بهزاد رحیمی-عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به ضرورت هایی که وزارت صمت بعد از تعیین تکلیف وزیر پیشنهادی باید به ابعاد و زوایای گوناگون آن توجه کند، موضوع استفاده از ظرفیت های صادراتی کشورهای همسایه و ارتقای بازارچه های مرزی به بازارهای رسمی صادراتی را مهمترین راهکار برای بهبود شاخص های صادراتی و تولیدی ارزیابی می کند.

بازارچه‌های مرزی باید تبدیل به بازارچه‌های رسمی صادراتی شوند/ ارز مورد نیاز کشور باید از طریق صادرات غیر نفتی تامین شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از اقتصادآنلاین، رحیمی با تاکید بر اهمیت رشد صادرات غیرنفتی برای بی اثرساختن تحریم های اقتصادی به این نکته اشاره می کند: در شرایطی که اقتصاد ایران بدلیل تحریم های اقتصادی آمریکا و ممنوعیت فروش نفت با مشکل تامین ارز مواجه شده است؛ توسعه صادرات غیر نفتی یکی از راهکارهایی است که اقتصاد ایران از طریق آن می تواند به نیازهای ارزی اش پاسخ دهد. این رویکرد درباره صادرات، مهمترین مطالبه ای است که مردم و مسئولان از متولیان بخش صنعت و بازرگانی کشور دارند و وزارت صمت باید زمینه تحقق آنرا فراهم کند.البته من برنامه تقدیمی آقای مدرس خیابانی را بصورت کامل مطالعه نکرده ام اما در بطن برنامه های ارسالی ایشان هدفگذاری 40میلیارددلاری برای صادرات غیر نفتی گنجانده شده است که باید در مسیر تحقق این برنامه ها حرکت کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که مجلس از چه طریقی می تواند زمینه دستیابی به اهداف تعیین شده در حوزه صنعت، بازرگانی و صادرات را فراهم کند، گفت: موضوع نظارت بر حسن اجرای قوانین و برنامه ها یکی از وظایف اصلی نمایندگان کمیسیون های مختلف است. در حوزه صنعت و بازرگانی کشور هم  باید نظارت عالیه ای بر اجرای برنامه ها صورت بگیرد تا مردم شاهد تخلفات در حوزه گرانی و کمفروشی و ...نباشند. معتقدم چنانچه این نظارت ها بدرستی صورت بگیرد؛ شاهد ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدشده ایرانی خواهیم بود و ارتقای کیفیت محصولات نیز در نهایت باعث افزایش بازارهای صادراتی کشور خواهد شد.

رحیمی با اشاره به الزاماتی که از طریق آن می توان در زمینه رشد صادرات غیر نفتی تحرکات تازه ای ایجاد کرد، گفت: مجلس باید بر روند اجرای برنامه های ارائه شده از سوی مدرس خیابانی با جدیت ورود کند و هرجا که احساس کرد این وزارتخانه از مسیر برنامه ها خارج شده باید از ظرفیت های نظارتی خود استفاده کند و قطار مدیریت و برنامه ریزی حوزه صنعت و بازرگانی را به مسیر تعیین شده باز گرداند.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص مطالباتی که مجلس از متولی رسمی بخش صنعت و بازرگانی دارد؛ خاطرنشان کرد: مطالباتی که مجلس از وزارت صمت دارد در واقع در راستای بهبود شاخص های کلی کسب و کار و تولید در کشور است. تولید از چه طریقی رشد می کند؟ از طریق ایجاد ظرفیت های تازه صادراتی، انتقال تکنولوژی صنعتی، حذف قوانین مزاحم در تولید، بکارگیری ظرفیت های شرکت دانش بنیان، تامین مواد اولیه و... در واقع وزارت صمت باید بستر تولید بیشتر در جامعه را فراهم کند.

رحیمی در ادامه با اشاره به ظرفیت های کشورهای همسایه برای رشد صادرات گفت: مساله کلیدی بعدی  ظرفیت هایی است که در بازارهای کشورهای همسایه برای ایران وجود دارد اما تا به امروز بدرستی از آنها استفاده نشده است. تنها استان کردستان بیش از 230کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد؛ با توجه به نیازهای متنوع کشور عراق به محصولات مختلف می توان از ظرفیت کشورهای همسایه به نفع افزایش صادرات غیرنفتی کشور استفاده کرد. دولت باید بازارچه های غیر رسمی مرزی  را تبدیل به بازارهای صادراتی کند تا هم به روند محرومیت این مناطق پایان داده شود و هم ارزش افزوده صادراتی بیشتری نصیب کشور شود.

او در ادامه خاطرنشان کرد: هر استانی را که بررسی کنید متوجه می‌شوید که چه ظرفیت‌هایی برای رشد صادرات و بازرگانی دارد. مثلا استان گلستان با ترکمنستان مرز مشترک دارد. استان های شمالی با روسیه و جمهوری آذربایجان و...مرز مشترک دارند، سیستان و بلوچستان با پاکستان؛ آذربایجان غربی با ترکیه، و... . باید از این ظرفیت های اقتصادی که میان ایران و همسایگانش وجود دارد به درستی بهره برد. متاسفانه تا به امروز علی رغم وعده های داده شده در حوزه بهبود مناسبات اقتصادی و ارتباطی با کشورهای همسایه هدف گذاری و برنامه ریزی درستی انجام نشده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار