زائران توصیه کرد: اگر در بازرسی‌ها از شخص زائر قرص‌های ممنوعه کشف شود باید جوابگو باشد و قطعا برای وی تشکیل پرونده قضائی می‌شود ضمن اینکه از پرواز نیز منع می‌شود.
وی ادامه داد: برخی از زائران برای مصرف خود اقدام به بلعیدن مواد مخدر می‌کنند، اما بدانند که این کار جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد و سبب مرگ آنان می‌شود البته این موضوع در بین زائران گزارش نشده است و تنها قاچاقچیان اقدام به این کار کرده اند و پلیس فرودگاه با آنان نیز برخورد قاطع کرده است.
سردار مهری عنوان کرد: امسال بنا داریم که همچون سال‌های گذشته همکاران نمونه و با اخلاق را به فرودگاه‌ها اعزام کنیم چرا که هیچ گونه بی اخلاقی در ارتباط با زائران از سوی ماموران را بر نمی‌تابیم در این خصوص نیز از زائران برای عملکرد مطلوب نظرسنجی می‌کنیم.
وی ادامه داد: زائران بدانند که در کشور عربستان اگر کیفی را بر روی زمین مشاهده کردند و قصد تحویل آن به صاحبش را داشتند از این کار ممانعت کنند (به ویژه در اطراف مسجدالاحرام) چراکه به عنوان سارق دستگیر می‌شوند.
رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور همچنین به زائران در حال ترک مواد مخدر که شربت متادون به همراه دارند، اشاره کرد و گفت: قطعا در فرودگاه از خروج شربت متادون جلوگیری می‌کنیم چراکه این دارو در کشور عربستان جرم است.
این مقام انتظامی ادامه داد: سال گذشته ۱۰ نفر به دلیل حمل مواد مخدر و دارو‌های ممنوعه به حج اعزام نشدند البته حدود ۱۰ سال است که در کشور عربستان زائران ایرانی به دلیل حمل مواد مخدر دستگیر نشده اند.
رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور در ادامه به تشریح عملکرد سه ماهه سال ۹۸ پرداخت و گفت: کشفیات مواد مخدر در فرودگاه‌ها طی سال جاری نسبت به سال گذشته ۷۲ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: با تلاش و کوشش همکاران در کنترل مسافران و همچنین بار و مرسولات پستی ۴ درصد دستگیری‌ها افزایش داشته است.
سردار مهری به افزایش ۱۶ درصدی کشفیات در مرسولات پستی اشاره کرد و گفت: در همین بازه زمانی حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک در فرودگاه شیراز به مقصد لندن در دستگاه صنعتی جاسازی شده بود که کشف و ضبط شد و با هماهنگی با پلیس انگلستان فرد قاچاقچی هم در انگلستان شناسایی و دستگیر شد.
سردار مهری همچنین عنوان کرد: آمار دستگیری‌ها و کشف قاچاقچیانی که مواد مخدر را می‌بلعند به ترتیب ۳ و ۲ برابر افزایش یافته است؛ امسال نیز بر این موضوع تمرکز بیشتری خواهیم داشت.
وی ادامه داد: طی ۳ ماه ابتدایی سال جاری دو باند متشکل از زنان که در شیراز اقدام به حمل مواد مخدر می‌کردند نیز دستگیر و متلاشی شد، این باند متشکل از ۱۰ نفر بودند که قصد خروج مواد مخدر (عمدتا تریاک) از ایران به سمت قطر و آسیای شرقی را داشتند.
سردار مهری به میزان باند‌های کشف شده در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: در این رابطه نسبت به سال ۹۷ نیز کشفیات افزایش داشته است.
رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور در ارتباط با موضوع کالای قاچاق گفت: کل کشفیات که ارز نیز شامل آن می‌شود ۲۶۳ میلیارد ریال بوده که ۵۰ درصد افزایش کشفیات را نشان می‌دهد. در این راستا دستگیری متهمان نیز ۳۰ درصد افزایش یافته و تعداد پرونده‌ها نیز ۳۵ درصد.
وی به تعداد پرونده‌های تشکیل‌شده کالای قاچاق بر حسب ارزش ریالی در سه ماهه اول امسال پرداخت و گفت: تعداد پرونده‌های تشکیل شده با ارزش ریالی ۱۰ میلیون به پایین ۳۵ درصد افزایش؛ ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون ریالی ۵۶ درصد افزایش؛ ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال، ۹ درصد؛ ۵۰۰ میلیون ریال به بالا نیز ۶۲ درصد افزایش یافته است و در کل می‌توان گفت که تعداد پرونده‌های تشکیل‌شده کالای قاچاق در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.
رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: بیشترین کشفیات در فرودگاه حضرت امام (ره) بوده است.
رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: عملیات حج تمتع از ۱۷ تیرماه در ۱۷ ایستگاه پروازی برابر اعلام سازمان حج آغاز می‌شود.
به گفته سردار "حسن مهری" فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) پذیرای ۳۰ هزار زائر از استان‌های تهران، سمنان، البرز، قم، قزوین، مرکزی، گلستان، لرستان، همدان و کاشان است.
رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه زائران خراسان رضوی و خراسان شمالی از فرودگاه مشهد اعزام می‌شوند به عزیمت زوار چهارمحال بختیاری و اصفهان از فرودگاه اصفهان اشاره و بیان کرد: همچنین زائران تبریز از آذربایجان شرقی؛ زوار کرمان از فرودگاه کرمان، زائران استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس از فرودگاه شیراز اعزام می‌شوند. 
این مقام ارشد انتظامی به اعزام زوار استان گلستان از فرودگاه گرگان، زائران استان یزد از فرودگاه یزد، هرمزگان از فرودگاه بندرعباس، زائران کرمانشاه و ایلام از فرودگاه کرمانشاه اشاره کرد.
رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: زائران مازندران از فرودگاه ساری، استان گیلان از فرودگاه رشت، استان آذربایجان غربی از فرودگاه ارومیه، استان خوزستان از فرودگاه اهواز، استان بوشهر از فرودگاه بوشهر و زائران خراسان جنوبی از فرودگاه بیرجند به حج تمتع امسال اعزام می‌شوند.
سردار مهری با بیان اینکه بحمداله پلیس فرودگاه اقدامات خوبی همچون سال گذشته و در خور شأن زائران انجام داده است، گفت: امسال میز خدمت در فرودگاه‌ها تعیین شده و جانشین پلیس فرمانده هر استان موظف است از ابتدا برای پاسخگویی به زائران در فرودگاه حضور داشته باشد و مشکلاتی را که زائران با آن مواجه می‌شوند، رفع کند.
وی به اقدامات دیگر پلیس فرودگاه اشاره کرد و گفت: برای ارائه خدمات بهتر به زائران و پیگیری مشکلات ۱۷ جلسه با سپاه حفاظت هوایی و ۳۴ جلسه با مدیران فرودگاه‌ها برگزار شده است.
رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور بیان کرد: برای اینکه کار زائران سریعتر انجام شود سالن‌ها با تمامی امکانات از جمله نصب دوربین، گیت‌های بازرسی و ... مجهز و همچنین ۲۲ جلسه با سازمان حج و زیارت در استان‌ها برای هماهنگی تحویل بار زائران، حضور به موقع آن‌ها در فرودگاه‌ها و ... برگزار شده است؛ ۱۹ جلسه نیز با مقامات قضائی در سایت پلیس فرودگاه‌های کشور انجام شده تا اگر جرمی اتفاق افتاد در صورت نیاز پرونده تشکیل و از زائران حمایت قضائی شود.
سردار مهری تصریح کرد: ۲۵ جلسه تعاملی با شورای هماهنگی مواد مخدر در استان‌ها نیز برگزار شده که بزرگترین مشکل ما حمل مواد مخدر در پرواز‌های حج است چرا که افراد مسن برای مصرف خود مواد مخدر حمل می‌کنند البته در این خصوص اقدامات لازم برای صیانت از زائران، خصوصا پیشگیری از خروج مواد مخدر انجام شده است.
سردار مهری در پایان با اشاره به بازگشت زائران عنوان کرد: عملیات حج تا ۲۰ مرداد ادامه خواهد داشت؛ امسال برنامه‌ریزی شده است که زائران حج از ترمینال تازه ساخت وارد کشور شوند که هم سالن اختصاصی و هم فضای پارکینگ مناسبی دارد و به نظر می‌رسد که مشکلات سال‌های قبل را نخواهیم داشت.
 
آغاز عملیات حج تمتع از ۱۷ تیر در ۱۷ ایستگاه پروازی
رئیس پلیس فرودگاه‌ها: سال ۹۸ از ۱۷ تیر عملیات حج تمتع در ۱۷ ایستگاه پروازی آغاز خواهد شد.
سردار «حسن مهری» رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور در نشست خبری با اشاره به اینکه عملیات حج تمتع یک توفیق برای مجموعه ناجا است، اظهار داشت: در ایستگاه پروازی فرودگاه امام خمینی (ره) زائران استان‌های تهران، سمنان، قم، قزوین، کردستان، همدان، لرستان و همچنین کاشان را پذیرا هستیم و ۳۰ هزار زائر اعزام خواهند شد.
رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: پارسال پلیس از اعزام ۱۹۰ نفر به دلیل همراه داشتن مواد مخدر و دارو‌های غیر مجاز جلوگیری کرد که از این تعداد ۱۸۰ زائر با تأخیر اعزام شدند و تنها از اعزام ۱۰ زائر جلوگیری شد.
وی اظهار داشت: خوشبختانه در ۱۰ سال اخیر هیچ‌گونه مشکلی در خصوص موارد یاد شده در عربستان نداشتیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار